Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nht1

Utökning av solcell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en rektangulär solcell med mått ca 90x40 (70w -100w kanske?) fast monterad på rufftaket och skyms av bom samt sprayhood stora delar av soltimmarna sant inte har optimal vinkel mot sol och således inte orkar driva en kylbox över t.ex. en helg. Har två förbrukningsbatterier på 60 Ah. Efter en helg så är är batterierna nere på 50% när kylboxen stått på 8grader.  Möjligtvis inte helt friska batterier

 

Tänkte köpa en extra solcell och montera upp när vi inte seglar. Typ bara skriva in på ingången i regulatorn, alltså parallellkoppla. 

 

Regulatorn tar max 130 w men om jag skaffar en till solcell på 100w, kan det fungera med tanke på att solcellerna säkerligen inte leveran full effekt med tanke.på vilket mot solen etc?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, dimensionera regulatorn för "worst case". Kanske samtidigt skulle fundera på att byta den enda stora mot två mindre, parallellkopplade ?  Då fungerar det bättre vid partiell skuggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två vikbara 50W-paneler som bara är inkopplade när kylen är igång. De kopplas in direkt på batterierna, alltså vid sidan av regulatorn, som endast hanterar den fast monterade panelen på 32W.

Detta funkar någorlunda bra, men det krävs en viss försiktighet och en voltmätare, så att man upptäcker om batterispänningen blir för hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev speljakt:

men det krävs en viss försiktighet

Haha, ja det kan jag tänka mig. Ingen semester-vila där inte. 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu gällde det en solpanel som TS tänker montera och plocka ned mellan varje segeltur. Det är nog mer ansträngande än att kasta ett öga på voltmätaren då och då.

Dessutom, det är lärorikt att hålla lite koll på sitt batterisystemet. Då upptäcker man lättare om något inte står rätt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla effekten lite noggrannare. Den här panelen har liknande mått och är bara på 45W. Och stämmer det med din, är det ju en icke-fråga ifall regulatorn pallar. 

F5E585C7-B0E8-40EF-82F2-C4A8E627B7ED.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som så att du ger den tillfälliga panelen en egen regulator.

Koppla sedan den (och den andra) till förbrukarbanken.

Erfarenhetsmässigt vet jag att 50W solcellspanel, 240Ah batteri och minst en timmas motorgång per dag precis räcker för ett 42liters kompressorkylskåp och litet annat.

Nu har jag 250W solceller, 260Ah batteribank och två kylar i gång och jag har kapacitet över, behöver inte köra motorn.

Så med dessa mått mätt klarar du dig bra med omkring 100W solceller inalles, och omkring 100Ah batteribank. Klart man kan räkna på det också, men det blir ju variabler med antal soltimmar, kylskåpets omgivningstemperatur och sådant som är svåra att förutse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Börja med att kolla effekten lite noggrannare. Den här panelen har liknande mått och är bara på 45W. Och stämmer det med din, är det ju en icke-fråga ifall regulatorn pallar. 

F5E585C7-B0E8-40EF-82F2-C4A8E627B7ED.jpeg

Äldre paneler tycks ha färre watt per kvadratmeter än vad nya har.

Kolla om det fortfarande sitter kvar någon etikett eller typskylt på baksidan.

Sena åldras inte bara vi, utan även panelerna, sägs det, dom förlorar i effekt med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om TS vill ha en regulator på sina solceller finns två alternativ.

 

1) Byta befintlig regulator till en större.

2) Skaffa en till regulator till för extrapanelen.

 

En enkel regulator till extrapanelen kostar mindre än 200 kronor och en ny större lite mera avancerad regulator för båda panelerna kostar en tusing och uppåt.

 

Vad som är bäst är en smaksak tycker jag.

 

Tillägg: Håller med herr Ohm om att kolla upp verklig effekt på befintlig panel.

 

Effektminskningen på vår 15 år gamla panel är klart begränsad. Märkeffekten är 50 W och den ger 48 W vid sol.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Tillägg: Håller med herr Ohm om att kolla upp verklig effekt på befintlig panel.

 

Effektminskningen på vår 15 år gamla panel är klart begränsad. Märkeffekten är 50 W och den ger 48 W vid sol.

Jag köpte Biltemas regulator mest på prov, den kommer sannolikt att ersätta en gammal PWM-regulator som jag har till min 50W panel.
 

Ja det är ju bra om panelerna håller så länge!

Det har även berättats för mig att man får ut mer effekt och längre livslängd (av panelerna då) om det tillåts cirkulera luft runt dem, gäller de stela panelerna i aluminiumram. Dom levererar då enligt uppgift, sämre om dom blir för varma. Och hur varma dom då skulle bli angav inte uppgiftslämnaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny regulator som klarar båda panelernas effekt kostar inte mycket. En lite bättre som tillfredsställer en riktig batteri-petimeter kostar lite mera. Klart det mest bekymmersfria alternativet, bara att sätta någon form av kontakt som gör inkopplingen av tillfälliga panelen enkelt.

 

Off topic:

På tal om hur länge solpaneler håller; Vi har en panel hemma på taket som min morbror köpte på någon utlandsresa på 1980-talet. Jag var i början av min elektrikerbana och hjälpte honom att montera den på hans sommarstuga. Senare fick de "riktig el" till stugan och panelen flyttades till en annan sommarstuga. När de i sin tur fick "riktig el" dragen så tog jag hem den och när vi renoverade kåken satte jag upp den på taket. Den levererar el till en del belysning och räcker gott ända tills det börjar snöa. Då kör jag laddare under de mörkaste månaderna. Panelen börjar vara i fyrtioårsåldern och levererar fortfarande. Den var märkt till 36W, har inte kollat hur mycket den ger numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en betydligt större panel som sitter på ruffluckans tak, av okänd ålder. Men den var inte ny för 7 år sen när jag köpte båten, och den är märkt 45w.

 

tänker också sätta dit en löstagbar 50w som jag fick tag på billigt, men har valt att byta till en ny regulator och parallellkoppla panelerna. Köpte en däckskontakt på Erlandsson, så jag kan lätt koppla på och av panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sitter nog inte inne på den absoluta sanningen, men har tagit till mig att paneler som ger olika strömstyrka begränsar varandra om de kopplas på samma regulator.

Å andra sidan kan man fråga sig hur en regulator som kopplas in på ett system som redan matas från en annan regulator agerar. Har kort provat att koppla in 2 vikbara 50w paneler till ordinarie glaspaket, även den 50W. Resultatet blev snarare 6A än 9A vid provtillfället. Var och en gav 3A. Hann inte studera fenomenet och eventuella felkällor ytterligare.

Redigerad av Dadid
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dadid:

Jag sitter nog inte inne på den absoluta sanningen, men har tagit till mig att paneler som ger olika strömstyrka begränsar varandra om de kopplas på samma regulator.

Å andra sidan kan man fråga sig hur en regulator som kopplas in på ett system som redan matas från en annan regulator agerar. Har kort provat att koppla in 2 vikbara 50w paneler till ordinarie glasspaket, även den 50W. Resultatet blev snarare 6A än 9A vid provtillfället. Var och en gav 3. Hann inte studera fenomenet och eventuella felkällor ytterligare.

Det var därför jag föreslog en ytterligare en regulator till nya panelen.

För att begränsa kabeldragningen seriekopplade jag två 100W paneler, till en Tracer-regulator.

Den gamla 50W panelen med egen regulator behölls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dadid:

Jag sitter nog inte inne på den absoluta sanningen, men har tagit till mig att paneler som ger olika strömstyrka begränsar varandra om de kopplas på samma regulator.

Å andra sidan kan man fråga sig hur en regulator som kopplas in på ett system som redan matas från en annan regulator agerar. Har kort provat att koppla in 2 vikbara 50w paneler till ordinarie glaspaket, även den 50W. Resultatet blev snarare 6A än 9A vid provtillfället. Var och en gav 3A. Hann inte studera fenomenet och eventuella felkällor ytterligare.

Parallellkopplade paneler med olika effekt begränsar i allmänhet inte varandra. Det finns många krystade förklaringar och myter. Detsamma gäller att ha flera regulatorer och system till samma batteribank - de begränsar knappast varandra.

 

Det som kan hända är att batterierna helt enkelt inte vill ha mer laddström än det man mäter, då många glömmer att det är batteriet som bestämmer laddströmmen - så länge det finns så mycket "tillgängligt" som batteriet vill ha. Redan ett batteri som "bara" är laddat till 50-75% slukar inte i sig så mycket som man skulle kunna tro. Och det spelar då ingen roll om panelen kan lämna många fler ampere eller generatorn är stämplad med 70A - det blir inte den strömmen i alla fall. Och ska inte bli det. Det är därför det tar tid (och måste få göra det) att ladda ett blybatteri fullt.

 

Därför är det mycket vanskligt att dra några slutsatser genom att koppla ihop och upptäcka att laddströmmen inte blev lika många gånger större.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LifePO-bank laddad till ca 70%.

 

Frågar för att lära.

Regulator 1 laddar med låt säga 14,4 (ja jag vet att det är högt för LifePO4).

Regulator 2 knackar på och mäter systemspänningen till 14,4. Kommer den då att kicka in 14,4 också, eller uppfattar den banken som varandes full och under fortsatt laddning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Dadid:

LifePO-bank laddad till ca 70%.

 

Frågar för att lära.

Regulator 1 laddar med låt säga 14,4 (ja jag vet att det är högt för LifePO4).

Regulator 2 knackar på och mäter systemspänningen till 14,4. Kommer den då att kicka in 14,4 också, eller uppfattar den banken som varandes full och under fortsatt laddning?

 

Eftersom det är TS tråd och TS som skall utöka och har vanliga blybatterier, så svarade jag främst utifrån TS förutsättningar ;).

 

Regulatorerna - och nu talar jag "standard" - levererar sin utspänning och sedan drar batteriet strömmen. En del är mer intelligenta än andra och om panelen inte orkar lämna all ström som önskas kommer spänningen säcka från den, och de försöker då hitta det läge där belastningen på panelen är som mest gynnsam för maximal effekt ut (typiskt MPPT).

 

Din fråga:

Om spänningen håller 14,4V så klarar ju redan nuvarande källa (regulator 1) att leverera strömmen som behövs, det blir inte mer laddström för att även en annan regulator (2) också lägger ut 14,4V på samma ledning.

 

Om däremot regulator 1 inte orkar hålla uppe spänningen eftersom batteriet vill ha mer ström än solpanelen orkar ge, kommer regulator 2 (eller generatorn, laddaren eller vad som) att skjuta till vad den kan för att hålla spänningen uppe så högt de förmår tillsamans. Och därmed ökar möjlig laddström - så länge batteriet vill ha den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Villkor i en färsk beställning av solcellsanläggning är 25 års garanti att panelerna levererar 80% av märkeffekten.

Det finns en rekommendation överväga byte av regulatorer o växelriktare efter 10 år (garantin är 5 år).

Panelerna som är den stora kostnaden i en anläggning, antingen det är på tak eller båt, levererar under ofantligt lång tid. Elektroniken utvecklas med mindre förluster, är mindre kostsam och enklare att byta. Det är för de komponenterna man ska fundera på byte.

 

Jag har fått en uppgift på takanläggning med 40 års drifttid där elektroniken bytts två gånger. Vid varje elektronikbyte så har effekten blivit högre än den ursprungliga.

 

För TS skulle det innebära att behålla befintlig panel när han kompletterar med en ny. Om TS trots det vill ersätta gamla panelen med en ny så försök hitta någon plats att montera den gamla.

Ett byte av regulatorn till en som klarar alla paneler är bästa lösningen men det går även som GO skriver att komplettera med ny regulator till nya panelen för att spara pengar, men med lägre total effekt.

 

Jag har själv två fasta paneler på taket som är ständigt inkopplade mot en MPPT-regulator (försörjer kylen med råge hela säsongen). När instrålningen blir dålig (gråväder, höstkanten), eller jag har slösat ordentligt med strömmen, så hänger jag upp en extrapanel (väskmodellen) som ansluts parallellt på samma regulator. Det fungerar alldeles utmärkt med en sådan kombination.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänkte mest på det att jag har mina i serie, det blir väl litet över 30 volt, som regulatorn sedan tar ned till lämpligt spänning och ström. Om jag hade kopplat på min lilla panel till samma regulator, som ger runt 18 volt hade ju den inte bidragit någonting.

Dessutom är det diverse mystiska kopplingar efter den lilla panelens regulator, ett arv från förre ägaren, där finns Biltemas skiljerelä och ett vanligt relä, och jag misstänker att det finns kopplingar till alla tre batteribankerna. Det finns även ett reservbatteri på 100Ah som jag inte lyckats lista ut ännu, hur det är kopplat.

@Skuten är ingalunda ensam om att känna sig bortkopplad i elsystem som inte riktigt följer Skyllermarks och SXKs normer...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...