Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders-newbie

Nybörjare och underhåll 2 t 100 hk

Rekommendera Poster

Hej Och tack för insläpp.

 

Vi, jag och frun är riktiga newbies på det här med båt, men vi har kört lite förra sommaren och gillar det.
Nu till själva frågan, vad ska man tänka på gällande underhåll och allmänt skötande om motorn?
Har själv googlat fram att impeller ska bytas, har köpt rätt drevolja, bytat stift, håller på att beställa thermostat och poppet valve kit (den sprutar vatten från ett litet hål där det inte ska.) en tub fett till de delar vid inpellerbyte och kanske man ska smörja vid thermostaten med? den körs mestadels i Öresund.
vad gör man innför vinter och införiläggning till våren.  ska man på något vis "rensa" ut saltvatten?
Bytade startmotorn i veckan som gick för den hade satt sig rejält. Tror förra ägaren inte gjort ett skit så jag byatr allt nu.

Tacksam för svar//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ju några motorer att välja på som ligger i spannet 2-t 100 hk.

Så vad är det för motor?

 

Räcker att köra igenom motorn med sötvatten innan vintervilan och den ska förvaras i nedfällt läge så vattnet rinner ut.

 

Smörj samtliga ställen där det finns fettnipplar 

Ta bort propellern och fetta in axeln.

Byt olja i växelhuset

 

Impellern behöver inte bytas varje år.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anders-newbie:

kanske man ska smörja vid thermostaten med?

Nej, inget fett på termostat eller poppeten. Ett tunt lager silikonfett på gummipackningar kan vara bra, jag använder samma till pumphus och impeller. Mercury rekommenderar sitt 2-4-C fett lite här och där och det kan funka oxå.

 

Härligt med en riktig skåning på MG. Ni avslöjar er med ert dialektala "bytade" som faktiskt är den ursprungliga formen av böt eller shingsa som vi stockholmare säger 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...