Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sputnik

Mercury 2 takt seg efter låg fart

Rekommendera Poster

Hej

 

Min Mercury 90hk 2-takt (-98) känns orkeslös och låter inte som den går rent när man drar på med gasen efter att tidigare kört en stund på tomgång eller kört sakta, kanske i 2-3 minuter eller mer.

Tar 6-7 sekunder så går den rent och fint igen.

Stannar man sen till och ger fullgas igen så går den som den skall, sticker iväg och känns som den skall.

 

Var kan man börja leta för fel?

Den längre filmen visar hur motorn segar iväg på fullgas efter att jag kört sakta en stund.

Den korta filmen visar hur motorn går efter att man kört på fullgas, stannar till och sedan kör iväg igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på filmen där den tvekar så går den för fullt i en halv sekund innan den börjar strula.

Jag är övertygad om att detta är ett bränslerelaterat fel. Sannolikt för lite soppa, men det skulle också kunna vara motsatsen.

 

Om vi antar för lite soppa:

Vad händer om du pumpar på blåsan innan du drar på?

Hur känns blåsan då, går det att pumpa fram soppa?

Om blåsan är platt och inte vill hårdna så sitter problemet sannolikt mellan blåsa och vätskeytan i tanken.

Hela bränsleslangen från tank till sugsidan på soppapumpen måste vara helt tätt, annars sugs det in luft i soppan. Leta efter bensinläckage och åtgärda dessa.

 

Se till att blåsan sitter så att soppan rinner uppåt genom blåsan.

Kolla över alla filter.

Börja där får vi se om du hittar något utan att skruva allt för mycket i motorn.

 

Denna motor kom med NGK BUHW-2 alt. BUZHW-2 stift från fabrik.  Det finns servicemeddelande att byta dessa till B9HS-10. Dessa kostar en spottstyver jämfört med de dyra ytgnistgapsstiften och funkar bättre i lågfart, då dessa motorer har en tendens att sura ned sig. Jag tror inte att detta är den enda lösningen på dina problem, så kanske skall du behålla de gamla stiften under felsökningen.

 

 Note: Stift med Z behövs bara i motorer med elektronisk insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag ska ut och kolla hur blåsan känns så snart vädret tillåter här.

 

Stiften är bytta till BP9HS , men jag har ingen aning om när, då jag precis köpt denna båt.

 

Dem ser ut såhär efter att jag förtöjt och puttrat in till bryggan. Osäker om bilderna ger riktig rättvisa då det var mörkt och jag var tvungen att ha blixt.

 

 

A08EF00B-1816-4326-B948-F02F06315F73.jpeg

76844B0A-0E97-43A1-B400-0E60A49F3866.jpeg

B7F7A9C4-31DC-442B-A2F5-D11AF0349BA5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Guestsson nu när man tittar på stift bilderna, ser ut som för lite soppa på dom två nedersta bilderna, den översta ser ut som den surat ner sig lite.

Hur många förgasare är det på motorn, tre eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bonkar den till något låt säga var 3-5 minut när den går på lågfart länge, vatteninträngning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Sputnik:

Stiften är bytta till BP9HS

Tror det skiljer i gängans längd så byt till B9HS 1mm gap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Bonkar den till något låt säga var 3-5 minut när den går på lågfart länge, vatteninträngning. 

Nej det är inget jag märkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Jag håller med Guestsson nu när man tittar på stift bilderna, ser ut som för lite soppa på dom två nedersta bilderna, den översta ser ut som den surat ner sig lite.

Hur många förgasare är det på motorn, tre eller?

Ja det är 3 förgasare.

Köper nya stift idag och kollar blåsan.

Inte säker på att det skiljde så mycket på stiften när jag såg på dem, kan likaväl vara blixten som ger orättvis bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker sista bildens stift är i renaste laget,  lys ner i loppen och se om kolven är lika fri från sot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...