Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Acenew

Problem med återmontering växelhus byte, mercury 7.5 hp

Rekommendera Poster

Hej

Har efter impellerbyte svårt att återmontera växelhuset 

FRAMFÖRALLT. förstår ikke varför växellägesväljwren "uppe" på motorn ej går att rubba nu vid delad motor?

Hajjar ikke..😒

Generella tips o råd för att smidigt få ihop delarne UPPSKATTAS enormt åsså...

Ha de bra

Hälsn åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Acenew:

FRAMFÖRALLT. förstår ikke varför växellägesväljwren "uppe" på motorn ej går att rubba nu vid delad motor?

Som jag förstår har du plockat bort växelhuset och det går trots detta inte att röra växelspaken. Detta kan jag inte svara på, men jag kan beskriva hur växlingsmekanismen funkar och hur du löser det vanligaste felet, nämligen att växelhus och växelspak inte är i synk.

 

I denna tråd framgår hur växelmekanismen ser ut på själva propelleraxeln:

Växling sker genom att trycka på tryckare ,ed den rundade änden. Det som trycker på denna är en kam som syns på denna bild;

image.png.7436eacdfcfede08081ad33ee21113f7.png

 

När man rör växelspaken uppe vid motorn så roterar kammen nere i växelhuset så att neutral och back kan läggas i. Fjädern i propeller axeln trycker clutchen mot framdrevet så det behövs mindre kraft i växelspaken för att gå från neutral till fram än åt andra hållet.

 

I denna tråd finns en förklaring med en skiss hur det funkar, men notera att kammen i din motor inte är symetrisk.

- Ta bort växelhuset,

- Titta på överdelen av motorn och lista ut åt vilket håll växelaxeln roterar för att gå från fram till neutral och sedan back.

- Kolla upp vilken växel ligger i i växelhuset genom att vrida drivaxeln medurs och kolla på propellern om den skulle skjuta vatten bakåt så ligger framväxel i.

- Med antagande att framväxel ligger i, vrid växelaxeln åt det håll du konstaterade ovan tills neutral ligger i. Propellern går nu fritt att rotera. Lägg i neutral på växelspaken och montera sedan växelhuset.

 

Jag tror du själv inser hur ovan beskrivning behöver modifieras om något annat än framväxeln ligger i.

 

Återkom om du har frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för engagemang men...detta med växelspaken alltså?!😥

Förstår det andra o inget problem men VAD har hänt me växellägesväljaren asså...*kliar i huvudet överallt *

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...