Jump to content
Wednesday 08 July 2020
Skuten

Eberspächer D3w värmer ej - vad fel?

Recommended Posts

Har köpt en båt med vattenburet värmesystem. Fick en kort genomgång av säljaren men inte mycket till dokumentation.

 

Systemet har:

 

* Dieselvärmare Ebersprächer

* Elpatron

* Alde värmeväxlare

* Flera radiatorer

* Cirkulationspump

* (motorn är en VP MD2030)

 

Frågor: (jag förstår att det kan variera mellan olika system)

 

1. Skall motorn kunna värmas upp av både dieselvärmare och elpatron? Upplevde att motorn endast blev varm när jag körde via dieselvärmaren. Jag tänker för att minimera slitage vid kallstart.

2. När är tanken att man skall använda cirkulationspumpen?  Den väsnas litegrann och är placerad under en stickkoj. Vad fyller den för funktion? Samtliga radiatorer blir varma av elpatronen även utan cirkulationspumpen. 

En varm sommardag när man går för motor vill man ju inte värma radiatorerna - kan jag då stänga av cikrulationspumpen och undvika att motorns spillvärme går till radiatorerna?

3. Jag har upplevt olika ljud från cirkulationspumpen. Ibland "surrar" den bara - och ibland låter det som at det "porlar" vatten igneom den. Vad kan det bero på? 

4. När jag senast nu prövade diselvärmaren blev det inte varmt i radiatorerna. Den funkade fint så sent som i höstas. Jag tyckte dock att det blev varmt på en slang precis i närheten av diselvärmaren. Kan det vara cirkulationspumpen som gått sönder?

5. Cirkulationspumpen är kopplad till samma strömbrytare som en del lampor i salongen. Är det någon nackdel att ha cirkuationspumpen påslagen i ""onödan" dvs när jag egentligen bara vill ha lampan tänd. 😉

6. Det finns möjlighet att reglera både en termostat och dessutom ett  effektvred till dieselvärmaren. Vilket används lämpligtvis för att reglera värmen när man använder dieselvärmaren?

 

 

Tacksam för all hjälp!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Skuten:

Har köpt en båt med vattenburet värmesystem. Fick en kort genomgång av säljaren men inte mycket till dokumentation.

 

Systemet har:

 

* Dieselvärmare Ebersprächer

* Elpatron

* Alde värmeväxlare

* Flera radiatorer

* Cirkulationspump

* (motorn är en VP MD2030)

 

Frågor: (jag förstår att det kan variera mellan olika system)

 

1. Skall motorn kunna värmas upp av både dieselvärmare och elpatron? Upplevde att motorn endast blev varm när jag körde via dieselvärmaren. Jag tänker för att minimera slitage vid kallstart.

2. När är tanken att man skall använda cirkulationspumpen?  Den väsnas litegrann och är placerad under en stickkoj. Vad fyller den för funktion? Samtliga radiatorer blir varma av elpatronen även utan cirkulationspumpen. 

En varm sommardag när man går för motor vill man ju inte värma radiatorerna - kan jag då stänga av cikrulationspumpen och undvika att motorns spillvärme går till radiatorerna?

3. Jag har upplevt olika ljud från cirkulationspumpen. Ibland "surrar" den bara - och ibland låter det som at det "porlar" vatten igneom den. Vad kan det bero på? 

4. När jag senast nu prövade diselvärmaren blev det inte varmt i radiatorerna. Den funkade fint så sent som i höstas. Jag tyckte dock att det blev varmt på en slang precis i närheten av diselvärmaren. Kan det vara cirkulationspumpen som gått sönder?

5. Cirkulationspumpen är kopplad till samma strömbrytare som en del lampor i salongen. Är det någon nackdel att ha cirkuationspumpen påslagen i ""onödan" dvs när jag egentligen bara vill ha lampan tänd. 😉

6. Det finns möjlighet att reglera både en termostat och dessutom ett  effektvred till dieselvärmaren. Vilket används lämpligtvis för att reglera värmen när man använder dieselvärmaren?

 

 

Tacksam för all hjälp!

 

Jag kan nog bara svara på några saker, hade i förra båten en eber med två radiatorer, cirk.pump, expansionskärl och två stora radiatorer.

 

1, vet egentligen inte hur det är tänkt. Men är det inte tvärtom, att motorn skall kunna ge gångvärme genom värmeväxlaren?

 

2. i gamla hus hade man ju självcirkulation då det uppvärmda vattnet vandrade uppåt, och det kalla  nedåt mot värmepannan, men det funkar inte i en båt, du skall ha cirk.pumpen igång när du kör värmaren.

 

3. vet ej, kanske trasig?

 

4. se svaret på fråga 3, ja det förefaller som den lagt av.

 

5. synnerligen korkad funktion, cirk.pumen skall ha en egen strömbrytare, eller kopplas på samma ledning som värmaren då startar ju den och pumpen samtidigt, men kanske bäst med en egen strömbrytare.

 

6. Det man förlorar på karusellerna vinner man på gungorna... för en jämn temperatur ökar du den ena medan du  minskar på den andra, bra svar eller hur!?
Det är väl någon energisparfunktion, men behöver kanske inte köra värmaren på högsta effekt hela tiden, och termostaten stänger av, sätter på vid inställt gradtal med hysteres.

 

7, ja därom tvistas det ordentligt, men många spekulationer. När utredarna efter trettiofyra år lägger fram en teori med västgötaklimax blir det ungefär som svaret på den ultimata frågan om ”Meningen livet universum och allting” -42, i Liftarens Guide till Galaxen... ojsan, det var visst rätt svar men i fel forum.😪

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till punkt 3 och 4:

Måhända det kommit luft in i radiatorcirkulationen: en luftbubbla eller flere som passerar cirk.pumpen gör att den 'porlar' och tappar cirkulationsflöde för en stund. Samma gäller då dieselvärmaren är på men cirk.flöde fungerar ej.   Eller så är pumpen sönder.

Oftast finns det i en högre punkt i radiatorslingan en (eller flera) avluftningsventil, där luftbubblorna samlas och kan släppas ut. Och så måste man fylla upp expansionskärlen med extra (glykol)blandning.

I min båt tog det efter värmarebyte en hel sommar att få all luft ur systemet..  :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev jussi_h:

Till punkt 3 och 4:

Måhända det kommit luft in i radiatorcirkulationen: en luftbubbla eller flere som passerar cirk.pumpen gör att den 'porlar' och tappar cirkulationsflöde för en stund. Samma gäller då dieselvärmaren är på men cirk.flöde fungerar ej.   Eller så är pumpen sönder.

Oftast finns det i en högre punkt i radiatorslingan en (eller flera) avluftningsventil, där luftbubblorna samlas och kan släppas ut. Och så måste man fylla upp expansionskärlen med extra (glykol)blandning.

I min båt tog det efter värmarebyte en hel sommar att få all luft ur systemet..  :)

Jag försökte föst utan expansionskärl, men fick det aldrig att fungera, det blev mycket luft som inte ficka att få ut, med högt beläget expansionskärl bubblade luften upp i det och då blev det bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har vattenburen värme i flera av våra båtar. Jag har monterat cirkulationspumpen i lägsta punkten och har expansionskärl i högsta punkten. Vi har inte haft några som helst problem med luftfickor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Vi har vattenburen värme i flera av våra båtar. Jag har monterat cirkulationspumpen i lägsta punkten och har expansionskärl i högsta punkten. Vi har inte haft några som helst problem med luftfickor.

Precis, så blev det i min båt också efter att ha provat någon annan mindre framgångsrik lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cirkulationspumpen är lågt belägen under en koj. Dieselvärmaren och expansionskärlet sitter högt beläget i ett stuvfack i sittbrunnen.

 

Får tyvärr ingen värme från värmaren. Vilken ände börjar man att felsöka om man är total novis? Dieselvärmaren låter som den varvar upp och sen ner. Ibland varvar den jättehögt. Tickar litegrann också. Åtminstone ibland kommer rök ut avgasröret. Nån värme känner jag inte alls nu. Vid vredet lyser både den gröna och röda lampan. 

 

Ska försöka få tag på en manual...

Oerhört tacksam för alla råd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Skuten:

Oerhört tacksam för alla råd!

Nu är jag ingen specialist men vi kan ju prova en bit på väg.

 

De system jag har byggt är alla gjorda enligt följande:

 

Från motorn varmvattenuttag går en slang till värmeväxlaren och från värmeväxlaren tillbaka till motorn. Värmeväxlaren är en Alde. Inget mer finns på den kretsen som jag för övrigt kallar primärkrets.

 

Sekundärkretsen går från värmeväxlaren till en lågt placerad Alde cirkulationspump. Därefter till Eberspächer D3W alt. D5W beroende på båtstorlek. Efter värmaren sitter ett fördelningsrör med 4 uttag. Efter fördelningsröret inträder returresan som består av ett likadant fördelningsrör. Därefter tillbaka till värmeväxlaren via ett t-rör på vilket slangen till det högt placerade expansionskärlet är monterad. Och då är sekundärkretsen avklarad.

 

Till fördelningsrören som då finns både på tillflöde och returflöde är kopplat i tur och ordning och med var sina avstängningsmöjligheter: krets för radiatorer, krets för vvb, krets för varmluftsfläkt och krets för defrosteraggregat.

 

Varför har jag den lågt monterade cirkulationspumpen på sekundärkretsen, jag har ju en cirkulationspump i värmaren? Jo, värmarens cirkulationspump går ju bara när värmaren är påslagen och jag vill ju nyttja värmen från motorns kylvatten som passerar värmeväxlaren när vi är ute och puttrar omkring. Den separata cirkulationspumpen drivs via skiljereläet och startar därför så fort generatorn laddar. Jo, jag kan köra denna cirkulationspump på annan ström också och då kan jag teoretiskt använda elpatronen i vvb som värmare om jag ligger på landström, vilken vi mycket sällan gör.

 

På detta sätt har jag tre värmekällor för våra behov och önskemål: motorn, värmaren och elpatronen i vvb.

 

Att Du inte får värme från värmaren låter lite skumt. Vad som blivit galet är lite svårt att ge något bra svar på då vi inte riktigt vet hur Ditt värmesystem är konstruerat. Om Du skulle ge oss en liten skiss på hur systemet är uppbyggt kanske någon på detta forum skulle kunna ge Dig lite tips. Visst kan det vara luft i systemet och visst kan värmarens cirkulationspump ha tagit semester, men värmaren borde inte gå så värst länge om den inte blir av med varmvattnet.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-02 vid 22:10 skrev Volvo_Penta:

Nu är jag ingen specialist men vi kan ju prova en bit på väg.

 

De system jag har byggt är alla gjorda enligt följande:

 

Från motorn varmvattenuttag går en slang till värmeväxlaren och från värmeväxlaren tillbaka till motorn. Värmeväxlaren är en Alde. Inget mer finns på den kretsen som jag för övrigt kallar primärkrets.

 

Sekundärkretsen går från värmeväxlaren till en lågt placerad Alde cirkulationspump. Därefter till Eberspächer D3W alt. D5W beroende på båtstorlek. Efter värmaren sitter ett fördelningsrör med 4 uttag. Efter fördelningsröret inträder returresan som består av ett likadant fördelningsrör. Därefter tillbaka till värmeväxlaren via ett t-rör på vilket slangen till det högt placerade expansionskärlet är monterad. Och då är sekundärkretsen avklarad.

 

Till fördelningsrören som då finns både på tillflöde och returflöde är kopplat i tur och ordning och med var sina avstängningsmöjligheter: krets för radiatorer, krets för vvb, krets för varmluftsfläkt och krets för defrosteraggregat.

 

Varför har jag den lågt monterade cirkulationspumpen på sekundärkretsen, jag har ju en cirkulationspump i värmaren? Jo, värmarens cirkulationspump går ju bara när värmaren är påslagen och jag vill ju nyttja värmen från motorns kylvatten som passerar värmeväxlaren när vi är ute och puttrar omkring. Den separata cirkulationspumpen drivs via skiljereläet och startar därför så fort generatorn laddar. Jo, jag kan köra denna cirkulationspump på annan ström också och då kan jag teoretiskt använda elpatronen i vvb som värmare om jag ligger på landström, vilken vi mycket sällan gör.

 

På detta sätt har jag tre värmekällor för våra behov och önskemål: motorn, värmaren och elpatronen i vvb.

 

Att Du inte får värme från värmaren låter lite skumt. Vad som blivit galet är lite svårt att ge något bra svar på då vi inte riktigt vet hur Ditt värmesystem är konstruerat. Om Du skulle ge oss en liten skiss på hur systemet är uppbyggt kanske någon på detta forum skulle kunna ge Dig lite tips. Visst kan det vara luft i systemet och visst kan värmarens cirkulationspump ha tagit semester, men värmaren borde inte gå så värst länge om den inte blir av med varmvattnet.

Tusen tack för ett riktigt uttömmande svar. 

Jag skall jämföra detta med mitt system och se om jag förstår mig på det. Jag misstänker att det är väldigt likt.

 

Jag har en skiss på mitt som är lite otydlig. Se nedan.

 

Angående dieselvärmaren så funkade den perfekt i höstas! Jag provade nyss igen att starta den och följande hände:

1. En fläkt gick några sekunder.

2. Ett tickande ljud (bränslepumpen?)

3. Sen låter det som den tänder ( scchhwoohhhh-ljudet).

4. Kort därefter ökar fläkten KRAFTIGT mer och mer, varvar upp liksom.

5. Efter ett tag lugnar sig fläkten men då hör man inte att den har tänt längre (schwwoohh-ljudet är borta).

 

Den lågt sittande Alde-värmeväxlaren har jag idag bekräftat att den fungerar. Jag har prövat att värma både via elpatron och motorgång och då cirkulerar varmt vatten till samtliga radiatorer.

 

IMG_20200702_223238.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 och 3. Tickande ÄR bränslepumpen, att den stannar indikerar att värmaren av någon anledning slocknat, eller aldrig riktigt kommit i gång efter schwoch-ljudet. Om det är som det skall, tickar det en stund, för att hålla upp enstund för att sedan börja ticka igen o.s.v.

Om värmaren tänt sig och håller igång så blir den varm på utsidan. Man känner även av att det kommer varma avgaser ut ur avgasröret. (Varning, om avgasröret mynnar på båtens sida, se upp var du och båtgrannen hänger fendertarna!).

 

Så det låter på din beskrivning som att värmaren beter sig helt normalt till att börja med, men avslutar sekvensen då någonting är fel, vad det nu kan vara. 
Det finns väl kanske manualer med felsökningsscheman att ladda ned på internet?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Georg_Ohm said:

2 och 3. Tickande ÄR bränslepumpen, att den stannar indikerar att värmaren av någon anledning slocknat, eller aldrig riktigt kommit i gång efter schwoch-ljudet. Om det är som det skall, tickar det en stund, för att hålla upp enstund för att sedan börja ticka igen o.s.v.

Om värmaren tänt sig och håller igång så blir den varm på utsidan. Man känner även av att det kommer varma avgaser ut ur avgasröret. (Varning, om avgasröret mynnar på båtens sida, se upp var du och båtgrannen hänger fendertarna!).

 

Så det låter på din beskrivning som att värmaren beter sig helt normalt till att börja med, men avslutar sekvensen då någonting är fel, vad det nu kan vara. 
Det finns väl kanske manualer med felsökningsscheman att ladda ned på internet?

Tack för svar. 

 Jag det verkar som värmaren börjar korrekt men sedan lägger av.

 

Kanske jag skall göra en ny tråd så vi delvis hamnat off-tooic. Jag gör så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har sannolikt luft i systemet som gör att värmaren inte blir av med värmen och stänger då av sig. Porlandet tyder på luft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, gusten1 said:

Du har sannolikt luft i systemet som gör att värmaren inte blir av med värmen och stänger då av sig. Porlandet tyder på luft.

Och hur i allsindar skall en okunnig som jag lyckas bli kvitt den luften snabbt mitt i denna iskalla familjesemestern? Någon som har ett tips?😰 

 

Vad jag kan se så verkar jag ha 2 expansionskärl. Ett i samma stuvfack som dieselvärmaren. Sedan finns ett närmare förpiken där det går en en meter lång vertikal slang till ett plastkärl som är helt tomt.

Edited by Skuten

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Skuten:

Och hur i allsindar skall en okunnig som jag lyckas bli kvitt den luften snabbt mitt i denna iskalla familjesemestern? Någon som har ett tips?😰

Finns det ett expansionskärl?

Om inte blir det nog svårt. Det finns även u-formade slangbitar med en avluftningsventil på, har jag sett i någon katalog, har du sådana?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Georg_Ohm said:

Finns det ett expansionskärl?

Om inte blir det nog svårt. Det finns även u-formade slangbitar med en avluftningsventil på, har jag sett i någon katalog, har du sådana?

Vad jag kan se så verkar jag ha 2 expansionskärl. Ett i samma stuvfack som dieselvärmaren. Sedan finns ett närmare förpiken där det går en en meter lång vertikal slang till ett plastkärl som är helt tomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Skuten:

Vad jag kan se så verkar jag ha 2 expansionskärl. Ett i samma stuvfack som dieselvärmaren. Sedan finns ett närmare förpiken där det går en en meter lång vertikal slang till ett plastkärl som är helt tomt.

Kolla bara så att den i förpiken inte är en oljebehållare till bogpropellern.

Annars är det ju obra med tomma expansionskärl, fyll på! Det blir inte sämre iallafall. Och om det nu är oljebehållare bogisen fyller Lämplig olja där istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Skuten:

Tusen tack för ett riktigt uttömmande svar. 

Jag skall jämföra detta med mitt system och se om jag förstår mig på det. Jag misstänker att det är väldigt likt.

 

Jag har en skiss på mitt som är lite otydlig. Se nedan.

 

Angående dieselvärmaren så funkade den perfekt i höstas! Jag provade nyss igen att starta den och följande hände:

1. En fläkt gick några sekunder.

2. Ett tickande ljud (bränslepumpen?)

3. Sen låter det som den tänder ( scchhwoohhhh-ljudet).

4. Kort därefter ökar fläkten KRAFTIGT mer och mer, varvar upp liksom.

5. Efter ett tag lugnar sig fläkten men då hör man inte att den har tänt längre (schwwoohh-ljudet är borta).

 

Den lågt sittande Alde-värmeväxlaren har jag idag bekräftat att den fungerar. Jag har prövat att värma både via elpatron och motorgång och då cirkulerar varmt vatten till samtliga radiatorer.

Radiatorsystemet verkar enligt skissen vara en separat krets som har kontakt med motor/värmare endast via värmeväxlaren (är detta korrekt). Radiatorkretsen fungerar med elpatron o motor.

Då kan du utesluta problem i radiatorkretsen. En undran bara, hur är det ordnat med expansionskärl i radiatorkretsen? Det finns inget sådan angivet i skissen.

 

Värmaren verkar göra ett korrekt startförsök men avbryter.

Möjliga fel är då:

1. Tändning av brännaren

2. Brist på bränsle

3. Temperaturbrytaren stänger av värmaren (tänkte skriva överhettning men det handlar inte om att överhettningsskyddet utlöser utan endast att termostaten stänger ner systemet).

 

scchhwoohhhh-ljudet kan vara att det kommer fram lite bränsle så att det tänder, fläkten ska öka för att höja effekten på förbränningen. När detta hänt så finns det en flamvakt som kollar att det brinner. Om den ger negativ signal så ska värmaren stänga. Har du kollat om det kommer någon värme från avgaserna eller att det blir något lite fjuttvärme på värmaren?

 

Jag börjar misstänka att det kan vara bränsleproblem eller flamvakt. Bränslebrist är nog enklast att kolla. Börja med att kolla filtret att det inte är igensatt. Om det är brist på vätska i värmaren så borde den inte hinna stänga av så snabbt. Dessutom borde du kunna känna att värmaren fått förhöjd temperatur.

 

Koppla loss bränsleslangen från värmaren, kör en startsekvens o se om det pulserar bränsle i takt med tickandet.

 

Om det fungerar så är det nog dessvärre något i tändkretsen och dags att skruva loss värmaren o ta med den till en serviceverkstad. Dina tekniska kunskaper verkar inte tillräckliga för att felsöka inne i värmaren (ta nu inte illa upp, det finns brandsäkerhetsmässiga aspekter på att mecka samman den på rätt sätt igen). Glöm inte att fråga vad felet var och hur det fixades. När värmaren går igen så vill vi gärna veta vad som var galet så även vi blir klokare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Skuten:

Vad jag kan se så verkar jag ha 2 expansionskärl. Ett i samma stuvfack som dieselvärmaren. Sedan finns ett närmare förpiken där det går en en meter lång vertikal slang till ett plastkärl som är helt tomt.

Här kom det svar på en fråga medan jag författade.

Om detta misstänkta expansionskärl i förpiken hänger samman med radiatorerna så ska det fyllas på med glykolblandning (kolla bara,som GO skriver, att det inte är bogisen för då blir det haveri med glykolblandning)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Expansionskärlet vid förpiken är direkt och uppenbart kopplat rakt på radiator-slingan. Någon någon bogropeller har jag ej. Ser ut såhär. Är tomt.

IMG_20200703_124733.thumb.jpg.152b73148b380ae7705cead1d4c984b1.jpg

 

Jag skall göra som du skriver med värmaren. Skall starta igen om se om det blir varmt.

Men bränsleslangen är genomskinlig. Där fanns en minimal bubbla och man kunde tydligt se att det rörde sig inuti i takt med att bränslepumpen tickade.

 

Jag kanske skulle sagt att min skiss är delvis inaktuell då "fläktkrets" inte finns längre utan är demonterad. Enbart vattenburen värme finns nu.

 

I höstas/hölll jag ju på att tömma vvb etc. Jag har även gått slut på vatten i dricksvattentanken. Så att det sugits in luft där. Kan det ha med det att göra? I bilden ser det ju ut som att det går en krets (motorkrets) direkt till VVB (men hur gör det ihop? - det är ju ingen glykolblandning i VVB såklart.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I  mina öron låter det som om värmaren inte får tillräckligt med bränsle för kontinuerlig gång. Det kan bero på igensatt bränslefilter till värmaren, för Du har väl filter på bränsleledningen. Det brukar vara ett litet genomskinligt genomströmningsfilter på slangen. Om det inte är något problem med bränsletillförseln tror jag att Du hamnar i den elektroniska världen.

 

Fyll expansionskärlet i förpiken till åtminstone min-markering och kör den separata cirkulationspumpen en stund. Nu verkar Du ju inte ha luft i radiatorkretsen ändå eftersom Du får värme på radiatorerna när Du kör motorn.

 

Glykolblandning har Du i vvb, annars går det åt pipan på vintern. Vvb är monterad på den slingan som är dragen mellan motor och värmeväxlare, och den slingan är glykolfylld och kopplad till en slinga i vvb som fungerar som en doppvärmare. Dina värmarproblem har inget att göra med tillgång på dricksvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Skuten:

Tack för alla svar!

 

Expansionskärlet vid förpiken är direkt och uppenbart kopplat rakt på radiator-slingan. Någon någon bogropeller har jag ej. Ser ut såhär. Är tomt.

 

Jag skall göra som du skriver med värmaren. Skall starta igen om se om det blir varmt.

Men bränsleslangen är genomskinlig. Där fanns en minimal bubbla och man kunde tydligt se att det rörde sig inuti i takt med att bränslepumpen tickade.

 

Jag kanske skulle sagt att min skiss är delvis inaktuell då "fläktkrets" inte finns längre utan är demonterad. Enbart vattenburen värme finns nu.

 

I höstas/hölll jag ju på att tömma vvb etc. Jag har även gått slut på vatten i dricksvattentanken. Så att det sugits in luft där. Kan det ha med det att göra? I bilden ser det ju ut som att det går en krets (motorkrets) direkt till VVB (men hur gör det ihop? - det är ju ingen glykolblandning i VVB såklart.)

Det ska självklart finnas glykolblandning även i expansionskärlet för radiatorkretsen. Men det kommer inte att lösa värmarens startproblem.

 

Att du skriver "minimal bubbla" är en ledtråd för bränsleproblem. Det sitter en liten gummislangbit mellan tankanslutningen o bränsleslangen samt en mellan bränsleslangen o värmarens bränslepump. Eventuellt kan det finnas ett filter längs denna sträcka med ytterligare slangstumpar. Om det finns luftbubblor ovanför bränslepumpen så är det läckage på sugsidan av pumpen. Det behövs inte mycket för att det ska stoppa värmaren. Slangstumpen mellan bränsleslang o pump är speciell, den har olika diameter (i alla fall på Eber-värmarna) och om den blir felvänd så riskerar det att bli stopp i värmaren. Jag fick min värmare (förvisso Eber luftvärmare men det är samma grejor) installerad på varv. Jag vet att de testkört i ett antal timmar utan problem. Första natten vi behövde värmaren så var det omöjligt att få igång den trots flera startförsök. Varvet konstaterade att installatören slarvat, felet var känt för dem. slangstumpen vändes o sen har det fungerat klanderfritt i många år. Värmarna är tydligen jättekänsliga för luft i bränslesystemet.

 

Att det går en krets från motorn till VV-beredaren är helt i sin ordning. Det är glykolblandning från motorns kylsystem som passerar VVB innan det går vidare till värmeväxlaren o tillbaka in i motorn. Den slingan ser till att du får varmvatten när du kör med motorn. Slingan delar expansionskärl med motorn.

 

Att köra slut färksvatten påverkar varken motorn, värmarkretsen eller VVB. Färskvattenslingan har egna in o utgångar i beredaren. Det enda du ska tänka på när du kör tomt i VVB är att dra ur stickproppen för eluppvärmning. Om du ansluter el o inte har vatten i beredaren så utlöser (i bästa fall) en överhettningstermostat som du sen ska hitta o återställa. I värsta fall (du känner väl Murphy) så bränner du sönder elpatronen i beredaren o då blir det mycket att skruva isär för att byta elpatronen.

 

(Å Volvo_Penta är inne på samma spår såg jag när jag författat färdigt...)

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Skuten:

Har ett vattenburet värmesystem.

 

* Dieselvärmare Ebersprächer D3w

* Elpatron

* Alde värmeväxlare 

* Flera radiatorer

* Cirkulationspump Alde (lågt sittande under en stick-koj) FUNGERAR

* (motorn är en VP MD2030)

 

 

 

Dieselvärmaren funkgerade perfekt i höstas men nu ger den ingen värme.

 

 

Vid start av värmaren:

 

1. En fläkt går några sekunder.

2. Ett tickande ljud (bränslepumpen?)

3. Sen låter det som den tänder ( scchhwoohhhh-ljudet).

4. Kort därefter ökar fläkten KRAFTIGT mer och mer, varvar upp liksom.

5. Efter ett tag lugnar sig fläkten men då hör man inte att den har tänt längre (schwwoohh-ljudet är borta).

 

Jag har kört den någon timme men upplever ingen värme alls i slangarna. Värmarens avgasröret blir ej heller varmt. 

Det känns som den börjar bra men sedan ger upp av någon anledning? Eller?

 

 

Hur börjar jag felsöka? Manualen ger inget.

 

 

 

 

Enklast är att lämna in den på service och reparation, ingen vits att gissa sig till vad som är fel. Man kan också köpa en manöverpanel som läser och raderar felkoder om du inte redan har en sån. Jag gjorde det sistnämda med min Eberspächer (inget "extra" r i namnet) men fick ändå lämna in den för rep. Service är aldrig fel oavsett.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Skuten:

Har ett vattenburet värmesystem.

 

* Dieselvärmare Ebersprächer D3w

* Elpatron

* Alde värmeväxlare 

* Flera radiatorer

* Cirkulationspump Alde (lågt sittande under en stick-koj) FUNGERAR

* (motorn är en VP MD2030)

 

 

 

Dieselvärmaren funkgerade perfekt i höstas men nu ger den ingen värme.

 

 

Vid start av värmaren:

 

1. En fläkt går några sekunder.

2. Ett tickande ljud (bränslepumpen?)

3. Sen låter det som den tänder ( scchhwoohhhh-ljudet).

4. Kort därefter ökar fläkten KRAFTIGT mer och mer, varvar upp liksom.

5. Efter ett tag lugnar sig fläkten men då hör man inte att den har tänt längre (schwwoohh-ljudet är borta).

 

Jag har kört den någon timme men upplever ingen värme alls i slangarna. Värmarens avgasröret blir ej heller varmt. 

Det känns som den börjar bra men sedan ger upp av någon anledning? Eller?

 

 

Hur börjar jag felsöka? Manualen ger inget.

 

 

 

 

Fortsätter fläkten, cirkpumpen att gå?

Är tickljudet borta?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det mycket rök vid startförsök? 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/4/2020 at 8:07 AM, Caribic410 said:

Fortsätter fläkten, cirkpumpen att gå?

Är tickljudet borta?

 

Cirkulationspumpen (tror jag, ett snurrande med konstant varvtal) fortsätter utan att nånsin sluta.

 

Fläkten (ett ljud som mer varierar i intensitet) varvar upp kraftigt några gånger men lägger sedan helt av.

 

Bränslepumpen (tickandet) lägger av efter stund.

 

On 7/4/2020 at 9:53 AM, Hybro said:

Är det mycket rök vid startförsök? 

Nej, med pannlampa kan man se lite diskret rök men absolut ingen kraftig rök.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som värmaren tror att du inte har nån låga.

Antingen har du inte det å d kan bero på att glödstiftet inte blir varmt, som kan bero på att det är trasigt, överhettningsshyddet slagit ifrån, en liten knapp du kan trycka in i närheten av glödstiftet eller kanske detektorn som ska se att det brinner. Kan vara en optisk pryl som du får torka glaset på.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tag bort bränsleledningen från värmaren

det skall skvätta/ droppa ut bränsle ur den när pumpen tickar

om ja så behöver värmaren service 

om nej så har du bränsletillförselproblem

lys med lampa på bränsleledningen när du testar. Bubblor större än 2-3 mm är dåligt. Isf suger pumpen luft

Prova även att starta den utan avgasslang. Kan bli vattenlås imden om den är felinstallerad

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har slagit ihop trådarna och försökt göra det sammanhängande.

Om det är något som bör tas bort eller redigeras så skicka ett PM eller en rapport på tråden med instruktioner så ordnar jag det. Om det är så att denna tråden nu blev förvirrad.

 

//stavhammar

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-05 vid 15:07 skrev Caribic410:

Verkar som värmaren tror att du inte har nån låga.

Antingen har du inte det å d kan bero på att glödstiftet inte blir varmt, som kan bero på att det är trasigt, överhettningsshyddet slagit ifrån, en liten knapp du kan trycka in i närheten av glödstiftet eller kanske detektorn som ska se att det brinner. Kan vara en optisk pryl som du får torka glaset på.

 

Om du inte vet hur hans värmare fungerar skall du inte gissa!

det gör mer förvirring än hjälp

finns ingen ”liten knapp” som överhettnings skydd på denna värmaren.

det sköts helt elektroniskt

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Elkillen:

Om du inte vet hur hans värmare fungerar skall du inte gissa!

det gör mer förvirring än hjälp

finns ingen ”liten knapp” som överhettnings skydd på denna värmaren.

det sköts helt elektroniskt

Principen helge. Knapp elektronik.. funktion

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy