Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
adam17

Hjälp med bedömning av annons

Rekommendera Poster

Hej alla båtkunniga människor!

Jag och min pappa behöver hjälp med att avgör hur mycket arbete det kommer att ta för att fixa denna båt https://www.blocket.se/vi/91692479.htm

Min pappa har ett hum men han är inte helt säker. Vi hade gärna tagit emot råd och tips om någon av er har erfarenhet av att fixa något av felen som finns.

//Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är varför motorerna läcker, är det bara frostpluggarna som är genomrostade eller är motorerna skrot ? 30 år gamla motorer är kanske inte mycket att ha.

Övriga felen känns mer "hanterbara".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev adam17:

Hej alla båtkunniga människor!

Jag och min pappa behöver hjälp med att avgör hur mycket arbete det kommer att ta för att fixa denna båt https://www.blocket.se/vi/91692479.htm

Min pappa har ett hum men han är inte helt säker. Vi hade gärna tagit emot råd och tips om någon av er har erfarenhet av att fixa något av felen som finns.

//Adam

Har ni båt nu, haft båt innan?

Erfarenhet av båtrenovering? Motorenovering? Båt-el? Ombyggnad av septiktanken med slangdragning för sugtömningen? 
Om inte det finns någon erfarenhet av sådana jobb, avstå detta projekt. Sannolikt finns det fler fel och brister vid närmare granskning äv vad som anges i annonsen.
Sedan är det en ökänd amerikansk båt, som bara det borde föranleda en ordentligt eftertanke, US-Båtsentusiater må ursäkta, men frågar du enbart mig så säger jag; leta efter ett annat objekt!

 

Här är en av anledningarna till min avsmak för US-båtar. jag har dock hört denna historia förr i delvis andra andra versioner, även versioner då det gällt nya  Eller lätt begagnade båtar sålda av firmor i vårt land.

 

Vid beg.båtköp är det ju aldrig fel att anlita en besiktningsman.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller definitivt med de föregående skribenterna. Många av de brister som säljaren redovisar tyder på ett fruktansvärt ointresse för att underhålla båten. Med den attityden så kan jag gissa att även motorerna är rejält misskötta. Ni riskerar att spendera mer tid på motorverkstäder med den båten än vad ni hinner vara på sjön med den. Å sådana besök tenderar att bli rätt kostsamma med dubbla motorer....

 

Lockas inte av det låga priset, slutnotan kommer att stiga ordentligt innan ni är nöjda med den båten och har den i ett driftdugligt skick.

 

På båtar av denna typ så är skicket på motorn det absolut viktigaste. Att byta motorer kostar ofantligt med pengar. Om ni ledsnar på båten så kommer den att vara svårsåld utan fungerande motorer (= kostsamt motorbyte eller renovering).

 

Leta efter något fräschare så ni kan spendera er tid med att njuta på sjön.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Varför har de inte bytt frostpluggarna om det har nya? Det känns som om det finns en hel del att göra där.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Lintott:

Jag håller definitivt med de föregående skribenterna. 

 

Lockas inte av det låga priset, slutnotan kommer att stiga ordentligt innan ni är nöjda med den båten och har den i ett driftdugligt skick.

Tack för medhåll!
 

Lågt pris = lika med vrakpris!

 

Bohuslänningar är väldigt traditionellt tänkande när det gäller båtar, puritanerna accepterar bara båtar byggda i det egna landskapet. Men de flesta anser att även om båtar byggda inom EU är knepiga, men de flesta svenska och norsbyggda är bra, de senaste 20 åren har även finska båtar accepterats. Men amerikanska... nej. Jag är bohuslänning, måhända mer openminded än många andra, men nån stans går gränsen!

Varje vatten har ju sin båttyp, det som är bra och välfungerande exv i Florida eller på medelhavet fungerar sällan här, och vise versa.
Bayliner kallas är för ”Aidsbåt” eller ”HIV-båt” lätt att få, omöjlig att bli av med.

Måhända har den fått sämre rykte än den förtjänar, men kvaliteten kan inte jämföras ens på samma dag ens med de simplaste av alla skandinaviska båtar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa var båtmekaniker i lupen och har väl ganska mycket kuskap sen det. Men efter era kloka ord så får nog letandet fortsätta. Tanken var att inte arbeta så mycket med båten utan njuta av den som ni sagt. Kan ju sluta med en trasig båt och en förstörd semester. Har ni några tipps på båtar som 5 vuxna kan sova någolunda bra i? Helst någon som inte kosstar mer än 250k. Tack för svaren!! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...