Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
J00mpa

Hjälp med tilten

Rekommendera Poster

Hej! Nu är det så att min motor (40hk mercury) 

har en hydraulisk tilt ser det ut som? Hur Använder jag den? Alltså, det finns ingen knapp i hytten eller dyligt där man kan höja och sänka. 
 

är ny på dessa saker så behöver hjälp! Ska den kopplas till el? Hur fungerar denna sort? 
 

tacksam för svar! 

093E1C3A-7653-4DC6-B341-B89844266085.png

424D225C-4019-47AA-8F2A-2DC4D2979643.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det finns en knapp i handtaget på reglaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en knapp som ser ut som en brytare... men den ser ej ut att ha någon el dragen till sig, själva tilten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev J00mpa:

Ja det finns en knapp som ser ut som en brytare... men den ser ej ut att ha någon el dragen till sig, själva tilten..

Ok, ja det jag minns är att det satt en återfjädrande treläges omkopplare i handtaget som man nådde med tummen, och den kunde man tilta med under gång.

Du får väl söka på internet om du finner något kopplingsschema för den aktuella motorn och dess tilt. Men sedan har ju dom där tiltmotorena en förmåga att gå sönder, det finns väl en eller två färska trådar här på forumet om det. Motorn sitter ju illa till där den utsätts för fukt och väta, kanske även saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, fast denna ”knapp”har bara två lägen, av och på... men det ska finnas el från tilten vid motorn? Så får jag börja där ifrån i så fall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev J00mpa:

Okej, fast denna ”knapp”har bara två lägen, av och på... men det ska finnas el från tilten vid motorn? Så får jag börja där ifrån i så fall 

Ja, jag svarade bara väldigt generellt, vad jag minns hade vi inga ”murklor” på någon båt i det en gång rätt omfattande ”familjerederiet” däremot en hel del Johnson/Evinrude, därefter uteslutande Yamaha, båtmotorer, flygel, träblåsinstrument och en motorcykel, hade denna japanska firma då även tillverkat motorgräsklippare hade det blivit en sådan också. Släktens ”äldremän” var helt betagna i Yamaha, snygga jackor och flytvästar delade dom ut också, liksom bjöd på flotta luncher....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. verkar som att lite efterforskning så är det ingen elektronisk tilt? Kan man fylla på med olja? Den läcker olja..

 

på den högra sidan av tilten.. där det är som en bult på ”locket” är det där man ska sätta själva elmotorn? Eller e jag helt borta🤷‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kännedom om årsmodell kan du söka:

Här efter sprängskisser/reservdelslistor: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard

 

Här efter handbok och läsa på om din motor: http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=SV&categories=OUTBOARD%24

Välj årsmodell vid "All" klick sedan Launch.

 

Återkom gärna om det är något du undrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är bara en manuell tilt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎07‎-‎02 vid 21:58 skrev Georg_Ohm:

Ja, jag svarade bara väldigt generellt, vad jag minns hade vi inga ”murklor” på någon båt i det en gång rätt omfattande ”familjerederiet” däremot en hel del Johnson/Evinrude, därefter uteslutande Yamaha, båtmotorer, flygel, träblåsinstrument och en motorcykel, hade denna japanska firma då även tillverkat motorgräsklippare hade det blivit en sådan också. Släktens ”äldremän” var helt betagna i Yamaha, snygga jackor och flytvästar delade dom ut också, liksom bjöd på flotta luncher....

Yamaha och Mercury har ju samarbetat i många år,vissa mercor är yammor och tvärsom,gräsklippare har Yamaha gjort,på 80talet skruvade jag på en sådan som var med kardandrift,fick inte tag idelar till den så ägaren fick söka själv,bara ett litet inlägg,liften ser ut som manuell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...