Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nht1

Fråga kring vhf

Rekommendera Poster

Har en vhf med mastantenn och är lite nyfiken på om antenninstallationen är intakt. Minns inte nu fabrikat och effekt men borde jag höra något prat? För mig är det helt tyst. Vad kan man säga om räckvidd om antennen sitter 12 upp.

 

nästa fundering är om jag kan via någon form av split kan använda denna för fm radio med? Antennen är vanlig glasfiberpinne.

 

stort tack för tips.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är 12 upp?

Ja, det finns splitters för VHF/FM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

12 meter över vattenytan. 

 

Finns en formel för optisk räckvidd. Den kan användas. 

 

Sätter in höjden i meter för sändande och mottagande antenn över vattnet. Har med jordens kröning att göra. 

En empirisk formel. 

 

Googla Optisk räckvidd. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik gärna splitters om du kan. Det kan bli effektförlust. Eller inte bara ”kan”...

 

Angående funktionen kan du ju alltid göra ett förbindelseprov med Stockholm Radio på lämplig tradikkkanal.

Ja det är rätt tyst, eftersom folk mest pratar i mobiltelefon, samt att man har rätt stor radiosiciplin.

Men det enklaste, simplaste är ju att vrida ned squelchen då hör du ju iallafall brus....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Vad är 12 upp?

Ja, det finns splitters för VHF/FM.

Ja , 12 m över vattenytan. Har undrat varför tidigare ägaren använder en bilantenn liggandes upphängs med buntband. Ska kolla på splitters, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formeln är Räckvidd i M = 2.2*(roten ur egen masthöjd i meter + roten ur mottagarens masthöjd i meter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 m upp borde du höra massvis. Vår antenn är 11 m upp ungefär, och kustradiostationerna hördes regelbundet på 40-60 nm avstånd. Ytfartyg på 10-20 nm avstånd om det var fritt vatten mellan. Men då handlar det om att signalerna leds i atmosfäriska skikt till viss del. Det var sällan tyst mer än några minuter i taget när jag var ute förra och förrförra sommaren.
 

Strikt räknat är horisonten ca 7-8 nm bort om antennen är 12 m över havsytan, men om den andra antennen är, säg, tre meter upp (en motorbåt med antenn på taket t ex) så är den kombinerade räckvidden runt 11-12 nm.
(Lite kuriosa: ytan som radion kan nå ökar linjärt med antennens höjd, eftersom det är två kvadratiska förhållanden som tar ut varandra! Så dubblar man antennhöjden dubblar man också området som man kan nå med radion.)

Jag tror att det är korrosion i en eller flera kontakter/skarvar, eller kabelbrott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

12 m upp borde du höra massvis. Vår antenn är 11 m upp ungefär, och kustradiostationerna hördes regelbundet på 40-60 nm avstånd. Ytfartyg på 10-20 nm avstånd om det var fritt vatten mellan. Men då handlar det om att signalerna leds i atmosfäriska skikt till viss del. Det var sällan tyst mer än några minuter i taget när jag var ute förra och förrförra sommaren.
 

Strikt räknat är horisonten ca 7-8 nm bort om antennen är 12 m över havsytan, men om den andra antennen är, säg, tre meter upp (en motorbåt med antenn på taket t ex) så är den kombinerade räckvidden runt 11-12 nm.
(Lite kuriosa: ytan som radion kan nå ökar linjärt med antennens höjd, eftersom det är två kvadratiska förhållanden som tar ut varandra! Så dubblar man antennhöjden dubblar man också området som man kan nå med radion.)

Jag tror att det är korrosion i en eller flera kontakter/skarvar, eller kabelbrott.

 

Icke att förglömma är solens fläckar och att radiosignaler, även de högfrekventa böjer av litet efter jordens rundning.

 

Om man söker på nätet på olika VHF-problem så får man till svars att dåligt lödda kontakter är en dominerande orsak. Det tycks vara svårt att få till en bra anslutning när det gäller koaxialkablar och dess kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, exakt, jag nämnde det. Jag minns vid ett tillfälle i slutet av 80-talet när vi plötsligt fick in TV från Nederländerna (ca 65 mil bort) hemma i Hunnebo. Utländsk TV var vi vana vid eftersom norsk TV gick in lika bra som svensk, så nära som vi bodde. Dansk fick vi ofta in, men sällan bra nog för att orka se på. Men nederländsk var rekord!

Med handhållen radioskanner har jag lyssnat på markpersonal på Kastrup flygplats (ca 33 mil bort), också hemifrån i Hunnebo. De gick in klockrent.

Men båda dessa gånger var det förstås exceptionella atmosfäriska förhållanden. Och husets tak är ca 65 m över havet med fri sikt åt sydväst.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Jo, exakt, jag nämnde det. Jag minns vid ett tillfälle i slutet av 80-talet när vi plötsligt fick in TV från Nederländerna (ca 65 mil bort) hemma i Hunnebo. Utländsk TV var vi vana vid eftersom norsk TV gick in lika bra som svensk, så nära som vi bodde. Dansk fick vi ofta in, men sällan bra nog för att orka se på. Men nederländsk var rekord!

Med handhållen radioskanner har jag lyssnat på markpersonal på Kastrup flygplats (ca 33 mil bort), också hemifrån i Hunnebo. De gick in klockrent.

Men båda dessa gånger var det förstås exceptionella atmosfäriska förhållanden. Och husets tak är ca 65 m över havet med fri sikt åt sydväst.
 

Riktigt kort kortvåg studsar på månen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Riktigt kort kortvåg studsar på månen.

Kör de inte månstuds på tvåmetersbandet också? Har för mig jag har sett folk med fjärrstyrda kluster av riktantenner för det bandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att kolla om din VHF funkar är att ropa upp någon På kanal 16.

Stockholm radio har bevakning på kanal 16 åt JRCC och brukar svara direkt. Jag hörde en sjöräddningsbåt bli uppropad en gång och den som ropade upp förklarade att han gjorde ett funktionstest på sin VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Nht1 said:

Har en vhf med mastantenn och är lite nyfiken på om antenninstallationen är intakt. Minns inte nu fabrikat och effekt men borde jag höra något prat? För mig är det helt tyst. Vad kan man säga om räckvidd om antennen sitter 12 upp.

Hur mycket man hör beror även mycket på var man är. I vår hemmahamn är det för det mesta tyst medan lite längre ut hör man fartygen prata om hur de skall mötas, räddningsaktioner och annat. Dock brukar man alltid höra utropen om väder- och navigationsvarningar men de kommer ju inte så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utsändningarna från Stockholm radio bör gå in nästan var man än är med en antenn i masttoppen, så kolla upp tidpunkt och kanal för din närmaste sändare och passa på att lyssna då, om det går. Då får du i alla fall ett svar på om du kan höra andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar ner masten regelbundet kan det vara så att du fått något brott på din antennkabel - Då hör du mindre. Om du har möjlighet - mät din kabel & din antenn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev raol:

Kör de inte månstuds på tvåmetersbandet också? Har för mig jag har sett folk med fjärrstyrda kluster av riktantenner för det bandet.

 

Med några kW effekt och riktantenn går väl det, annars är det väl på 70cm bandet man sysslar/sysslade med sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...