Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Comfort_26

Bomfäste med revkrok

Rekommendera Poster

Hej jag är ny inom segling och undrar om någon vet hur man ska rigga revning med revkrok i bomfästet. Och hur gör man praktiskt skall man sätta rev ingen när stormen är uppe eller går det att fixa i hamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autostavning är sådär jag undrar om man ska sätta rev när storen är uppe🤦‍♂️ eller om man kan fixa det i hamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Comfort_26:

Autostavning är sådär jag undrar om man ska sätta rev när storen är uppe🤦‍♂️ eller om man kan fixa det i hamn

Självklart kan du sätta revet innan du kastar loss. Det brukar t.o.m. bli bättre gjort (bättre sträck i underliket t.ex.) om det görs före losskastning. Skulle revet sedan inte behövas så är det enkelt att släppa ut när/om du ångrar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klart enklare att reva i hamn, och enklare att slå ut revet än att reva. Se också till att revningen blir en enkel procedur som helst kan utföras helt från sittbrunnen. Ofta väntar man för länge med att reva och det är inte kul att klättra omkring när det blåser som fan, seglen slår vilt, det lutar 30 grader, land närmar sig i lä och fruar och barn är vettskrämda. Ok, worst case, men även det måste hanteras. Kan rekommendera revning med en lina, jag revar på 15-30 sekunder utan att förflytta mig, sen känns det väldigt skönt att skota hem och få fart igen.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså!

Jag har inga större bekymmer att sätta ett rev ute på sjön!

Naturligtvis är det enklare att göra det i hamnen men jag är lite brydd på alla som påstår att det är så jättebökigt att reva till sjöss.

Jag har revkrok framme på bommen och akterliket via en lina genom bommen till sittbrunnen.
anledningen till att jag inte har single rev är att inmatningen till likrännan är så högt från bommen att jag ändå måste upp och ta ur de två nedersta travarna.

Jag sätter autopiloten på en kurs med liiiite inslag i focken.

Jag släpper på storen tills den fladdrar, släpper ner storen en meter (rev nr1 ca 70 cm upp) tar hem det som går med handkraft i revlinan (akterliket)  kopplar ena säkerhetslinan i ett fäste vid ruffluckan och tar mig fram till masten där jag sätter andra säkerhetslinan i en ring på bommen.

petar ur två travare ur spärren, halsar revöglan i revkroken Går tillbaks till sittbrunnen, sträcker upp fallet och sedan sträcker jag skothornet (revlinan) med vincsh.
sen skotar jag hem storseglet och faller tills focken fyller helt. Klart!

Det tar ungefär en minut att göra.

Jag tycker absolut att man ska träna på det så att man klarar det i skarpt läge. Det är så dags att göra det när man väl är utomskärs och överraskas av en oväntat stark sjöbris. Då är det bra att ha gjort det under ordnade och lugna förhållanden.
Personligen är jag IF-skadad. D v s att jag tror att det alltid går att segla med fullt ställ.

IF:en revade jag storseglet på en gång på fem år.

Omegan revar jag ofta. Redan vid 7-8 m/s om jag inte ska kappsegla och är ensam ombord.
Behagligare, bättre balans, bättre höjd och lättsammare att hantera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Janken:

Alltså!

Jag har inga större bekymmer att sätta ett rev ute på sjön!

Naturligtvis är det enklare att göra det i hamnen men jag är lite brydd på alla som påstår att det är så jättebökigt att reva till sjöss.

- - -

Vem har påstått att det är jättebökigt att reva till sjöss?

 

Vi är några som skriver att det är enklare att reva före losskastning och det vill jag absolut påstå att det är. Framförallt om den ansvarige skepparen är nybörjare med en oerfaren besättning. Då är det ansvarsfullt att förbereda seglingen med att reva före losskastning.

 

Sen håller jag med dig att man måste lära sig att reva till sjöss. Vädret kan skifta mycket och avvika från prognosen. Att inte kunna hantera riggen och reva till sjöss är inte ansvarsfullt..

 

Själv har jag singel line reef men skäms inte för att ta ett rev före losskastning om jag misstänker att det är lite väl frisk vind runt hörnet när jag kommer ur viken. Skulle det bli fel så är fartskillnaden inte så förfärligt stor med ett rev i frisk vind. Å det går alltid att slå ut revet efter en kvart om jag gjort en felbedömning av vindstyrkan.

 

När jag är ute o seglar så händer det att jag före en större kursändring till en bog med snävare vindvinkel tar revet en stund före kursändringen. Det är alltid lättare att göra det när båten går mer upprätt. Varför slita i onödan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...