Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bibapulula

Mercruiser oljud

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, min motor eller drev ger ifrån sig ett konstigt ljud. Ljudet kommer bara när motorn är riktigt varm och när jag snurrar ratten. Bifogar en filmsnutt. Nån som har nån idé om vad som låter?

Redigerad av Bibapulula

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som servoremmen som slirar. Prova att spänna den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan servopumpen ge ifrån sig ett sånt ljud? Kollade servopumpen och den är lite glapp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är fel, är det remskivan som sitter löst på pumpaxeln eller är det axeln som glappar i pumphuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En servopump kan låta en hel del om den är på väg att ge sig. Svårt att se men glappar det upp och ner också och inte bara ut och in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den glappar bara in och ut. Har försökt lyssna på alla sätt men de är svårt att säga exakt vart oljudet kommer ifrån.  Det låter som sagt från fronten på motorn endast när man svänger och motor är varm. Låter inte alls när motorn är kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju just när du svänger som pumpen belastas och den sitter ju i framkant på motorn.

Nu vet jag inte hur remmen är dragen, men är det möjligt att plocka bort remmen till servopumpen utan att äventyra kylningen så är ju det ett bra sätt att utesluta eller konstatera att felet ligger i servopumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...