Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jaxx69

4-T börjar hacka vid högre varv

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med suzuki df60 från 04-05 på. Motorn går superfint och är lättstartad, men när jag kommer upp i lite varv så säger den ifrån gm att bö bluddra. Slår jag av så går den bra igen på lägre varv. Har inte hittat några läckage i koppling tank-båt, men har samtidigt svårt att få tryck i blåsan vid pumpning. Den går på höga varv om man pumpat precis innan, men slår till slut av/bö bluddra. Tänker att det måste vara nåt med bensintillförseln, men hoppas på tips från forumet innan jag börjar lägga ner massor av jobb/pengar på detta. Tanken är en dura-tank essence med koppling omc, 6 gallon/23 liter, med tätt lock och som fattar det nån slags autoluftning inbyggd i kopplingen. Saknas i alla fall vanlig luftning/luftskruv.

 

Idéer och förslag tas tacksamt emot!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst vore om du kunde mäta bränsletrycket så att du säkert vet att det är bensintillförseln som inte räcker till.

 

Jag skulle testa nedanstående åtgärder

Testa men öppet lock. 

Kolla att det inte finns läckage mellan tank och primär bränslepump.

Rengör/byta all bränslefilter om du inte vet att de redan är bytta.

Byt  membran i den primära bränslepumpen.

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2004/df-50tlk4-beginning-vin-05001f-421001/fuel-pump

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Ska ut en sväng i eftermiddag och prova lite samt kolla filter mm. Ska enl uppgift vara helt nyservad, så det borde inte vara nå sånt, men man vet aldrig. Membran lät ju mindre kul kostnadsmässigt...

Surfat lite på webben och en del verkar haft liknande effekter med vatten i bensinen. Den här har ju stått nästan ett år, så kan ju ev vara boven om nåt lock inte varit åtskruvat?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova lätta på tanklocket och provkör?

Jag skulle också prova byta ut primerblåsan mot en ny original suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jaxx69:

Membran lät ju mindre kul kostnadsmässigt...

Inte jättedyrt: https://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/johnson-evinrude/branslesystem/membransats-suzuki-brp-omc-2240

 

Men Googla runt efter tips, det jag skrivit om är generiska problem, men det kan ju vara något specifikt för modellen.

 

Jag tror att all professionell felsökning på en insprutad motor med dessa problem börjar med att konstatera om bränsletrycket är påverkat. Om det är det, vilket jag bara utgått ifrån, så fixar man i den prioordning erfarenhet och kostnad motiverar för att återställa trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt alla bränsleslangar, inkl blåsa och anslutningar, samt bytt till nytt bränslefilter. Den gick klart bättre efter filterbytet, men börjar fortsatt hugga/hacka lite lätt vid ca 25 knop, och när jag slår på full gas även vid lägre varv. 
Är det då rimligt att dra slutsatsen att det är bränsletillförsel som är problemet? Nästa steg i så fall att byta membran enl tidigare förslag i denna tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ångseparatorn skall dräneras för att tömmas på vatten varje höst. Öppna 10 i denna sprängskiss det som dräneras rinner ut i slangen 7. Försök fånga upp det och kolla efter förekomst av vatten.

 

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2004/df-50tlk4-beginning-vin-05001f-421001/fuel-vapor-separator-model-00-10

 

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Prova som guestsson skriver att tömma ur VST tanken i en klar glasburk och se om du har något skräp eller vatten i bensinen. Det sitter ett högtrycksfilter efter VST pumpen som är dyrt att byta, men man kan få ut en hel del smuts ur den genom att backa bensin genom den. Montera på bensinslangen på utloppet och pumpa med blåsan och samla även in detta i en klar glasburk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Fått fart på den nu, sannolikt en kombo av vatten i tank, microsprickor i soppaslang/blåsa o stift. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...