Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petsa

Problem med backslag på Albin 25

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt en Albin 25 deluxe med en MD17C. Den förre ägaren hade sade att backslaget behövde justeras när jag köpte båten, & han hjälpte till med det. Efter två vändors justerande så gick backen i direkt, men fram började propellern inte snurra förrän motorn gick upp i varv lite mer. 
 

När jag sedan höll på att köra hem båten stannade jag på en fjärd för att manöverträna lite grand, och då vill frammen inte gå i alls. När jag provat att varva upp, lägga i backen, varva upp framåt, och sedan varva ner igen så gick propellern igång. 
 

Så mina frågor:

1. Är det bara vajern som behöver justeras, eller är det fler saker som verkar vara fel? Jag har skummat igenom en del trådar här på forumet, men inte hittat något som exakt beskriver mitt problem. 
2. Om det räcker med att justera vajern, går det att se om vajern är rätt justerad utan att ha på motorn och testa om propellern börjar snurra? Går det att se om armen är i rätt läge?

 

Stort tack på förhand! Det var när jag skulle justera vajern som jag såg att motorn läckte kylarvatten, som jag fick hjälp med i den andra tråden nyss. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att koppla bort vajern vid backslaget och växla för hand. Om det funkar då kanske reglaget är slitet så att det inte ger tillräckligt utslag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag provade att skruva på justerskruven två varv, nu verkar det funka. 
 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...