Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petsa

Albin 25 motor läcker kylarvatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
 

Jag har precis köpt en Albin 25. Vid provkörningen funkade motorn fint, men nu sprutar det ut vatten från kylvattenpumpen. Motorn är en Volvo Penta MD17C. Det är ett litet hål precis ovanför impellern, enligt instruktionsboken ska det sitta en skruv i hålet. Men nu är det bara ett hål, och där sprutar det ut vatten.

 

Nu till mina frågor:

1. Är det någon som vet om skruven behöver vara av något särskilt material för att inte riskera att skada motorn/ärga fast?

2. Är det någon som råkar veta dimensionen på skruven? Jag hittar tyvärr inte det i handboken. 
 

stort tack på förhand!

2E48F8D1-3440-41C0-8D66-6E8042DFD4DD.jpeg

Redigerad av Petsa
Tydliggörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja inte bara att sätta i en skruv i hålet, skruven håller kammen som böjer av bladen på impellern så att den kan pumpa.

 

Du får ta av locket, pilla ut kammen och ta med dig den till någon som säljer skruv så att du får en som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan leta i såkallade kölsvinet för den ligger nog där

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, Pentax said:

Nja inte bara att sätta i en skruv i hålet, skruven håller kammen som böjer av bladen på impellern så att den kan pumpa.

 

Du får ta av locket, pilla ut kammen och ta med dig den till någon som säljer skruv så att du får en som passar.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, Fogden said:

Man kan leta i såkallade kölsvinet för den ligger nog där

Tack! Tanken slog oss också. 😃

 

Om vi hittar skruven, räcker det med att skruva tillbaka den, eller behöver vi ändå skruva av locket och se till att skruven sitter rätt i kammen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Petsa:

Tack! Tanken slog oss också. 😃

 

Om vi hittar skruven, räcker det med att skruva tillbaka den, eller behöver vi ändå skruva av locket och se till att skruven sitter rätt i kammen?

svar ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Gelis said:

svar ja

”Ja, det räcker att sätta tillbaka den”, eller ”ja, man måste skruva av locket och se till att skruven sitter rätt i kammen”?

 

Nu är nämligen skruven uppfiskad och rengjord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursäkta läste inte helt rätt, du måste kolla att kammen sitter rätt dvs ta bort locket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Gelis said:

ursäkta läste inte helt rätt, du måste kolla att kammen sitter rätt dvs ta bort locket

Tack Gelis, & alla andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Pentax said:

Nja inte bara att sätta i en skruv i hålet, skruven håller kammen som böjer av bladen på impellern så att den kan pumpa.

 

Du får ta av locket, pilla ut kammen och ta med dig den till någon som säljer skruv så att du får en som passar.

Jag ser ingen kam, ska jag gissa att den hunnit försvinna?

4CD7FE70-75E9-4CCD-B9BC-CACEC3810220.jpeg

D8F70225-1108-4A72-8056-CB40EB452BCA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på och byt impeller.

 

Nu verkar inte din pumps lock se lika ut med denna men här ser du hur kammen ska sitta.

 

Nu är det svårt att se på bilden men sitter det inte en mässing/brons slitbana där vid skruven.

 

image.png.ee87345da9b498633664de1fad0152c3.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tror allt att kammen är där den skall vara, annars hade inte bladen på impellern varit böjda.

Om du tar bort packningen också så skall du se att du ser kammen bättre. Är locket slitet på insidan så byt det med, om om det rinner vatten mellan impell och lock så får du inte full funktion på pumpen. 

Personligen hade jag köpt en helt ny pump, då vet jag att det funkar, kylningen är viktig.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, Gelis said:

Passa på och byt impeller.

 

Nu verkar inte din pumps lock se lika ut med denna men här ser du hur kammen ska sitta.

 

Nu är det svårt att se på bilden men sitter det inte en mässing/brons slitbana där vid skruven.

 

image.png.ee87345da9b498633664de1fad0152c3.png

 

Ja, impeller (och packning) behöver uppenbarligen bytas... 


Fantastiskt! Som jag förstår det är det alltså 3:an på sprängskissen som är kammen som ska hållas fast av skruven. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Bosse said:

Jo, jag tror allt att kammen är där den skall vara, annars hade inte bladen på impellern varit böjda.

Om du tar bort packningen också så skall du se att du ser kammen bättre. Är locket slitet på insidan så byt det med, om om det rinner vatten mellan impell och lock så får du inte full funktion på pumpen. 

Personligen hade jag köpt en helt ny pump, då vet jag att det funkar, kylningen är viktig.

 

/B

Tack! Byter packning och impeller nu. Ska kolla locket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Petsa:

Ja, impeller (och packning) behöver uppenbarligen bytas... 


Fantastiskt! Som jag förstår det är det alltså 3:an på sprängskissen som är kammen som ska hållas fast av skruven. 

 

Ja.

Jag hade däremot satt fast skruven (innan packningen lossas och kammen sitter i läge) och sedan bytt impeller och packning. Brukar följa med packning med impellern.

 

Däremot skall man inte alltid byta det som inte med säkerhet är trasigt bara för att "vara säker", även om många förespråkar det. Allt är en avvägning av kostnad och risk, och även om kylningen är viktig så fungerade ju allt bra ända tills skruven kom lös. Då är nog inte locket så slitet att det äventyrar kylningen än på länge. För motorn är gammal och en pump till den som inte är lika begagnad som den du har, kommer kosta en hel del pengar. Antagligen helt i onödan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kommer in sent i diskussionen, du har säkert redan fixat pumpen när du läser detta.
Ja sådana pumpar har jag mekat mycket med, likadana sommarn och större modeller.

Som @IngemarE skriver skall man inte byta i onödan, annat vore det den läckte kroniskt eller var utsliten på något vis. 
Jag tycker att jag kan se den där kammen högts upp i pumphuset, där den skall vara. Min erfarenhet är att dessa kammar fastnar rätt hårt och kan kräva övertalning medelst gammal skruvmejsel och hammare för att lossna.

Om du nu inte redan har skruvat ihop grejerna så lägg litet Locktite gänglåsningsvätska på skruven, i nödfall kan samma firmas snabblim, superlim funka också, så skruvar den inte ur sig nån mer gång.

 

Sen senaste pumpen jag höll på med saknade också skruv, jag var osäker på vad det var från början, det var ingen metrisk skruv som passade så jag borrade upp och gängade för M4 (eller om det var M5, det var längesedan) och använde rostfri/syrafast skruv, men det är inte riktigt rätt det skall vara mässningskruv. Packning klippte jag till av ett ark packningsmaterial från Biltema.

 

Impeller har du förstås en i reserv ombord!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många och nyanserade svar! Har skruvat tillbaka skruven, avvaktar med att byta impeller och packning. Kan hålla med om att inte byta det som inte är trasigt. Reservimpellern får ligga kvar i förpackningen. Allt verkar funka som det ska, ser inget läckage. 
 

återigen, stort tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...