Jump to content
Saturday 30 September 2023
Peter_K

Hjälp, min MD5A går bara på en cylinder!

Recommended Posts

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till?

Har testat med ny bensin och att vända på batteriet. 

  • Like 1
  • Haha 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du verkar ha ett problem där.😂

Jag har problem med att få i backen på min, dessutom så har turbon aldrig funkat i kyla och remmen verkar vara borta helt?

2A922B22-8FC8-4BAE-BBA2-15670E351630.jpeg

Edited by pseudonym
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter lika konstigt som när vår MD11 plötsligt gick på tre cylindrar.

Vi tröttnade och bytte motor och det funkade...

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till?

Har testat med ny bensin och att vända på batteriet. 

 

Det kan vara det som i IT-branchen kallas för PEBKAC-fel, oftast mycket svårlösliga fel.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Det låter lika konstigt som när vår MD11 plötsligt gick på tre cylindrar.

Vi tröttnade och bytte motor och det funkade...

 

Cylindrar? MD-11:or kör på 3 x High-bypass turbofan-motorer och inget annat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror berghårt att det är kolvuppstötarfjädrarna eller iallafall en av dem som har gått av.

Den modellen har väl en elektrisk turbo, inte remdriven?

Kolla även fluxkondensatorn, om den är felaktig kan du hamna i en annan tidsera.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev JEC78:

Cylindrar? MD-11:or kör på 3 x High-bypass turbofan-motorer och inget annat. ;)

Ja  kanske det var tre fläktar inte tre cylindrar???

Jag är inte så bra på motorer, men något med tre var det.

 

Vad bör jag göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev ABC:

bild.png.c55c59440ba25c10f9fec4633b42cb0b.png

OK, var sitter behållaren man fyller på..? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Det är svårt, men det kan ha att göra med att oljestickan är för kort, den når inte ända ned så det blir bara indikering på stickans spets.

Räkna antalet förgasare, om den har sex förgasare är det definitivt fel årsmodell. Fråga vilken norsk tandläkare som helst, dom vet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev ABC:

bild.png.c55c59440ba25c10f9fec4633b42cb0b.png

För god att kolsyras!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vände du batteriet uppochner? Det ska vändas bakochfram om det ska ha någon effekt

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev trewq:

Vände du batteriet uppochner? Det ska vändas bakochfram om det ska ha någon effekt

B60427DB-6642-4E65-B73F-C24E88CB58FF.jpeg.6e7c1ad764e965bdc0c874d2b3c73502.jpeg
Du kan väl anlita killen i keps, han är bra på båtmotorer.

5C5336E8-465D-465B-A08D-CD963496704E.png.110c2dce3106aa83d8fc1f5828e4cea5.png

Och om du hellre vill fixa det själv får du ett kopplingsschema här av mig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

B60427DB-6642-4E65-B73F-C24E88CB58FF.jpeg.6e7c1ad764e965bdc0c874d2b3c73502.jpeg
Du kan väl anlita killen i keps, han är bra på båtmotorer.

5C5336E8-465D-465B-A08D-CD963496704E.png.110c2dce3106aa83d8fc1f5828e4cea5.png

Och om du hellre vill fixa det själv får du ett kopplingsschema här av mig!

Plus och minus framgår inte av kopplingsschemat, men det kanske är versionen med gånger och delat i stället?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev trewq:

Plus och minus framgår inte av kopplingsschemat, men det kanske är versionen med gånger och delat i stället?

Du dividerar om en multiplikation?

Men om du tittar riktigt noga ser du kolvuppstötarfjädern till vänster i bild, på denna modellen är den förbunden med en hävarm till vevstakens centrallager.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Lyft ur motorn och skicka iväg den med PostNord till reparatör, har du tur så slarvar PostNord bort den så får du en ny.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Lyft ur motorn och skicka iväg den med PostNord till reparatör, har du tur så slarvar PostNord bort den så får du en ny.😉

Njae Ica-handlaren blir inte glad om det luktar diesel i postmottagningsrummet.

Jag kom nu på, med anledning av den nyttiga informationen att min KAD43 inte går på alla åtta cylindrarna, men eftersom den går bra ändå så får det anstå till vinterservicen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Njae Ica-handlaren blir inte glad om det luktar diesel i postmottagningsrummet.

Jag kom nu på, med anledning av den nyttiga informationen att min KAD43 inte går på alla åtta cylindrarna, men eftersom den går bra ändå så får det anstå till vinterservicen.

Med andra ord har du inte alla hästarna hemma.😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte kontinentalsockeln som skall bytas i det där läget? Väljer du en uppdaterad version så kan du välja hur många cylindrar motorn skall gå på via en app. Kräver dock att du har en LM Ericsson telefon med siffertrissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Eld-:

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

Nej, den typen av navigering är inte bra för bottenmålningen eller för propellerbladen. 
Istället för havstulpaner kan man få stenskott och asfaltsfläckar på bordläggningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Eld-:

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

 

Felet är nog inte kontinentalsockeln, det ser väl alla att det är ekolodet som fallerar. 5.3 meter stämmer inte så det är dags för ett samtal till Garmin support. Skicka med bilden för säkerhets skull  😁

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, den typen av navigering är inte bra för bottenmålningen eller för propellerbladen. 
Istället för havstulpaner kan man få stenskott och asfaltsfläckar på bordläggningen.

Jag vet med säkerhet  att båten helt saknar hjul men det går ändå fem knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Eld-:

Jag vet med säkerhet  att båten helt saknar hjul men det går ändå fem knop.

Men... har den däck..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Men... har den däck..?

En julbåt, används med fördel omkring den 24 december.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En julbåt, används med fördel omkring den 24 december.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jobbigt problem, min MD5A går på tre cylindrar. Har testat att vända den ut och in,  hjälpte tyvärr inte - då började det ryka vitt ur Jabscon. Har även provat att byta ut S-drevet mot en Vindex men det blev helsnurrigt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamla motorer är ett problem! Jag tänkte byta ut min mot en sån där modern som alla pratar om, El motor, men hittar ju fasen inga vettiga spanska motorer på nätet! 

Kom gärna med tips, har ett gäng lösa trådar bara så här långt... 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Slowrider:

Gamla motorer är ett problem! 

...

Gamla motorer är en möjlighet!

Byt till en spansk elmotor vet jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-02 vid 08:33 skrev Peter_K:

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Har du löst detta än? Jag verkar ha samma problem med min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...