Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Hjälp, min MD5A går bara på en cylinder!

Rekommendera Poster

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till?

Har testat med ny bensin och att vända på batteriet. 

  • Gilla 1
  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja du verkar ha ett problem där.😂

Jag har problem med att få i backen på min, dessutom så har turbon aldrig funkat i kyla och remmen verkar vara borta helt?

2A922B22-8FC8-4BAE-BBA2-15670E351630.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lika konstigt som när vår MD11 plötsligt gick på tre cylindrar.

Vi tröttnade och bytte motor och det funkade...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Kan turbon ha fått corona, jag hörde att motorn hostade till?

Har testat med ny bensin och att vända på batteriet. 

 

Det kan vara det som i IT-branchen kallas för PEBKAC-fel, oftast mycket svårlösliga fel.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Det låter lika konstigt som när vår MD11 plötsligt gick på tre cylindrar.

Vi tröttnade och bytte motor och det funkade...

 

Cylindrar? MD-11:or kör på 3 x High-bypass turbofan-motorer och inget annat. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror berghårt att det är kolvuppstötarfjädrarna eller iallafall en av dem som har gått av.

Den modellen har väl en elektrisk turbo, inte remdriven?

Kolla även fluxkondensatorn, om den är felaktig kan du hamna i en annan tidsera.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JEC78:

Cylindrar? MD-11:or kör på 3 x High-bypass turbofan-motorer och inget annat. ;)

Ja  kanske det var tre fläktar inte tre cylindrar???

Jag är inte så bra på motorer, men något med tre var det.

 

Vad bör jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

bild.png.c55c59440ba25c10f9fec4633b42cb0b.png

OK, var sitter behållaren man fyller på..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Det är svårt, men det kan ha att göra med att oljestickan är för kort, den når inte ända ned så det blir bara indikering på stickans spets.

Räkna antalet förgasare, om den har sex förgasare är det definitivt fel årsmodell. Fråga vilken norsk tandläkare som helst, dom vet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

bild.png.c55c59440ba25c10f9fec4633b42cb0b.png

För god att kolsyras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vände du batteriet uppochner? Det ska vändas bakochfram om det ska ha någon effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev trewq:

Vände du batteriet uppochner? Det ska vändas bakochfram om det ska ha någon effekt

B60427DB-6642-4E65-B73F-C24E88CB58FF.jpeg.6e7c1ad764e965bdc0c874d2b3c73502.jpeg
Du kan väl anlita killen i keps, han är bra på båtmotorer.

5C5336E8-465D-465B-A08D-CD963496704E.png.110c2dce3106aa83d8fc1f5828e4cea5.png

Och om du hellre vill fixa det själv får du ett kopplingsschema här av mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

B60427DB-6642-4E65-B73F-C24E88CB58FF.jpeg.6e7c1ad764e965bdc0c874d2b3c73502.jpeg
Du kan väl anlita killen i keps, han är bra på båtmotorer.

5C5336E8-465D-465B-A08D-CD963496704E.png.110c2dce3106aa83d8fc1f5828e4cea5.png

Och om du hellre vill fixa det själv får du ett kopplingsschema här av mig!

Plus och minus framgår inte av kopplingsschemat, men det kanske är versionen med gånger och delat i stället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trewq:

Plus och minus framgår inte av kopplingsschemat, men det kanske är versionen med gånger och delat i stället?

Du dividerar om en multiplikation?

Men om du tittar riktigt noga ser du kolvuppstötarfjädern till vänster i bild, på denna modellen är den förbunden med en hävarm till vevstakens centrallager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har varit och fixat lite mer med motorn. Upptäckte då att den har fel årsmodell. 
Hur byter man årsmodellen?

Lyft ur motorn och skicka iväg den med PostNord till reparatör, har du tur så slarvar PostNord bort den så får du en ny.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Lyft ur motorn och skicka iväg den med PostNord till reparatör, har du tur så slarvar PostNord bort den så får du en ny.😉

Njae Ica-handlaren blir inte glad om det luktar diesel i postmottagningsrummet.

Jag kom nu på, med anledning av den nyttiga informationen att min KAD43 inte går på alla åtta cylindrarna, men eftersom den går bra ändå så får det anstå till vinterservicen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Njae Ica-handlaren blir inte glad om det luktar diesel i postmottagningsrummet.

Jag kom nu på, med anledning av den nyttiga informationen att min KAD43 inte går på alla åtta cylindrarna, men eftersom den går bra ändå så får det anstå till vinterservicen.

Med andra ord har du inte alla hästarna hemma.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte kontinentalsockeln som skall bytas i det där läget? Väljer du en uppdaterad version så kan du välja hur många cylindrar motorn skall gå på via en app. Kräver dock att du har en LM Ericsson telefon med siffertrissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Eld-:

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

Nej, den typen av navigering är inte bra för bottenmålningen eller för propellerbladen. 
Istället för havstulpaner kan man få stenskott och asfaltsfläckar på bordläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Eld-:

Nu förstår jag. Det var kontinentalsockeln som behövdes bytas för att undvika detta.

P1000339.thumb.JPG.18c8d00a50a939a3d4a5e6452dad4ce9.JPG

 

Felet är nog inte kontinentalsockeln, det ser väl alla att det är ekolodet som fallerar. 5.3 meter stämmer inte så det är dags för ett samtal till Garmin support. Skicka med bilden för säkerhets skull  😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, den typen av navigering är inte bra för bottenmålningen eller för propellerbladen. 
Istället för havstulpaner kan man få stenskott och asfaltsfläckar på bordläggningen.

Jag vet med säkerhet  att båten helt saknar hjul men det går ändå fem knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Eld-:

Jag vet med säkerhet  att båten helt saknar hjul men det går ändå fem knop.

Men... har den däck..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Men... har den däck..?

En julbåt, används med fördel omkring den 24 december.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En julbåt, används med fördel omkring den 24 december.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt problem, min MD5A går på tre cylindrar. Har testat att vända den ut och in,  hjälpte tyvärr inte - då började det ryka vitt ur Jabscon. Har även provat att byta ut S-drevet mot en Vindex men det blev helsnurrigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla motorer är ett problem! Jag tänkte byta ut min mot en sån där modern som alla pratar om, El motor, men hittar ju fasen inga vettiga spanska motorer på nätet! 

Kom gärna med tips, har ett gäng lösa trådar bara så här långt... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Slowrider:

Gamla motorer är ett problem! 

...

Gamla motorer är en möjlighet!

Byt till en spansk elmotor vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-02 vid 08:33 skrev Peter_K:

Va kan de va?

Dessutom är remmen alldeles svart!

Har du löst detta än? Jag verkar ha samma problem med min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...