Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BerryBus

Köpråd sportbåt, låg budget.

Rekommendera Poster

Tjenare! Jag tänkte köpa en liten sportbåt att ha för att åka ring/skidor efter, då jag inte haft en egen båt innan så har jag inte alls koll på vad som är bra eller ej. Går det att få en okej för under 20k? Jag har god mekarvana från bilar och motorer i övrigt men ingen erfarenhet av just båtar. Kollade på denna: https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ockelbo_t14_sportbat/90686494

 

Propelleraxel behov av ny tätning och krysskil, lät inte så svårt. Tror ni det blir några problem att fixa själv?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stryk den och köp en Smiler 500 istället (perfekt första båt, hade en som 14 åring och sålde den först när jag var 27) som natt och dag i jämförelse med Ockelbo när det gäller sjöegenskaper, dessutom så (om man vågar) sätta en 100- 150 hästare t.ex. Black Max och barlasttank fram då gör den ca 40 + knop. Men inget jag rekommenderar. Lagom motorer är 50 - 90 hk då gör den ca 25-39 knop med 1 person. Konkurrenterna hette Smuggler, Finnsport, Gilbert, Mirage, Joker, Shake Spear mfl de finns från 15 fot upp till 24 - 32 fot om jag inte missminner mig.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BerryBus:

Tjenare! Jag tänkte köpa en liten sportbåt att ha för att åka ring/skidor efter, då jag inte haft en egen båt innan så har jag inte alls koll på vad som är bra eller ej. Går det att få en okej för under 20k? Jag har god mekarvana från bilar och motorer i övrigt men ingen erfarenhet av just båtar. Kollade på denna: https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ockelbo_t14_sportbat/90686494

 

Propelleraxel behov av ny tätning och krysskil, lät inte så svårt. Tror ni det blir några problem att fixa själv?

 

Mvh

Tjena! 
Jag är långt ifrån någon expert på Mercury men har svårt att tro att det där skulle vara en -85:a? 
Sent sjuttiotal är min gissning. 
Att packa om växelhuset klarar Du säkert lätt om Du söker lite på youtube. 
Men ta med en indikatorklocka och kolla att axeln inte kastar. 
 

Och som Pillertanten verkar vara inne på så är det väl kanske inte världens roligaste båt. Om än välkänd och robust. Lite Volvo 740. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev coppertail:

Tjena! 
Jag är långt ifrån någon expert på Mercury men har svårt att tro att det där skulle vara en -85:a? 
Sent sjuttiotal är min gissning. 

Säg inte det. Jag tror det där mycket väl kan vara en 80-talare. USA har en tydlig förkärlek till minimal förändring, inte minst på 80-talet. Mercury är inget undantag. Off topic: Se bara på deras lastbilar, PeterBuilt etc. Nog för att jag gillar looken, men modernt är inte ordet jag omedelbart far efter.

 

On topic: Sedan så väsnas de gamla 2-takts mercury så in i h-vete också. Bra att känna till kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev coppertail:

Tjena! 
Jag är långt ifrån någon expert på Mercury men har svårt att tro att det där skulle vara en -85:a? 
Sent sjuttiotal är min gissning. 
Att packa om växelhuset klarar Du säkert lätt om Du söker lite på youtube. 
Men ta med en indikatorklocka och kolla att axeln inte kastar. 
 

Och som Pillertanten verkar vara inne på så är det väl kanske inte världens roligaste båt. Om än välkänd och robust. Lite Volvo 740. 

Dom där dekalerna på motorn användes mellan 1980-1984.

http://www.clyde-outboard-services.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/Mercury-and-Mariner-Identification-Guide.pdf

 

Sedan så kan det vara ett helvete att få loss den stora specialmuttern till axellagringen som håller axeln i växelhuset, "lagerhållaren" måste bort om tätningen ska bytas.

Ärjar på bra där. Sedan kan man undra vad det menas med kil, finns ingen sådan vad jag kan komma ihåg.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev BerryBus:

Tack för alla svar, har inte så jättehöga krav på båten med den här budgeten. Men vad tror ni om dessa? 

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/smiler_500/90489469 (enda smiler 500 jag hittade på blocket som inte är allt för långt borta)

 

https://www.blocket.se/annons/dalarna/selco_15_selspeed___60hk_johnson/90665750

 

 

Om du är händig eller någon du känner är händig på inredning och vindruta så är det ett bra köp dock tycker jag att 22k är alldeles för mycket med tanke på att han bara har en stol i mitten samt kuddar från Jysk, om man är smidig i kropp och själ så behöver man inte den onödiga relingen fanns överhuvud taget inte på Smiler som extra utrustning. Det är iofs inget fel med att ha stol i mitten men motorn är alldeles för klen.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev coppertail:

Och som Pillertanten verkar vara inne på så är det väl kanske inte världens roligaste båt. Om än välkänd och robust. Lite Volvo 740. 

PILLETANT!!  inte pillertanten!! Lopptailen.

Redigerad av Pilletant447
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Om du är händig eller någon du känner är händig på inredning och vindruta så är det ett bra köp dock tycker jag att 22k är alldeles för mycket med tanke på att han bara har en stol i mitten samt kuddar från Jysk, om man är smidig i kropp och själ så behöver man inte den onödiga relingen fanns överhuvud taget inte på Smiler som extra utrustning. Det är iofs inget fel med att ha stol i mitten men motorn är alldeles för klen.

Kanske ska vänta ett tag då, finns det några andra märken man kan kolla efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har ju Joker t.ex. den är likvärdig Smiler samt Finnsport de båda ligger i ungefär samma prisklass som du tänkt. Smuggler, Mirage och Gilbert är dyrare då de är i en annan klass för sig. Hydrolift finns ju också men priserna på den börjar vid ca 50k så den är väl inget för dig då kan tänka annars är ju den den bästa oavsett kategori förutom Stiletto 22 då förstås.:) 

 

https://www.blocket.se/annons/dalarna/bat_joker_/90376952 = om du kan meka med inom bordare annars kan du köpa och montera ett såkallat brakket/bracket beg på blocket då kan du gänga på en utombodare. https://www.blocket.se/annons/stockholm/finnsport_500/90669204 den ser fin ut på bild och motorn är inte för klen snarare lagom, du kanske kan pruta.

 

Mitt bästa tips dock är att vänta lite då de bästa exemplaren för det mesta alltid dyker upp i mitten på juli fram till slutet av augusti samt från maj till början av juni nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Gelis:

Sedan så kan det vara ett helvete att få loss den stora specialmuttern till axellagringen som håller axeln i växelhuset, "lagerhållaren" måste bort om tätningen ska bytas.

Den lossar man inte, man borrar i den och spräcker den sedan.  En ny kostar runt en hundring.

 

Men jag undrar vad det är för krysskil man talar om.

Såg just att Gelis ställde samma fråga.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev guestsson:

Den lossar man inte, man borrar i den och spräcker den sedan.  En ny kostar runt en hundring.

 

Men jag undrar vad det är för krysskil man talar om.

Såg just att Gelis ställde samma fråga.

Ja vad är en krysskil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...