Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Kanske uppgradering av båt? Ensamsegla, underhållskostnader och storlek?

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev raol:

Våra egentliga dealbreakers, sett till inneboende egenskaper, är:
Masthead-rigg
Genomgående mast
Färre än sex sovplatser
Ståhöjd under 180 cm i salongen

Jag gillar och sympatiserar med din lista, men tror att det finns ganska få alternativ under 150 tusen. Kanske ett val mellan sex sovplatser och Masthead-rigg kan hjälpa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-02 vid 20:52 skrev Dava:

Hade jag velat köpa en ny segelbåt hade jag letat efter en med elinombordare. 

 

Jag skulle aldrig vilja ha oljelukt och risk för avgaser i ruffen. Det är så att jag mår illa av att tänka på det. Av den anledningen har jag alltid gillat utombordare, en fyrtaktare kan vara rätt tyst..

Eldrift hade varit underbart! Slippa surret var diesel 4:an när man av olika anledningar inte kan segla. Dock ser jag problematiken efter en halv säsong med elutombordare. Det är tyst och trevligt - men går inte speciellt fort allt - om man gasar på sugs batteriet torrt snabbt. Kan tänka mig med dagens Lithium teknik att man blir ganska begränsad i skärgården med eldrift (jag spekulerade både i vår motorbåt och denna att konvertera) 10 ton båt som skall köras i några timmar. 
När tekniken är mer utvecklad eller om man har en liten och lätt båt med vetskapen att man inte kan köra så långt så kan det vara ett alternativ. 

Glädjen är tysk, ingen oljelukt eller kladd när man lyfter motorn - och att den är delbar och väger mindre är ju perfekt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Jag gillar och sympatiserar med din lista, men tror att det finns ganska få alternativ under 150 tusen. Kanske ett val mellan sex sovplatser och Masthead-rigg kan hjälpa. 


Nja, vi har redan hittat just Albin Delta, och sett båt ute på annons inom prisgränsen. Förhoppningsvis även nästa år.

Men det kanske inte finns så många. Får se nästa år. Men modeller som ligger aningen högre i pris just nu kan det ju dyka upp ett billigare exemplar på nästa år, så även såna kan vara aktuella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En båt som jag skulle hålla ögonen på lite extra är Sunwind 311. Den uppfyller alla dina krav, och har samma layout invändigt som Excel 319. Har sett priser från 160-200 tusen, finns en senare version med badplattform som heter sunwind 312. Kolla på finska sidor nästa år om du är intresserad.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Peka67:

En båt som jag skulle hålla ögonen på lite extra är Sunwind 311. Den uppfyller alla dina krav, och har samma layout invändigt som Excel 319. Har sett priser från 160-200 tusen, finns en senare version med badplattform som heter sunwind 312. Kolla på finska sidor nästa år om du är intresserad.


Tack, den ser fin ut. Rätt storlek och bra inredning, dessutom med toa på bästa platsen.

Däremot är det nog bara aktuellt med båtköp från svenska västkusten. Ingen av oss kommer att ha möjlighet att transportsegla nån längre sträcka, eller låta andra transportsegla eller landtransportera. Så Strömstad till Malmö, kanske. Men dyker det upp nån på rätt plats så är den värd att kolla närmare på.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag ska vara duktig och återkoppla i de trådar jag skapar som har frågor i sig.

För ett par veckor sen satt jag och kollade lite på Blocket och såg plötsligt en båt som verkade riktigt intressant. Väldigt mycket stämde och kändes rätt. Jag snackade med brorsan och efter flera timmars samtal mellan oss bröder, mellan ena brorsan och säljaren och mellan mig och säljaren, så bokade vi in oss på en visning dagen efter, på förmiddagen. Det hade varit flera spekulanter där och kollat redan, och fler var väntade under helgen. Så inget att vänta med.

På förmiddagen dagen därpå åkte så ena brorsan och jag till södra Tjörn och mötte upp säljaren. Bilderna i annonsen ljög inte. Det var verkligen ett toppenexemplar. Utsida och insida i utmärkt skick.

Ser man till den lista jag skrev i startinlägget så blev utfallet så här:

Jag vill ha:
- partialrigg med bra möjligheter att justera och trimma
> Partialrigg!
- bra möjligheter att ensamsegla, dvs inget konstigt i praktiken kräver flera personer
> Inga konstigheter, fall dragna till sittbrunnen, autopilot, m m
- rorkult
> Rorkult!
- full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken)
> Ca 185 cm i salongens bakre del, och kanske 170 i framkanten - fullt godkänt!
- bom över huvudhöjd när man står i sittbrunnen (än en gång ca 180-185 cm)
> Bommens underkant verkar vara på ca 177-178 cm - nästan helt godkänt...
- toalett intill nedgången för god höjd (och kanske möjlighet till dusch)
> Nix, toan är mellan salong och förpik, men rymlig och bekväm trots det!
- lättåtkomligt motorutrymme
> Ja, gott om plats runt motorn och åtkomst både bakifrån och framifrån enkelt!
- hyfsat nyrenoverad eller bytt motor
> Motor bytt 2005 till en då ny 23-hästars Iveco/Lombardini med 120S-drev.
- begynnelsestyv och generellt ganska styv eftersom den kommer att ensamseglas mycket
> Modellen är erkänt styv!
- fenkölad, gärna med skädda framför rodret
> Check och check!
- propeller framför rodret
> Japp!
- hyfsat platt fördäck, som man enklare kan vistas på både under färd och i hamn/för ankar
> Fina, platta ytor att gå på runt båten och ganska slätt fördäck.

Han vill ha:
- kojplatser för fyra fullvuxna, helst med salongen "fri", dvs två sovplatser fram, två bak
> Två fullängdsplatser i förpiken, en i stickkoj under sittbrunnen, samt 2+1 i salongen, där ena kan användas utan att "bädda" matplatsen med bordet.
- full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken)
> Japp, se ovan!
- stark och tyst inombordare
> Stark och mycket tyst! Så tyst att jag glömde att motorn var igång under visningen.
- bra toalett
> Manuellt pumpad, fräsch stol, rymlig och lätt att komma in i.
- bra pentry/kök
> Tvålågig gasolspis med ugn, diskho och vask, kylbox, duschmunstycke för disk, extremt mycket förvaringsutrymmen!
- ratt (men kan tänka sig rorkult)
> Inte ratt, men han sörjer inte det.
- tvåbladig, flöjlande/fällande propeller
> Trebladig, fast propeller. Tyvärr. Men det får duga så länge.
- hyfsat nyrenoverad eller bytt motor
> Japp, se ovan!

Vad är det för båt då? Jo, en Beason 311. Skrovet är samma som en senare Beason 31, men den är partialriggad från fabrik i stället. Hela båten är för övrigt fabriksbyggd, och inte 3/4-fabrikat som för så många andra Beason. Vad vi kan bedöma är det en av de fem sista båtarna som lämnade fabriken i mitten av 80-talet.

Inredningen är oerhört fin, inklusive dynorna. Allt är fräscht och helt, förutom lite blekt trä här och där. Sol och ålder tar ut sin rätt. Teaken i sittbrunnen behöver nåtas om på några mindre ställen, men det är smått. Sittbrunnskapell fick vi också med.

Motorn är härligt kraftfull! Vi körde hem båten i lördags, när det var rätt kraftig vind. 12-14 m/s stadigt på öppnare ställen, med 18-19 i byarna. Vi hade motorn på ca 2400 varv i princip hela tiden, och inte ens rakt mot vinden och korta, branta vågor sjönk farten - den höll sig stadigt på 6.2-6.3 knop vad vi än gjorde.

Några minus finns det ändå. Seglen är enligt säljaren rätt gamla och förhållandevis slitna. De har dock varit inne för översyn och service inför 2020-säsongen, och bl a byttes UV-skydd och fallhornet på rullförseglet.
Den fasta propellern är också ett minus ur seglingssynpunkt, men en likvärdig flöjlande eller fällande kostar 20 000+ och så viktigt är det inte för oss i detta skedet.
Vindinstrumentets givare var trasigt (i fästet, men kan förmodligen lagas) och låg inne i båten. Skovelhjulsgivaren för loggen var tydligen också urplockad och ersatt med plugg. Kanske behöver den bara rensas - har inte hunnit undersöka saken än.

Prismässigt lyckades vi också klara oss inom det önskade intervallet, med ett slutpris på 139 000 kr. Då fick vi även med täckställning och ett par riktiga täckpresenningar.

Vagga följde inte med, men jag har kompisar som nyss köpt en Beason 31 och fick med en vagga som de inte får använda (de ligger i en Grefab-hamn och där står hamnen för det) så den får vi låna över vintern. Ibland ordnar det sig finfint! :)

Nu ska jag bara fixa min kassa rygg till nästa år så jag kan segla också.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Nu ska jag bara fixa min kassa rygg till nästa år så jag kan segla också.

Grattis Raol till nya båten, ni verkar ha gjort ett riktigt fynd. Angående ryggont så läste jag en historia för ett par år sedan.

Det var en gammal gubbe med kroniskt ryggont som en dag skulle gå på toaletten. Gubben var lite lat så han satte sig på tvären. Rätt som det var så halkade rumpan ned en bit i toaskålen. Efter mycket möda lyckades gubben ta sig upp och märkte efter en stund att ryggen blivit lite bättre. Gubben fortsatte dagligen med samma manövrar tills ryggen var helt smärtfri.

 

Jag har själv provat att stretcha ryggslutet på samma sätt (dock ej på toaletten) och rekommenderar det varmt. Prova att lägg något framtill på dynan i soffan och sätt dig sedan så att rumpan hamnar betydligt längre än knäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andre båtägaren här så blir jag fascinerad över de slående likheterna med inredningen i HR 312 från andra halvan av 80.

 

All in all så hoppas vi på många sköna etapper i denna 😎

EBDD78FD-D3A0-483F-A326-D40B5C2744D0.jpeg

48C64FEA-E7B4-4FD8-8DB6-C4862A7B5A5A.jpeg

701CE114-6628-4ADA-9341-3FC4D50897BF.jpeg

FD80A9AD-C1E9-425F-B5D3-628C33865CBC.jpeg

ABFBF128-DFCE-4E3F-9420-A3E78E53447C.jpeg

A10BBBDD-44C1-4992-B220-2BF420518040.jpeg

9F210206-D30B-44DF-BE7B-5B83D9241EF0.jpeg

5DB60D63-E62A-4A03-9AC3-E9EFF3805DE6.jpeg

6DB48755-CEA1-4AF3-BDAF-DF689B7051BC.jpeg

DF3B6CFB-0DE9-45AA-B0DC-F7ACBE8463A3.jpeg

6A3083E1-138B-4E9D-A847-5990A8836971.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Taube:

Som andre båtägaren här så blir jag fascinerad över de slående likheterna med inredningen i HR 312 från andra halvan av 80.

 

All in all så hoppas vi på många sköna etapper i denna 😎

 

Grattis till båten och välkommen till MG. Väldigt fina bilder, roligt att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...