Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Kanske uppgradering av båt? Ensamsegla, underhållskostnader och storlek?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mina två bröder och jag har en segelbåt ihop. Ena brorsan och jag har börjat fundera på att kanske nästa höst (2021 alltså) "uppgradera" till nåt lite större. Framför allt brorsan vill kunna ha med kompisar och bo flera nätter utan att det ska kännas tältaktigt. Dessutom vill han vara mindre beroende av segel för längre turer, utan att behöva lyssna på en ettrig tvåtaktare på akterspegeln i flera timmar. Helt enkelt lite högre bekvämlighetsnivå.

Jag tycker egentligen att båten vi har är rätt lagom, men jag sätter mig inte på tvären om vi kommer överens om att gå upp en storlek. Det vi tänker på då är väl nåt kring 29-32 fot. Vi har lite olika egenskaper vi har som prio. Prismässigt räknar vi med att 2020 års relativt höga priser kommer att följas av en betydande nedgång 2021, särskilt på hösten. En budget mellan 100 och 150 tusen skulle jag tro kan gå an.

Jag vill ha:
- partialrigg med bra möjligheter att justera och trimma
- bra möjligheter att ensamsegla, dvs inget konstigt i praktiken kräver flera personer
- rorkult
- full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken)
- bom över huvudhöjd när man står i sittbrunnen (än en gång ca 180-185 cm)
- toalett intill nedgången för god höjd (och kanske möjlighet till dusch)
- lättåtkomligt motorutrymme
- hyfsat nyrenoverad eller bytt motor
- begynnelsestyv och generellt ganska styv eftersom den kommer att ensamseglas mycket
- fenkölad, gärna med skädda framför rodret
- propeller framför rodret
- hyfsat platt fördäck, som man enklare kan vistas på både under färd och i hamn/för ankar

Han vill ha:
- kojplatser för fyra fullvuxna, helst med salongen "fri", dvs två sovplatser fram, två bak
- full ståhöjd i salongen (180-185 cm i praktiken)
- stark och tyst inombordare
- bra toalett
- bra pentry/kök
- ratt (men kan tänka sig rorkult)
- tvåbladig, flöjlande/fällande propeller
- hyfsat nyrenoverad eller bytt motor

Vad kan det vara för modeller vi ska titta efter?

Hur mycket ska man räkna årligen på service och underhåll (räkna inte in båtplats, lyft och vinterförvaring)? Motor och lite annat? Inombordare är ju nåt helt annat än en liten utombordare som man kan lyfta av och serva i garaget...
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, just masthead är uteslutet. Där är vi bröder överens. :)

I övrigt är den i stora drag rätt. En Maxi 95 med partialrigg hade varit fint.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Första båt som jag kommer att tänka på som jag känner extra mycket för är Excel 319, bland de sista och bästa som byggdes innan båtmarknaden kollapsade på åttio talet.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Första båt som jag kommer att tänka på som jag känner extra mycket för är Exil 319, bland de sista och bästa som byggdes innan båtmarknaden kollapsade på åttio talet.

Excel 319 menar du nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Excel 319 menar du nog.

Japp du var för snabb, hann inte rätta före dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den såg fin ut. Verkar ligga betydligt högre i pris dock.

Naturligtvis är det önskelistor det där. Allt kan man kanske inte få med till rätt pris, så klart. Men vissa saker har högre prio, som bra sovplatser, ståhöjd, partialrigg och bra toa. Resten är bonus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Ja, den såg fin ut. Verkar ligga betydligt högre i pris dock.

Naturligtvis är det önskelistor det där. Allt kan man kanske inte få med till rätt pris, så klart. Men vissa saker har högre prio, som bra sovplatser, ståhöjd, partialrigg och bra toa. Resten är bonus.

 

Personligen tror jag det är fullt möjligt att få en under 150 tusen vid rätt tillfälle, men jag har kanke fel. Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus är i minsta laget. Ståhöjden är på gränsen och det finns bara fem sovplatser (och stickkojen verkar mest vara nödplats...). Men nära nog för att komma med på listan över modeller att kolla upp när det är dags! Flera egenskaper som är rätt. Skulle tro att den seglar bra. Ser ut som om den skulle vara en bra kryssbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Delta eller Albin Alpha kan nog pressas in under budgeten och uppfyller de flesta kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Albin Cumulus är i minsta laget. Ståhöjden är på gränsen och det finns bara fem sovplatser (och stickkojen verkar mest vara nödplats...). Men nära nog för att komma med på listan över modeller att kolla upp när det är dags! Flera egenskaper som är rätt. Skulle tro att den seglar bra. Ser ut som om den skulle vara en bra kryssbåt.

Har du varit nere i en Cumulus så du vet vad du pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev pseudonym:

Har du varit nere i en Cumulus så du vet vad du pratar om?

Nä, men jag letade efter måttangivelser. :)
180 cm står det. Och det är jag med skor på. Ena brorsan är över det utan skor. Så, på gränsen, men det känns ändå rimligt.

Snackar med brorsan om det nu och han gillar modellen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Delta ser ju ännu trevligare ut. Rätt storlek utan att det blir särskilt mycket dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev raol:

Albin Delta ser ju ännu trevligare ut. Rätt storlek utan att det blir särskilt mycket dyrare.

Den seglar sämre än Cumulus. Dessutom är jag 183 och har fortfarande några cm innan skalpen tar i. Det finns någon på Blocket med bytt motor till Vetus 16, kolla på den. Jag har seglat Cumulus en hel del och den seglar riktigt bra. Hade ni haft 100.000 till så finns det en Maxi Mixer EC på blocket som hade passat er ännu bättre. https://www.blocket.se/annons/goteborg/maxi_mixer_ec__pris_bud/89860204

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150 000 kr är nog taket under alla omständigheter.

Men ja, jag ser att Delta verkar segla sämre. Men betydligt större och bättre inuti. Så man får väga det ena mot det andra.

Båda får stå med på att-kolla-listan inför nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så övertygad om att begagnatpriserna kommer att rasa till nästa sommar. Betänk att ekonomin påverkas av Coronakrisen för lång tid framöver.
Jag förutspår att prisraset framförallt kommer att drabba de nya dyra begagnatbåtarna inte segmentet 50-250 000
Lägre inkomst, högre räntor, höjda priser på utlandsresor mm kan komma att öka intresset för fritidsbåtar som säljs för överkomliga priser.
Att lägga 100-150 K på en fritidsbåt är trots allt överkomligt. Ska man börja hysta upp över halvmillen för att få alla upptänkliga bekvämligheter, massor av kojplatser, mer status och högre imponansfaktor så måste man gräva en större grop i hushållsekonomin.
De i vår klubb som haft båtar till salu i år har blivit av med dom omgående. Framförallt Maxi 77:or, Accenter, och andra beboeliga prisvärda båtar.  Tidigare har dom varit ganska svårsålda.
Blä! Ingen dusch!
Blä! Ingen toadörr!
Blä! Ingen ugn!
Blä Ingen TV!
Blä! Bara fyra kojplatser!
Blä! Ingen skrytpotential!
Blä! Ingen inombordsmotor!
Nu går det plötsligt relativt lätt att sälja dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisras tror inte jag heller, men jag tror att priserna kommer att justeras tillbaks mer mot hur de var förra året från de viruspåverkade priser vi har den här säsongen. Och eftersom det går att hitta ungefär det vi funderar på i år för de summor vi kan tänka oss, så bör det åtminstone inte se sämre ut hösten 2021...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte vara för säker på det. Fått känslan av att beg-priserna började vända uppåt så smått redan 2019.  Alla skyller raset på finanskrisen men jag menar nog att det bedrövliga vädret som var flera år i rad efter finanskrisen hade nog så stor påverkan. Nu har vi haft flera fina somrar på rad och då börjar priserna sakta stiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får se. Man kan i alla fall inte komma ifrån att det i år har ökat pga att folk inte kan åka till Thailand (eller vart folk nu åker sommartid) som vanligt och fler vill köpa båtar för att semestra hemma. Nästa år är det sannolikt ett mer normaliserat resemönster, och då blir det nog några som vill bli av med båtarna igen, så priserna justeras neråt generellt. Jag tror att det blir med en hel del, men det kanske blir ganska lite. Ingen av oss vet. Oavsett vilket är det inget vi kan påverka, så vi får anpassa oss till de priser och det utbud som råder då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uttrycket "den som lever får se" har sällan varit så relevant som nu... 🙂

 

Kan ju också bli så att fler kommer på att en aktiv semester där man utövar seglingssporten i längden är trevligare än att ligga som en klubbad säl och steka sig i solen i Thailand eller Grekland.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i väntan på att ni köper en större båt kan du ju titta på denna korta filmen om hur man kappseglar en Dominant och driver den mot betydligt större båtar.  Dominant Race har samma skrov som 78:an men lägre fribord vilket gör att skrovlängden då blir något kortare men den är lika lång i vattenlinjen. På senare båtar är kölen djupare för mer rätande moment och dessutom med högre rigg. Här är det Peter ”Blur” Gustafsson som pressar båten han lånat då hans ordinarie J/111 ligger nere i medelhavet utom räckhåll pga, Corona.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år blir det ingen segling alls för min del. Har nerver i kläm i rumpan som gör att jag inte kan sitta mer än korta stunder, och får lätt ryggont pga svaga muskler efter nästan ett år utan normal träning. Men titta på film är inspirerande!

Jag vet att jag tyckte det blev en helt annan upplevelse att segla i lite hårdare vind med fler ombord. Vid ett tillfälle hade jag ca 170 kg extra i mina två gäster, och vägde själv ca 68-70 då. Stor skillnad med den extra vikten i lovart!
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev pseudonym:

Den seglar sämre än Cumulus. Dessutom är jag 183 och har fortfarande några cm innan skalpen tar i. Det finns någon på Blocket med bytt motor till Vetus 16, kolla på den. Jag har seglat Cumulus en hel del och den seglar riktigt bra. Hade ni haft 100.000 till så finns det en Maxi Mixer EC på blocket som hade passat er ännu bättre. https://www.blocket.se/annons/goteborg/maxi_mixer_ec__pris_bud/89860204

Den har varit till salu sedan i höstas. Har för mig de ville ha 280 000 redan innan Corona. Väldigt ovanlig modell ändå var där ytterligare en till salu i våras. Också för runt 250 000 kr. 

 

Vanliga mixer är betydligt dyrare. EC är ett fynd!

 

Annars gillar jag också Cumulus. Har bara hört gott om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag velat köpa en ny segelbåt hade jag letat efter en med elinombordare. 

 

Jag skulle aldrig vilja ha oljelukt och risk för avgaser i ruffen. Det är så att jag mår illa av att tänka på det. Av den anledningen har jag alltid gillat utombordare, en fyrtaktare kan vara rätt tyst..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dava:

Hade jag velat köpa en ny segelbåt hade jag letat efter en med elinombordare. 

 

Jag skulle aldrig vilja ha oljelukt och risk för avgaser i ruffen. Det är så att jag mår illa av att tänka på det. Av den anledningen har jag alltid gillat utombordare, en fyrtaktare kan vara rätt tyst..


Ja, i en drömvärld så. Men då är budgeten en helt annan om man också vill kunna använda motorn för längre transportsträckor. Vi är tre bröder och har lite olika önskemål och behov. En ny segelbåt för oss behöver kunna användas som "motorbåt", så att säga. I praktiken betyder det ungefär 3-4 timmar gångtid i 5-6 knop flera dagar i rad utan att behöva tanka eller ladda. Inga problem med en dieselinombordare, men omöjligt med eldrift.

Jag föredrar själv utombordare, men ska vi gå upp till ca 30 fot, då är det inte längre ett realistiskt alternativ, tyvärr, och inombordare står högt på önskelistan hos ena brorsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, pseudonym said:

Den seglar sämre än Cumulus. Dessutom är jag 183 och har fortfarande några cm innan skalpen tar i. Det finns någon på Blocket med bytt motor till Vetus 16, kolla på den. Jag har seglat Cumulus en hel del och den seglar riktigt bra. Hade ni haft 100.000 till så finns det en Maxi Mixer EC på blocket som hade passat er ännu bättre. https://www.blocket.se/annons/goteborg/maxi_mixer_ec__pris_bud/89860204

Seglar sämre är ju relativt

SRS tabellen säger 0.84 för Cumulus och 0.912 för Delta, och under de 16 år jag hade en Delta blev jag aldrig omseglade av en Cumulus. Delta seglar väldigt bra i lätt vind, men gräver ner sig vid maxfart så det tar stopp. Curt Gelin skrev ner Delta i sin bok, han måste haft en dålig dag,...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för andra båtar i samma storlek och utförande som Albin Cumulus och Delta, som kan tänkas finnas i samma prisklass?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Vad finns det för andra båtar i samma storlek och utförande som Albin Cumulus och Delta, som kan tänkas finnas i samma prisklass?

 

Brötvis!
Sen tycker jag att varken Cumulus eller Deltan faller in under samtliga önskemål i din "önskelista" Men såna listor brukar ju vara...just ÖNSKE-listor och kan revideras lite ;)
När jag sökte båt så upplevde jag att det finns många fina båtar mellan 8,5-8,5 meter men att väldigt många är mastheadriggade vilket faller bort för mig som ensamseglar. Jag vill kunna segla på 110%-fock merparten av tiden och sätta genuan när det blir dags för kappsegling.
Generellt har jag också svårt att hitta partialriggade båtar som upplevs som styva. Det höga och smalare segelplanet gör ju att båten blir lite vekare initialt. Momentet som kränger båten blir större med en högre mast. Min Omega lägger sig relativt lätt men blir stadigare när den väl krängt ner till 15-20 grader.
En båt jag sneglade på var Maxi Fenix. En smart båt med en gigantisk dubbelkoj under sittbrunnen.
 Men... Ingen toa vid nergången, inga duschmöjligheter och... Ja! Det är ju inte en lyxyacht men en väldigt sympatisk båt som enligt uppgift seglar bra.
Om du seglar Dominant 78 i dag så tycker jag att du ska spana in Dominant 95. Det är en båt jag gillar. Min kompis köpte en RB98 nu i vår. Jätterymlig 7/8-delsriggad båt med rejäla akterkojer och bra ståhöjd. Den förefaller segla bra också. Han har inte hunnit prova den så mycket och jag har aldrig seglat med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dominant 95 faller bort pga ståhöjden. 175 cm är för lågt. 182-185 cm är i princip undre gränsen.


Våra egentliga dealbreakers, sett till inneboende egenskaper, är:
Masthead-rigg
Genomgående mast
Färre än sex sovplatser
Ståhöjd under 180 cm i salongen

I övrigt är det nog rätt flexibelt, även om det förstås är bättre ju fler av önskemålen i startinlägget som är uppfyllda.

Efter att ha läst mer om de båda Albin-modellerna framstår Delta som favoriten. Mycket som känns rätt där.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...