Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
micke_102

Bennet trimplan

Rekommendera Poster

Hej

Någon som är duktig på Bennet trimplan? Jag har googlat men hittar inte svaret på mitt problem som är att när jag vill ha upp sb trimplan så måste jag trycka ner det först för att sedan kunna få upp det. 

Ide någon?

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... har mekat och svurit över sådana i flera år.

Har du tillräckligt med olja i behållaren?

Den där returventilen som sitter uppepå eller på sidan av pumpen, öppnar den? Den har troligtvis en grön kabel. Det är en solenoidventil, skal säga ”klick” när du manövrerar trimplanet uppåt, ”bow up” jämför med bb-sidans.

Sedan oljeläckage, blir det oljeutfällningar på vattenytan bakom båten? Är kopplingarna torra eller oljiga?

I cylindern är det en kraftig fjäder som skall trycka tillbaka trimplanet, och motorn i pumpen skall polvändas och gå baklänges samtidigt som returventilen öppnar när man fäller upp trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo olja finns och inget läckage, det är kollat. Jag har oxå funderat på solenoiden men det jag inte fattar varför den öppnar efter ett att man har kört planet åt andra hållet.

Jag har försökt känna på solenoiderna när gumman kört planen, känner ingen skillnad

 

Micke

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den skall öppna och släppa tillbaka returoljan till behållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev micke_102:

Testar och byter den... 

Innan du köper en ny kan du ju byta sida på ventilerna och se om problemet också flyttar sig till andra sidan, glöm då inte att koppla över rent elektriskt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har bkand annat ett antal Youtube klipp om hur man felsöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har också Bennet trimplan på vår Yamarin 68DC. Det märkliga är att jag måste trycka ner dem manuellt först sen funkar de som de ska ett tag. Lite märkligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är solenoiden bytt, har inte provkört båten än men när jag testade trimplanet så "gnisslade" det lite om kolven (kärvar kanske) men fortsättning följer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev OlaOlsson67:

Hej

Jag har också Bennet trimplan på vår Yamarin 68DC. Det märkliga är att jag måste trycka ner dem manuellt först sen funkar de som de ska ett tag. Lite märkligt. 

Då har du haft en luftbubbla i systemet, vilket kanske även trådskaparen har/har haft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev micke_102:

Nu är solenoiden bytt, har inte provkört båten än men när jag testade trimplanet så "gnisslade" det lite om kolven (kärvar kanske) men fortsättning följer.

Om det inte hjälper att motionera kolven i cylindern så kanske du får byta den.

Men det funkar alltså då, trots att det gnisslar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om det inte hjälper att motionera kolven i cylindern så kanske du får byta den.

Men det funkar alltså då, trots att det gnisslar?

Vi får se om det fungerar som det ska nästa gång vi åker. Överlever säsongen annars och byter kolven efter upptagningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-04 vid 14:24 skrev micke_102:

Vi får se om det fungerar som det ska nästa gång vi åker. Överlever säsongen annars och byter kolven efter upptagningen.

Blev inte bättre efter bytet av solenoiden med grön sladd. Om jag ska få upp sb trimplan så måste jag trycka ned först men bara ibland. Som sagt var fortsättning följer... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-16 vid 16:04 skrev micke_102:

Blev inte bättre efter bytet av solenoiden med grön sladd. Om jag ska få upp sb trimplan så måste jag trycka ned först men bara ibland. Som sagt var fortsättning följer... 

Man ska mäta för att veta brukar man säga. Glapp i knappen, problemet löst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...