Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lasseP73

Flipper 640DC 200 Verado hjälp

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Flipper 640dc med Mercury Verado 200.

Båten toppar inte som den ska men går fint i övrigt.

Jag får ut 38-39knop och varvar då 5700, max 6000varv.

Känns snålt med den motorn och den är grymt stark genom registret.

Nån som har en lika att jämföra med eller tips på vad det kan vara?

Båten har toa med tank, vattentank och värmare men det känns inte som det skulle påverka i den utsträckningen, borde toppa runt 44.

Propeller 14X19 trebladig rostfri.

Tack för idèer.

 

LAsse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5700 -> 6000 rpm motsvarar 5 % ökning. Maximal fartökning upp till maxvarv är därmed straxt under 2 kn vilket skulle ge en maxfart på 41 kn.

Kan tyckas lågt, men mer än så blir det inte även om du lyckas höja varvet. För att få upp farten krävs en annan propeller och mer effekt i motorn, men det kan ju vara så att varvräknaren inte visar rätt.

 

Som jämförelse gjorde min 1300 kg tunga kabinbåt 36 kn på GPS med en 135 hk 2-takt V6, så det är något som inte stämmer med din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, guestsson said:

5700 -> 6000 rpm motsvarar 5 % ökning. Maximal fartökning upp till maxvarv är därmed straxt under 2 kn vilket skulle ge en maxfart på 41 kn.

Kan tyckas lågt, men mer än så blir det inte även om du lyckas höja varvet. För att få upp farten krävs en annan propeller och mer effekt i motorn, men det kan ju vara så att varvräknaren inte visar rätt.

 

Som jämförelse gjorde min 1300 kg tunga kabinbåt 36 kn på GPS med en 135 hk 2-takt V6, så det är något som inte stämmer med din båt.

Ja, det känns som att den toppar som en 150hp. Fast frågan vad det kan vara, när motorn går fint, propellern är i nyskick och den är stark som en oxe. Mycket skumt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna körfakta säger att mer borde du få ur din kombo;

 

image.png.73a7b16ebb5ebb36779e4c9b7b53da10.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se är WOT range 5800-6400 varv/min, om du sänker stigningen på proppen med 2 tum borde innebära 3-400 varv/min (förutsatt att det är samma modell).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter motorn monterad på rätt höjd? Har den gått snabbare förut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev lasseP73:

Hade varit magiskt👌
Men en lite dyr lösning :)

 

Jovars det kostar ju att åka fort!😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Kane frågar är det intressant att veta om felet är nytt eller om den inte levererat under en längre tid/aldrig.

 

6-700varv är iaf mycket effekt som saknas. Dessa rymdskepp till motorer är häftiga, men kräver diagnosdator vid felsökning. Kika efter felkoder hade varit mitt första steg.

 

Byt inte propeller eller annat dyrt innan du hittat felet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Freez said:

Vad jag kan se är WOT range 5800-6400 varv/min, om du sänker stigningen på proppen med 2 tum borde innebära 3-400 varv/min (förutsatt att det är samma modell).

Pratade med en återförsäljare idag och han trodde på en 14x17, dyrt med propp bara så får fundera lite😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, Mange249 said:

Som Kane frågar är det intressant att veta om felet är nytt eller om den inte levererat under en längre tid/aldrig.

 

6-700varv är iaf mycket effekt som saknas. Dessa rymdskepp till motorer är häftiga, men kräver diagnosdator vid felsökning. Kika efter felkoder hade varit mitt första steg.

 

Byt inte propeller eller annat dyrt innan du hittat felet...

Båten är ny för mig och köpte den av en handlare. Läst flera tester med samma båt motor, men det fanns inte läge för topphastighet test vid köp, dumt nog.

Inga felkoder och motorn går fint som attan och sitter på rätt höjd. Så blir nog trix med prop.

Rostfritt är dyrt som guld men kanske kan testa med en aluminium först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ett enkelt svar man ofta brukar få när man har för låg toppfart, men tyvärr är det ju inte alltid så enkelt.

 

Om vi utgår från Kanes test gör båten ca 44knop vid 6350varv med en 19” Enertia. Teoretiskt bör den då göra 39knop vid samma varvtal med en 17”. Dvs farten du redan har och ett byte ska inte kunna ge mer fart, utan bara mer varv vid samma hastighet.

 

För att komplicera det hela kan man inte jämföra pitch/stigning rakt av mellan olika propellermodeller. Modern proppdesign innefattar cup osv som gör att det skiljer. Har du däremot en Enertia 19” på din motor är det helt klart så att något inte stämmer. 


Kortfattat är det effekten som ger toppfarten och saknar du 6-700varv skulle jag misstänka att du inte får det laddtryck du ska ha. Det bör gå att kolla med livedata från diagnosverktyget.

 

Edit: Kom på en ytterligare variabel... Det finns 2 olika Verado 200hk. Dels 4cyl med 2.08 i utvx som i Kanes test och sedan har vi 6cyl pro med 1.85. Din varv/fart tyder dock på 4cyl...

 

 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, Mange249 said:

Det är ett enkelt svar man ofta brukar få när man har för låg toppfart, men tyvärr är det ju inte alltid så enkelt.

 

Om vi utgår från Kanes test gör båten ca 44knop vid 6350varv med en 19” Enertia. Teoretiskt bör den då göra 39knop vid samma varvtal med en 17”. Dvs farten du redan har och ett byte ska inte kunna ge mer fart, utan bara mer varv vid samma hastighet.

 

För att komplicera det hela kan man inte jämföra pitch/stigning rakt av mellan olika propellermodeller. Modern proppdesign innefattar cup osv som gör att det skiljer. Har du däremot en Enertia 19” på din motor är det helt klart så att något inte stämmer. 


Kortfattat är det effekten som ger toppfarten och saknar du 6-700varv skulle jag misstänka att du inte får det laddtryck du ska ha. Det bör gå att kolla med livedata från diagnosverktyget.

Stort tack.

ska kolla imorgon vilken propp jag har.

det är garanti kvar på motorn dessutom så hoppas det löser sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/2/2020 at 10:50 PM, Mange249 said:

Det är ett enkelt svar man ofta brukar få när man har för låg toppfart, men tyvärr är det ju inte alltid så enkelt.

 

Om vi utgår från Kanes test gör båten ca 44knop vid 6350varv med en 19” Enertia. Teoretiskt bör den då göra 39knop vid samma varvtal med en 17”. Dvs farten du redan har och ett byte ska inte kunna ge mer fart, utan bara mer varv vid samma hastighet.

 

För att komplicera det hela kan man inte jämföra pitch/stigning rakt av mellan olika propellermodeller. Modern proppdesign innefattar cup osv som gör att det skiljer. Har du däremot en Enertia 19” på din motor är det helt klart så att något inte stämmer. 


Kortfattat är det effekten som ger toppfarten och saknar du 6-700varv skulle jag misstänka att du inte får det laddtryck du ska ha. Det bör gå att kolla med livedata från diagnosverktyget.

 

Edit: Kom på en ytterligare variabel... Det finns 2 olika Verado 200hk. Dels 4cyl med 2.08 i utvx som i Kanes test och sedan har vi 6cyl pro med 1.85. Din varv/fart tyder dock på 4cyl...

 

 

Jag har 4-cyl som i testet och lika propp, Enertia 14x19. Provade igen och ligger runt 5700 på 38-39knop. Trimmar jag ut ännu mer så börjar den ta luft och ökar till 6300varv, fast såklart utan fartökning då.

Så motorn varvar ur men verkar inte orka.

propeller då?

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lasseP73:

Jag har 4-cyl som i testet och lika propp, Enertia 14x19. Provade igen och ligger runt 5700 på 38-39knop. Trimmar jag ut ännu mer så börjar den ta luft och ökar till 6300varv, fast såklart utan fartökning då.

Så motorn varvar ur men verkar inte orka.

propeller då?

Tack för all hjälp!

I testet är motorn monterad i hål 2 dvs 1 tomt hål ovan bultarna på motorfästet. Sitter din så också är allt lika som testet och du har något som bromsar ekipaget. Ev bottenfärg kanske gör 1-2 knop, men 5-6 är för mycket.

 

Jag är fortfarande inne på att din motor saknar effekt. Sannolikt pga nåt som gör att den inte ger fullt ladd. En mek som kan Verado ordentligt( långt ifrån alla mekar kan dessa maskiner) bör med hjälp av livedata kunna se att motorn är ok relativt snabbt med rätt instrument.

 

Enertia är för övrigt en bra propp som bevisligen levererar bra på den här kombon, så propellerbyte är nog inte rätt väg att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Mange249 said:

I testet är motorn monterad i hål 2 dvs 1 tomt hål ovan bultarna på motorfästet. Sitter din så också är allt lika som testet och du har något som bromsar ekipaget. Ev bottenfärg kanske gör 1-2 knop, men 5-6 är för mycket.

 

Jag är fortfarande inne på att din motor saknar effekt. Sannolikt pga nåt som gör att den inte ger fullt ladd. En mek som kan Verado ordentligt( långt ifrån alla mekar kan dessa maskiner) bör med hjälp av livedata kunna se att motorn är ok relativt snabbt med rätt instrument.

 

Enertia är för övrigt en bra propp som bevisligen levererar bra på den här kombon, så propellerbyte är nog inte rätt väg att gå.

Hej

den sitter i hål två så allt är lika.

sen kanske det är mer utrustning i min båt än i testet men det borde inte göra den skillnaden.

Tänkte i så fall en Enertia 14x17 att testa med, fast jag ska försöka få motordatan kollad först.

Fortsättning följer :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker att hastighet och varvtal verkar ok - det beror båtens vikt med last med.

Min båt tappar också 2-3 bara för fylld bränsletank och vattentank.

Jag tappar ända upp till 6 knop beroende på botten-påväxt (ligger ständigt i på västkusten). Så jag får bada 4 ggr per och och putsa under. I år köpte jag bottenfärg i Norge, ska vara lite starkare - men ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite större båt: Uttern D77
Längd:    7,65 m    Bredd:    2,55 m    Vikt:    1.740 kg
Intern tank:    280 l

Körfakta Mercury Verado 250
Varvtal (rpm)    Fart (kn)    Bränsle (l/nm)
4000                     21             1,65
6460                     38             2,69

 

En skada på propeller kan också reducera med en knop eller 2.

Data för 150 Hkr:Mercury: F150XL
Marschfart: 26 knop @ 4000 Varvtal
Max hastighet: 34 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar på att köpa en Flipper 640 och nu ligger det en annons ute på en 640 med en 200 hp Verado, men jag blir lite fundersam, det ser ut att vara en rätt ovanlig kombination? Hur har det gått för TS, funkar det bra nu? Går den bättre med 200 än 150? 

 

Eller är det smartare att köpa en "vanlig" 640 med 150 hp motorn istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-26 vid 00:28 skrev HJK:

Tittar på att köpa en Flipper 640 och nu ligger det en annons ute på en 640 med en 200 hp Verado, men jag blir lite fundersam, det ser ut att vara en rätt ovanlig kombination? Hur har det gått för TS, funkar det bra nu? Går den bättre med 200 än 150? 

 

Eller är det smartare att köpa en "vanlig" 640 med 150 hp motorn istället?

Hade en med 150 (icke Verado) och den gjorde 39kn. Jag skulle satsa på en sån ifall det var stor prisskillnad med 200 verado. 150 hästaren går billigare, är enklare / billigare att serva och skillnaden i prestanda är inte enorm.

 

mercurys nya 200 V6 däremot, det är grejer. Samma båt gör 47kn med den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Hade en med 150 (icke Verado) och den gjorde 39kn. Jag skulle satsa på en sån ifall det var stor prisskillnad med 200 verado. 150 hästaren går billigare, är enklare / billigare att serva och skillnaden i prestanda är inte enorm.

 

mercurys nya 200 V6 däremot, det är grejer. Samma båt gör 47kn med den

OK! Svårt att säga om det är någon direkt prisskillnad. Motorns gångtid och tillbehör verkar spela större roll. 

 

Var och kollade på båten idag. Säljs av ett företag.

Överlag fin, behöver renovera kardborren på ena ryggkudden till U-soffan, hastighetsvisaren funkade inte (troligen smuts i givaren enligt säljaren) och så var Flipperdekalen på ena sidan skadad.

 

Båten gick lite långsamt när jag körde och vi diskuterade om det kunde vara påväxt men de hade båtlyft så vi kollade skrovet och det såg helt ok ut. När jag åkt därifrån åkte säljaren ut en sväng och fick upp den i precis under 40. Tycker även det är lite lågt, enligt motordatan ovan i denna tråd så bör den ju komma upp i 42-43. Å andra sidan är det kanske ändå skilland på en båt i vårskick och en båt i höstskrud. Sen sitter det en annan propeller på också. Den som satt på båten hade 20" stigning. 

 

Men på temat: Är 350 h och 8 år mycket för en Mercury Verado 200 hp om den servats regelbundet? Får väldigt olika bud när jag frågar runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

mercurys nya 200 V6 däremot, det är grejer. Samma båt gör 47kn med den

För att inte tala om 200 pro xs V8. Låter grymt och alla man frågar verkar toknöjda…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/1/2020 at 6:04 PM, lasseP73 said:

Hej

 

Jag har en Flipper 640dc med Mercury Verado 200.

Båten toppar inte som den ska men går fint i övrigt.

Jag får ut 38-39knop och varvar då 5700, max 6000varv.

Känns snålt med den motorn och den är grymt stark genom registret.

Nån som har en lika att jämföra med eller tips på vad det kan vara?

Båten har toa med tank, vattentank och värmare men det känns inte som det skulle påverka i den utsträckningen, borde toppa runt 44.

Propeller 14X19 trebladig rostfri.

Tack för idèer.

 

LAsse

 

Det är ngt som inte stämmer. Hastighet, varv och propeller stämmer ihop matematiskt. Med den proppen och 10% slip så ska det ge 38,5kn. Vi hade en Flipper 640HT, 100kg lättare än din, med en gammal Evinrude Ficht 150:a som gjorde 43kn. 4 frågor:

- Är botten ren och och slät? Inte ok med "hyfsat ren", utan helt ren och slät. Annars kan du glömma +40kn.

- Hur mycket har du lastat? Vatten, bensin, övrigt? Räkna bort en knop per 70kg last. Det stämde bra med vår Flipper.

- Hur är motorn monterad i höjdled? Kavitationsplattan måste vara högre än botten på båten. 2-3 cm. Har du kavitationsplattan under botten på båten så får du mycket motstånd i vattnet.

- Trimmar du ut motorn ordentligt vid toppfart? Våga prova att trimma ut riktigt mycket så att propellern börjar tappa grepp och sen trimmar du in precis så mycket att den greppar.

 

Om du gör ovan 4 saker rätt och inte kommer över 40kn så skulle jag lämna in motorn på kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Flipper 640SC med Mercury 150 Fourstroke som förmodligen är lite lättare än DC gjorde 39kn med full tank & 4pers i båten så du borde nå 40+ med din 200hk kan jag tycka.

 

Men för att nå detta fick jag tilta motorn mycket, bara att tilta motorn mer & mer, så länge fart & varvtal ökar så är det OK, när farten sjunker men inte varvtalet har man gått lite för långt.

 

Lika mkt måste jag tilta på nuvarande Flipper 760DC för att verkligen nå tillgänglig toppfart.

 

Men detta har du säkert testat redan men ville iaf delge mina erfarenheter av mina Flipper/mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev HJK:

OK! Svårt att säga om det är någon direkt prisskillnad. Motorns gångtid och tillbehör verkar spela större roll. 

 

Var och kollade på båten idag. Säljs av ett företag.

Överlag fin, behöver renovera kardborren på ena ryggkudden till U-soffan, hastighetsvisaren funkade inte (troligen smuts i givaren enligt säljaren) och så var Flipperdekalen på ena sidan skadad.

 

Båten gick lite långsamt när jag körde och vi diskuterade om det kunde vara påväxt men de hade båtlyft så vi kollade skrovet och det såg helt ok ut. När jag åkt därifrån åkte säljaren ut en sväng och fick upp den i precis under 40. Tycker även det är lite lågt, enligt motordatan ovan i denna tråd så bör den ju komma upp i 42-43. Å andra sidan är det kanske ändå skilland på en båt i vårskick och en båt i höstskrud. Sen sitter det en annan propeller på också. Den som satt på båten hade 20" stigning. 

 

Men på temat: Är 350 h och 8 år mycket för en Mercury Verado 200 hp om den servats regelbundet? Får väldigt olika bud när jag frågar runt. 

 

350H / 8 år är normalt. Snitt är 50h säsong.

 

En motor som har få timmar i förhållande till ålder skulle jag vara försiktig med. Få motorer mår bra av att stå längre perioder, då bättre att de används & servas regelbundet.

 

Jag vet en del som resonerar ( jag har bara kört 20h i år så jag väntar med service till nästa säsong). 

 

Den gamla kompressormatade veradon är inte en motor jag själv skulle vilja ha. Men oavsett val a motor så se till att timmar rimmar med ålder och att den har fått årlig service enligt service schema. Det toppfartstestet du gjorde är bra, ifall motorn inte klarar nå sitt toppvarv så vänd på klacken. Antigen är det del på motorn eller så är det för stor propeller ( inte bra för motorn), alternativt nått galet med båt/skrov. Båda är en deal breaker enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...