Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kozarsson

Mercury 110 9,8HP

Rekommendera Poster

Hej alla, jag är riktigt desperat och hoppas att ni kan hjälpa mig med sista steget av den långa, dyra renovering resa. Jag köpte motoren av en kompis och detta är min första utombordare så jag bestämde mig för ordentlig renovering( min hobby). Motor gick bara på en cylinder, med tiden märkte jag att switchboxen her runt 400v DC till ena coilen och 200V DC till andra. Jag försökte leka med elen med motoren på vatten och ibland när jag "lekte" med kablar" så drog även den andra cylinder tills BOOM ! Det smällde och motoren gick inte infång nåt mer. Hemma insåg jag att jag får DC voltage som förut fast även nör trigger är bort kopplat... Då bestämde mig att gräva fram switchboxen. Det ända fel jag lyckades hitta var en trasig diod, så jag bytte ut den mot en som såg ut likadant och vad hände? Jag får 400V till båda coils så jag fixade första felet men vet inte vad ska jag kolla vidare, vet inte vilken komponent gör att även utan trigger kommer ström till stora coils. Jag har kunnat markera nästan alla resistorer men resten är jag osäker på. Skulle helst vilja byta ut allt men det mesta har ingen märkning.  Finns dwt någon hjälte som skulle hjälpa mig få den funka, postar jag en Whiskey flaska till han !

IMG_20200627_014615__01__01__01__01__01__01.jpg

IMG_20200627_014615.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad som kan vara fel och om ens felet ligger på kortet. Men en komponent ser lite skum ut. Allt verkar väldigt symmetriskt och den inringade komponenten kanske är ett bränt/smält 22-Ohms motstånd?

 

bild.png.e75b2bc721884a14185f1985dd36847e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den inringade är ett metallfilmsmotstånd, övriga är billigast möjliga kolmassamotstånd. Jag förstår inte vilken diod som bytts.

 

Jag skulle misstänka de metallkapslade tyristorerna märkta RCA. Dessa är svåra för en amatör att mäta upp. 

Bredvid dessa sitter halvmånformade småsignaltransistor. Jag skulle ta reda på vilken typ dessa är av PNP eller NPN och byta dessa till liknade av samma typ. Egenskaperna i övrigt är sannolikt inte kritiska. Dessa kostar bara några kronor per styck.

 

De svarta små dioderna nära tyristorerna är antagligen triggdioder. De ser ut att vara glaspassiverade och därmed relativt tåliga mot fukt, vilket plastkapslade komponeneter inte är. Jag tror inte att dessa behöver bytas, men är man osäker kostar de säkert bara några kronor.

 

Här en tråd till ett liknade projekt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...