Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Snuffe82

Få ut mer hp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Finns det något enkelt sätt att få ut mer hp från en Evinrude 25hp 2 takt? Utombordaren är från 1994. När jag sitter själv i båten (Ryds 435s) går det tillräckligt fort och nästan för fort ca 27knop. Men när det är 3 till personer till önskar man lite mera kräm i motorn. Eller skall man kanske bara byta propeller?

20200628_114540.JPG

Redigerad av Snuffe82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får ut 27 knop ur 25 hk ska du vara nöjd. Vår första båt i familjen fick som mest 15 knop med 20 hk med bara mig i. En Crescent 465.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Snuffe82:

Finns det något enkelt sätt att få ut mer hp från en Evinrude 25hp 2 takt? Utombordaren är från 1994. När jag sitter själv i båten (Ryds 435s) går det tillräckligt fort och nästan för fort ca 27knop. Men när det är 3 till personer till önskar man lite mera kräm i motorn. Eller skall man kanske bara byta propeller?

20200628_114540.JPG

 

49 minuter sedan skrev raol:

Om du får ut 27 knop ur 25 hk ska du vara nöjd. Vår första båt i familjen fick som mest 15 knop med 20 hk med bara mig i. En Crescent 465.

Det är ju precis vad man kan förvänta sig i den kombinationen av båt och motor.

25hk är ju inte någon större effekt egentligen och man räknar väl med 70kg för en vuxen person i genomsnitt. Varje passagerare sätter ju ned hastigheten ordentligt. Om du byter propeller är det ju som att växla ned, du får bättre kraft men lägre hastighet.

Men placera om passagerarna i båten för att få bättre gångläge så kanske du vinner någon enstaka knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snuffe82:

Kanske skall vara nöjd då🌞

Ja jag tror du skall vara det, klart du kan ju prova olika propellrar, kanske du kan öka farten men förlora i kraft. Det finns väl någon formel, ordspråk som säger:

Det man vinner i väg förlorar man i kraft, det man vinner i kraft förlorar man i väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Snuffe82:

Finns det något enkelt sätt att få ut mer hp från en Evinrude 25hp 2 takt? Utombordaren är från 1994. När jag sitter själv i båten (Ryds 435s) går det tillräckligt fort och nästan för fort ca 27knop. Men när det är 3 till personer till önskar man lite mera kräm i motorn. Eller skall man kanske bara byta propeller?

20200628_114540.JPG

Hade en Jofa Kuling med en Johnson 25 HP där jag hade samma "problem". När jag var själv gick den kanon men när vi var fler orka den knappt upp i plan. Bytte propp som löste det problemet. Gick ner till kanske 22-23 knop (ingen mätare) men orkade upp i plan och väldigt mycket mer. 

Men vill du den ska fortsätta gå 27 knop så är den ekvationen nog inte möjlig. 

Så jag tycker du ska prova, finns säkert firmor som kan räkna ut vad du ska ha och kanske tom lånar ut för prov. 

Lycka till! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få den till 30hk genom att byta insugningsplattan.. Finns beg att få tag på.. Har själv gjort detta.. Skruvar du loss förgasaren ser du att hålet på insugningsplattan nu är mindre än på förgasaren.. Borde gå att fila upp annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eken:

Du kan få den till 30hk genom att byta insugningsplattan.. Finns beg att få tag på.. Har själv gjort detta.. Skruvar du loss förgasaren ser du att hålet på insugningsplattan nu är mindre än på förgasaren.. Borde gå att fila upp annars. 

Vilken insugningsplatta skall jag då byta till? Till en som sitter på en Evinrude 30hp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Snuffe82:

Vilken insugningsplatta skall jag då byta till? Till en som sitter på en Evinrude 30hp?

Japp Evinrude eller Johnson 30 hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Eken:

Japp Evinrude eller Johnson 30 hk. 

Är det bara begagnat som jag kan hitta det eller fina det att köpa nya sådana. Hittar själv inget sådant när jag söker på insugningsplatta.😟

Redigerad av Snuffe82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya vet jag inte om det går att få tag på ens. Beg betydligt billigare.. Insugningsplatta är kanske inte rätt namn heller.. Brukar finnas de som säljer beg delar på blocket.. Ebay kanske kan finnas med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blå är 25hk som satt på min motor och den andra är från en 30hk som sitter monterad nu. 

Screenshot_20200702_135729_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_20200702_135722_com.google.android.apps.photos.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den första bilden som är 30hp(hålet är större på den)

Jo jag förstår att jag får troligen köpa begagnat. Men har du någon aning om vad den kan heta på engelska eller på svenska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det stämmer den första bilden är 30hk..Förmodligen går det att fila upp hålet på den du har nu men inget jag vågat testa. 

Googla intake plate evinrude 30hp så borde du hitta nåt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eken:

Japp det stämmer den första bilden är 30hk..Förmodligen går det att fila upp hålet på den du har nu men inget jag vågat testa. 

Googla intake plate evinrude 30hp så borde du hitta nåt. 

Förgasaren då, är inte den mindre på 25hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är samma förgasare på 25 och 30 hk.. 35 hk större förgasare och annan insugningsplatta annars samma motorer i grunden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla blocket finns bla en i Nybro som ev kan ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Eken:

Kolla blocket finns bla en i Nybro som ev kan ha. 

Har skrivit med han, misstänker bedragare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå tråkigt.. Själv handlade jag av en utanför Lidköping.. Gillstad tror jag han hade sitt.. Annonserar ibland på Blocket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker att det låter som att ni blandar ihop årsmodeller. Det var ett tag sen jag pillade med dessa maskiner, men minns det såhär...

 

Efter man gjorde om effektmätningarna på 80-talet så mätningarna skedde på propelleraxeln fick motorerna 5hk mindre. 35 blev 30. 30 blev 25 och 25 blev 20. I de nyare maskinerna har 20 och 25hk samma förgasare och 20 har strypt insug(min 25a från ca88 hade stora insuget). 30 är den maskin som har den stora förgasaren och jag Tror att det är samma som de äldre 35orna. 30hk är alltså max för dessa maskiner om man har en så pass ny som Ts.

 

Dvs om jag har rätt, så behöver ts förgasare och ev insug från en gammal 35hk alt en nyare 30hk. Minns inte om insuget skiljer, men det är troligt även i detta fall.

 

Dessa motorer har störst cylindervolym i klassen och ger därför bra fart för sin rating. 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Evinrude 25hp är årsmodell 93..strypningen satt på insugningsplattan.. Förgasaren större än insugningsplattan.. Bytte då insugningsplatta och tog från en 30hp.

Efter detta byte fick jag bättre fart. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Evinrude är från 1994 så det borde vara samma som din. Har inte hunnit kolla på förgasaren och insugsplatta än. Kanske ändå skall kolla hur det ser ut på min innan jag köper någon insugningsplatta eller går det att se ifall den är mindre genom att kika in i förgasaren eller måste jag montera bort den för att se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns faktiskt inte ifall det gick att se utan att skruva loss förgasaren.. Ta en koll men borde va samma som min. 

Nu heter ioförsig min motor 25xp..vet inte vad xp står för? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...