Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stephan_D

Bluechart & Hydrographica - En djungel!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte jag skulle uppgradera mina Garmin Bluechart (Classic?) till modernare som även innehåller Hydrographicas specialer,

men hur vet man om Hydrographicas specialer finns med på korten?

 

Om det inte går att få tag i Bluechart Classic med Hydrographica så kan jag tänka mig att hitta nån begagnad GPS av litet modernare snitt.

 

MEN - Hur vet man om Hydrographicas specialer finns med på korten utan att starta GPSen?

 

 

Redigerad av Stephan_D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar, egentligen skulle man ju inte behöva något forum på Maringuiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att Garmins G2 kort och högre innehåller Hydrographica.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographicakorten kom med redan i BlueChart-serien (det är väl de du kallar Classic). För att veta vad som finns med på ett specifikt kort så måste du kolla utgivningsår för Hydrographicakorten samt BlueChart (eller G2-korten). Hydrographicas kort kom med i Garminkorten med ett års eftersläpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Hydrographicakorten kom med redan i BlueChart-serien (det är väl de du kallar Classic). För att veta vad som finns med på ett specifikt kort så måste du kolla utgivningsår för Hydrographicakorten samt BlueChart (eller G2-korten). Hydrographicas kort kom med i Garminkorten med ett års eftersläpning.

Mitt befintliga har i alla fall inte Hydrographica, vilket utgivningsår säkrar Hydrographica?

 

Det nuvarande som jag kallar Bluechart Classic: 

Bluechart MEU046R.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturhamnar och gästhamnar kom med fr.o.m. G2, info

 

Eller vad är det du menar med "Hydrographicas specialer"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin slutade väl med den här typen av Data Card 2008 så några nyare kort än så kan du nog inte få tag på. Eller klarar din plotter nyare kort också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2008/2009 tror jag var första året som Hydrographica var med på Garmins kort

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Stephan_D:

Mitt befintliga har i alla fall inte Hydrographica, vilket utgivningsår säkrar Hydrographica?

 

Det nuvarande som jag kallar Bluechart Classic: 

Bluechart MEU046R.jpg

Jag kollade en gammal Garminversion av BC (classic) som har datering 2008 v0.5. Där fanns ca 30 Hydrographicakort med i Stockholms skärgård och Gryt/St Anna. Åren före dess har jag ingen koll på. På utgåvan 2008 v0.5 fanns ca 30 Hydrographicakort men en del är nog "halvkort" som då räknas dubbelt. Husaröledens kort fanns inte med så det verkar som det är med t.o.m. 2007 i min utgåva. Jag lägger in en pdf med utgivningsåren för de gamla lösbladen så kan du nog få en uppfattning av vad du får med om du hittar ett gammalt minneskort av yngre årgång än ditt nuvarande. Jag är väldigt säker på att det tar ett år från utgivningsdatum för papperskortet tills det kom i BC-kortet.

Utgivna kort Stockholms skärgård 181030.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Lintott:

Jag kollade en gammal Garminversion av BC (classic) som har datering 2008 v0.5. Där fanns ca 30 Hydrographicakort med i Stockholms skärgård och Gryt/St Anna. Åren före dess har jag ingen koll på. På utgåvan 2008 v0.5 fanns ca 30 Hydrographicakort men en del är nog "halvkort" som då räknas dubbelt. Husaröledens kort fanns inte med så det verkar som det är med t.o.m. 2007 i min utgåva. Jag lägger in en pdf med utgivningsåren för de gamla lösbladen så kan du nog få en uppfattning av vad du får med om du hittar ett gammalt minneskort av yngre årgång än ditt nuvarande. Jag är väldigt säker på att det tar ett år från utgivningsdatum för papperskortet tills det kom i BC-kortet.

Utgivna kort Stockholms skärgård 181030.pdf 33 kB · 1 download

Det var intressant!

 

Då fanns det alltså Bluechart Classic med Hydrographica!

 

Verkar som jag ska hålla utkik efter version 2008 v0.5.

 

Det är inte så att du vill skiljas från ditt Bluechart Classic 2008 v0.5?

 

Jag vill helst behålla min gamla GPSMAP 182C, för att slippa såga upp större hål och ordna med ny garnering på  skottets insida.

Redigerad av Stephan_D
radbrytning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Stephan_D:

Det var intressant!

 

Då fanns det alltså Bluechart Classic med Hydrographica!

 

Verkar som jag ska hålla utkik efter version 2008 v0.5.

 

Det är inte så att du vill skiljas från ditt Bluechart Classic 2008 v0.5?

 

Jag vill helst behålla min gamla GPSMAP 182C, för att slippa såga upp större hål och ordna med ny garnering på  skottets insida.

Jag köpte BC på CD, låste upp aktuellt område mot min GPS o laddade själv över korten till ett blankt minneskort. Då fick jag även korten nedladdade i PCn. Det medför dock att mitt kort inte fungerar i andra än min GPS som jag dessutom använder på jolleturer o för att vid behov sjömäta med.

 

Så - Nej, det är inte aktuellt och kommer inte heller att fungera.

 

BC på CD slutade säljas med ver 2008. Jag tror att BC på Garminkort (inte låst till specifik GPS-individ) fortsatte att säljas ett antal år till så försök hitta ett senare kort så får du även Stockholms mellanskärgård, Husaröleden o jag tror ett antal kort till i Östgötaskärgården digitalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Jag köpte BC på CD, låste upp aktuellt område mot min GPS o laddade själv över korten till ett blankt minneskort. Då fick jag även korten nedladdade i PCn. Det medför dock att mitt kort inte fungerar i andra än min GPS som jag dessutom använder på jolleturer o för att vid behov sjömäta med.

 

Så - Nej, det är inte aktuellt och kommer inte heller att fungera.

 

BC på CD slutade säljas med ver 2008. Jag tror att BC på Garminkort (inte låst till specifik GPS-individ) fortsatte att säljas ett antal år till så försök hitta ett senare kort så får du även Stockholms mellanskärgård, Husaröleden o jag tror ett antal kort till i Östgötaskärgården digitalt.

OK, jag förstår!

 

Här kommer en följdfråga;

 

Funkar Bluechart G2 i min gamla  GPSMAP 182C?

 

Det ligger ett kort på Tradera just nu som är G2 men ser fysiskt likadant ut som mitt "Classic",

visserligen fel område, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Stephan_D:

- - -

Funkar Bluechart G2 i min gamla  GPSMAP 182C?

 

Det ligger ett kort på Tradera just nu som är G2 men ser fysiskt likadant ut som mitt "Classic",

visserligen fel område, men ändå.

Gå in på garmin.se. Där finns dokumentation även för utgångna modeller. Kolla vad det står där om G2 till din modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-02 vid 10:07 skrev Stephan_D:

Mitt befintliga har i alla fall inte Hydrographica, vilket utgivningsår säkrar Hydrographica?

 

Det nuvarande som jag kallar Bluechart Classic: 

Bluechart MEU046R.jpg

Hej. Du är möjligtvis inte intresserad av att sälja ovan till mig? 😊☀️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...