Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Silikonfog runt diskho, tvättfat och duschhörna mtp antimögel?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skulle åka och köpa fogmassa för att täta i det lilla duschutrymmet (mellan skott och skrov/innerbalk är det sprickor som jag skall rengöra och foga om) och då for tankarna iväg....MÖGEL 

Tumregeln i bakhuvudet är att aldrig använda silikon ombord mtp de problem som kan uppstå vid tex framtida reperationer av glasfiber.

 

Fogmassor som Sikaflex 591 och BT marintätning innehåller väl inte antimögelmedel?!

Jag har för mig att "silikon för våtrum" innehåller antimögelmedel i alla fall använde jag det för 15 år sedan då jag gjorde om fogar runt diskhon.

 

Undantaget från tumregeln (aldrig silikon) kan det vara att inne i båten är det okay att använda silikon runt diskhon, tvättfatet och duschhörnet på toan?

Tänker jag rätt?

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumregeln är att inte använda silikon i närheten av ytor du kommer vilja kunna måla. I en dusch hade jag inte tvekat, utan kört silikon 

94188834-9C6D-45CB-BE9C-8BD49141C372.jpeg

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, antimögel fogmassa blir fint då.

Får läsa på hur starkt våtrumsfogmassa är för 2  skott skall fogas mot skrov/innerbalk eller skita i researchen, håller det inte så får jag göra om det på bättre sätt längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev skippeer:

Toppen, antimögel fogmassa blir fint då.

Får läsa på hur starkt våtrumsfogmassa är för 2  skott skall fogas mot skrov/innerbalk eller skita i researchen, håller det inte så får jag göra om det på bättre sätt längre fram.

Ta hellre typ rtv-motorsilikon.

De flesta är mycket flexiblare (starkare) än sanitetssilikon, innåhåller generellt mkt mer silikon (inte onödigt mkt billiggörande fyllmedel), vilket gör att mögel inte får lika bra fäste.

Dom innehåller generellt inte mögelgift men är sannolikt lättare på sikt, när giftets effekt i vvs silikon avtagit, att hålla fräscha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag behöver fylla 1-2 cm under skotten i duschen mot skrovet.

Tänkte köpa hos Jula som säljer Illbruck bygg & våtrumssilikon FA180.

 

RTV motorsilikon? Fått träffar på RTV silikon med användning till bilar, dock är det få butiker som säljer i Gbg. Spaltfyllnad upp till 3 mm vilket inte räcker för mig.

tack för tipset om RTV produkten, kanske hjälper mig med framtida fixande.

 

Nu fann jag hos K-Rauta Våtrumsfog Casco Aquaseal utan silikon, kanske det är bättre för min fog?

Ytan lite matt, t-röd för rengöring, SMP baserad, antimögel.

 

Det finns otroligt många snarlika produkter med troligen lite olika egenskaper (som jag inte känner till). 

 

# # #
Nu fann jag en sida hos byggahus som säger att antimögelfunktionen avtar med tiden....kan bli mögel efter någa år även med våtrumssilikon.

 

Då kan jag använda vad f-n som helst 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Tumregeln är att inte använda silikon i närheten av ytor du kommer vilja kunna måla. I en dusch hade jag inte tvekat, utan kört silikon 

94188834-9C6D-45CB-BE9C-8BD49141C372.jpeg

😱

Kunde inte gjort en sämre bildordvits själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja silikon är skit ombord. Jag har haft svart akvariesilikon runt en diskho, det var visserligen rätt bra, det innehåller inga gifter. Vit och genomskinlig silikon är inte vacker så värst länge. Hade vit sikaflex runt ett tvättställ, nej det blev inte heller bra det blev smutsigt och grådaskigt. Nu det ingenting , ingen fogmassa alls, runt spishällen ligger det en gummilist som man kan tvätta ren vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

😱

Kunde inte gjort en sämre bildordvits själv.

Imponerande av en ståckhålmare va..? 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Imponerande av en ståckhålmare va..? 😁

Totalt otippat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på det där med svarta fogar, det är väl inte alla som vill ha det, men då syns inte skiten och möglet, vita fogar blir ju så tråkiga efter en tid, men svarta håller sig svarta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...