Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cobalt233

Mefi-3 ställa tändningen. Tillvägagångssätt

Rekommendera Poster

Volvo penta 7.4 gipwtr. Mefi-3 styrsystem.

Jag har googlat och läst i timtal i manualer och kommit fram till följande tillvägagångssätt.

 

Min fråga: är det rätt eller har jag missat något?


1. Motorn måste sättas i service mode. (Scan verktyg eller brygga 2 kontakter på mefi-3 diagnos kabeln.

 

2. Montera Delco est ”verktyget” som bryggar 2stift på tändmodulen och kopplar 1stift till jord på valfritt ställe. Det här sätter tändningen i någon form av justerings läge?

 

3. Starta motorn. Brygga kontakten. (datorn i service lägga) motorn ska nu själv varva upp till ett specifikt varvtal där det är optimalt att ställa timingen efter.

(vänta tills motorn nått sin rätta temperatur)

 

4. sen som vanligt stroboskop och Vrida fördelaren?

 

5. när tändningen står rätt enligt instruktion ( i mitt fall 10 BTDC?) ta bort bryggningen och stäng av motorn.

 

6. Koppla bort kontakten på tändmodulen och montera dit den vanliga kontakten.

 

Har jag missat något?

några andra nybörjare tips?

 

ska byta spole vilket inte går utan att placks bort hela axeln ner i motorn. Kommer försöka märka allt mer färg så jag bara behöver justera tändningen lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man redigerar.

jag skrev fel. Delco verktygets kontakt kopplas till plus på batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Lägger ut rätt svar själv 😁 Efi styrda Delco EST fördelare ska inte använda Delcos ”ställa tändnings kontak/adapter”

justeringen av tändkurvan  justeras av efi om jag förstår det rätt. 
 

volvo hänvisar till ”Fördelartillverkaren” manualer om hur man ställer tändningen.

 

söker man på Delco EST får man upp manual på ick EFI styrd fördelare. Då ska deras kontakt användas för för att låsa tändkurvan.

 

Men rätt svar på EFI styrd är att man sätter datorn i service läge. Motorn varvar själv upp till förprogrammerat varvtal. Sen är det bara ställa enligt spec. Ta bort service läget och stänga av👍
 

OBS! Jag är amatör! Så om någon fack kunnig ser några fel så rätta mig gärna så tråden kan ligga kvar för andra behövande👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...