Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Bertram Baron 20 som jag lyft i en Mercury 383 Magnum Stroker 350hk. Drev Bravo OneX 1:50

Propeller Solas Hydro propp 13 ¾ med 21 i pitch som modifierats av Propellerteknik, nersvarvad till 13" och uttunnade blad.

Båten har jag fått upp i 55knop ny sjösatt i sötvatten. 

Botten är epoxi behandlad.

Jag har gett mig ett mål att nå 60knop men utan att röra motorn. Det jag gjort är att jag Mappat den och ökat maxvarv till 5400rpm och höjt vridmomentkurvan för maxfart. Effektmässigt kanske 360hk nu. Varvar 4950 Rpm vid 55 knop.

En tanke jag har är att få båten att gå lättare i vattnet. Bygga planings steg är en tanke men rädd att båten kanske går för högt i vattnet och blir instabil. Eller så kommer den att överplana. Trimmar jag upp drevet så ökar farten markant men båten blir orolig och vobblar lite.

Eller kanske bygga in luftsmorning typ som Nitra boats gör på sina båtar med luftintag i fören med utsläpp under båten.

Kanske finns det någon som har lite tankar? Jag är öppen för allt och testar gärna.

Bifogar en länk på hur den ligger i vattnet i 52knop. https://youtu.be/6qfftj-i_Og

 

Redigerad av BertramBaron20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...