Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Nybörjarfråga el - koppla in led-slinga

Rekommendera Poster

Skall göra min första installation/modifikation av elen i båten. Installera led-slingor i salongen.

 

* Bör jag dra mina nya kablar hela vägen till elcentralen - eller vågar jag skarva på befintliga kablar till andra armaturer i närheten nånstans? Befintlig kabel-area måste ju i så fall räcka till sammanlagda strömstyrkan av befintlig armatur samt nya led-slingor. Jag är ju osäker på befintlig kabelarea - går det att mäta?

* Alla strömbrytarna på elcentralen är "upptagna". Är det någon nackedel att koppla på ytterligare kablar till befintliga stömbrytare. Det värsta som kan hända är väl att sammanlagda strömstyrkan blir för hög för automatsäkringen? 

* Var brukar man rent praktiskt och estetiskt dra elkablar i en båt? Under den vita gummiduken i taket? Brukar denna vara lätt att ta ned/limma tillbaka? 

 

Tacksam för alla tips 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör på enklast möjliga sätt!

LED-slingor drar ju väldigt litet ström så det går säkert bra att skarva på till befintlig taklampa eller liknande. Du har kanske redan en strömbrytare någonstans med texten ”cabin light” är du kan bryta strömmen till samtlig belysning inombords?

Sedan skall ju LED-slingan ha en egen strömbrytare eller en dimmer.

Att dra kabel snyggt i båten är inte lätt, ja kanske under takklädseln, om den låter sig plockas ned en liten bit. Bakom lister, i inredningens skarvar... endast fantasin sätter begränsningar. Om du har en vit klädsel så kan ju en vit kabel vara mer ”osynlig”.

Tänk på att koppla plus och minus rätt! Om du kopplar fel lyser inte lysdioderna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skuten:

Under den vita gummiduken i taket? Brukar denna vara lätt att ta ned/limma tillbaka? 

Nej, inte under den vita gummiduken i taket. Dels är det ett elände att lossa duken och sen är det ett större elände att limma tillbaka den snyggt - ifall den inte ligger lite löst så man kommer igenom med kabeln ändå. 
Sen tror (OBS) jag att det inte är tillåtet att dra kablar bakom klädseln nuförtiden. Kan vara EU-regel. Det enda som jag tror man får dra bakom är typ högtalarkablar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Gör på enklast möjliga sätt!

LED-slingor drar ju väldigt litet ström så det går säkert bra att skarva på till befintlig taklampa eller liknande. Du har kanske redan en strömbrytare någonstans med texten ”cabin light” är du kan bryta strömmen till samtlig belysning inombords?

Sedan skall ju LED-slingan ha en egen strömbrytare eller en dimmer.

Att dra kabel snyggt i båten är inte lätt, ja kanske under takklädseln, om den låter sig plockas ned en liten bit. Bakom lister, i inredningens skarvar... endast fantasin sätter begränsningar. Om du har en vit klädsel så kan ju en vit kabel vara mer ”osynlig”.

Tänk på att koppla plus och minus rätt! Om du kopplar fel lyser inte lysdioderna.

Tack för svaren i tråden!

 

Led-slingan som skall installeras är på totalt 24w.

 

Jag har liggande hemma en 100m rulle "rkub 2x0.75mm2". Är denna lämplig att använda i båt-miljö? Kabelarean kanske blir gränsfall enligt de tabeller jag googlat fram (men det skiljer lite tabellerna emellan).. Är risken att det börjar brinna eller att utrustningen fungerar sämre pga spänningsfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Skuten:

- - -

Led-slingan som skall installeras är på totalt 24w.

 

Jag har liggande hemma en 100m rulle "rkub 2x0.75mm2". Är denna lämplig att använda i båt-miljö? Kabelarean kanske blir gränsfall enligt de tabeller jag googlat fram (men det skiljer lite tabellerna emellan).. Är risken att det börjar brinna eller att utrustningen fungerar sämre pga spänningsfall?

0,75 är väldigt klent men den klarar säkert dina nuvarande 24W = 2A.  Du får inte koppla kabeln till en kraftig säkring för då riskerar kabeln brinna av vid en kortis.

 

Några meter 1,5 kvadrats kabel kostar inga hisnande summor så varför snåla, du hade ju råd att köpa ledlister.... 1,5 kvadrat kan säkras med 10A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, Lintott said:

0,75 är väldigt klent men den klarar säkert dina nuvarande 24W = 2A.  Du får inte koppla kabeln till en kraftig säkring för då riskerar kabeln brinna av vid en kortis.

 

Några meter 1,5 kvadrats kabel kostar inga hisnande summor så varför snåla, du hade ju råd att köpa ledlister.... 1,5 kvadrat kan säkras med 10A.

Tack för svar!  Handlar mer om tid än pengar i önskan att kunna använda de material jag reda har.

 

Säkringarna som du talar om - är det de automatsäkringar som sitter i "elcentralen" dvs återställningsbara knappar jämte vippbrytarna? Eller ska jag sätta en ytterligare säkring? Kan man ändra styrkan på automatsökringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Skuten:

- - -

Säkringarna som du talar om - är det de automatsäkringar som sitter i "elcentralen" dvs återställningsbara knappar jämte vippbrytarna? Eller ska jag sätta en ytterligare säkring? Kan man ändra styrkan på automatsökringen?

Det beror på var du ansluter kabeln. Ansluts den till elcentralen så är det den säkringen som måste anpassas. Om det finns fler förbrukare anslutna på samma säkring så måste säkringen klara samtliga förbrukares belastning om den inte ska lösa ut i tid o otid. Är de övriga förbrukarna anslutna med 1,5 (klarar 10A) eller 2,5 (klarar 16A) kvadrats kabel så är det ju tråkigt att behöva säkra ner för att du ansluter en ny klen kabel. Alternativet är att dra en grövre kabel (1,5 eller 2,5 beroende på säkringsstyrka i elcentralen) en bit, montera en säkringshållare med klenare säkring och fortsätta med din 0,75 kvadratare. Men då har du början till ormboet som bör undvikas...

 

Om elcentralen är av bättre kvalitet o hyfsat modern så går det kanske att byta säkringen i centralen men det måste kollas hos handlare som säljer panelmodellen. Det går inte att ge ett generellt svar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 7/1/2020 at 12:46 AM, Lintott said:

Det beror på var du ansluter kabeln. Ansluts den till elcentralen så är det den säkringen som måste anpassas. Om det finns fler förbrukare anslutna på samma säkring så måste säkringen klara samtliga förbrukares belastning om den inte ska lösa ut i tid o otid. Är de övriga förbrukarna anslutna med 1,5 (klarar 10A) eller 2,5 (klarar 16A) kvadrats kabel så är det ju tråkigt att behöva säkra ner för att du ansluter en ny klen kabel. Alternativet är att dra en grövre kabel (1,5 eller 2,5 beroende på säkringsstyrka i elcentralen) en bit, montera en säkringshållare med klenare säkring och fortsätta med din 0,75 kvadratare. Men då har du början till ormboet som bör undvikas...

 

Om elcentralen är av bättre kvalitet o hyfsat modern så går det kanske att byta säkringen i centralen men det måste kollas hos handlare som säljer panelmodellen. Det går inte att ge ett generellt svar.

Jag har nu skruvat bort elpanelen. Vad jag kan se är alla automatsökringarna märkta med 5a. Panelen är original från 80-talet.

 

Vad jag förstår behöver jag då ingen ytterligare säkring även om jag använder 0.75mm kabel ?

 

Jag kan inte heller se att övriga befintliga kablar efter elpanelen har ytterligare säkringar än automatsäkringarna i panelen.

 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker inte du skall använda 0,75mm2 kabeln. 
Köp några meter 1,5mm2 som redan föreslagits, och som jag skrev innan, vi kabel är lättare att dölja.

Håll bara reda på vilken som är plus och minus. 
Koppla sedan på en av automatsäkringarna, lämpigtvis en som försörjer takbelysningen eller annan belysning ombord.

Skarvarna till led-slingan skall du helst löda och isolera med krympslang, men om du inte har tillgång till lödkolv kan du pressa skarvhylsor med kabelskotång, det lättaste är dock att använda Wago-kopplingar. Kopplingslist typ ”sockerbit” ä frestande att använda, men dessvärre fungerar sådan inte så bra ombord, det blir väldigt lätt oxid i dessa kopplingar.

7DDAF433-C147-4E62-A808-8AD02C183374.jpeg.6b0076d03550bd98ff72dd53309264db.jpeg
Wago-klämma, eller koppling, finns hos Jula och Claes Olsson för att nämna några, där finner du även lämplig kabel.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, Georg_Ohm said:

Jag tycker inte du skall använda 0,75mm2 kabeln. 
Köp några meter 1,5mm2 som redan föreslagits, och som jag skrev innan, vi kabel är lättare att dölja.

Håll bara reda på vilken som är plus och minus. 
Koppla sedan på en av automatsäkringarna, lämpigtvis en som försörjer takbelysningen eller annan belysning ombord.

Skarvarna till led-slingan skall du helst löda och isolera med krympslang, men om du inte har tillgång till lödkolv kan du pressa skarvhylsor med kabelskotång, det lättaste är dock att använda Wago-kopplingar. Kopplingslist typ ”sockerbit” ä frestande att använda, men dessvärre fungerar sådan inte så bra ombord, det blir väldigt lätt oxid i dessa kopplingar.

7DDAF433-C147-4E62-A808-8AD02C183374.jpeg.6b0076d03550bd98ff72dd53309264db.jpeg
Wago-klämma, eller koppling, finns hos Jula och Claes Olsson för att nämna några, där finner du även lämplig kabel.

Tack för svar!

Nu är jag just klar. 

 

Jag använde Wago, som du sa - smidigt.

 

Det föll sig så att led-slingan skulle börja just vid en befintlig armatur. Därör fanns också en liten kopplingsbox som jag i princip kopplade mig rakt in på (behövde bara använda en halvmeter rkub-kabel). Nu blev det ju då kopplat på samma automatsäkring som övriga salongsbelysning (5a). Jag använde (tillfälligt) den 0.75mm2 kabel som jag hade. Enkelt att byta till 1.5mm2  när jag skaffat det (om det nu behövs när automatsäkringen är på 5a). Uppmätte plus och minus med multimetern. Lyser fint! Tack för hjälpen, igen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...