Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thule

Inkörning Yamaha F130AETX - kommer inte upp i maxvarv

Rekommendera Poster

Hej, har haft förmånen att köpa mig en ny motor från fabrik men har några funderingar kring de testresultat som motorn fått från yamaha vs mitt eget utfall. 

 

Enligt testfakta ska båten med den motorn komma upp i 6100 varv/minut och en toppfart på 37,2 knop med 2 personer ombord (vet att den här faktan baseras på optimala förhållanden osv). Min motor kommer efter 19 h (inkörning enl handbok) samt första 20 h service utförd upp 5900 varv och en toppfart på 34,6 kn med två personer ombord (testat att trimma motorn i alla möjliga vinklar). Jag har samma propeller som i testfakta 19-k. 

 

Är detta något man kan förvänta sig att ju längre motorn blir inkörd (kolvar osv) kommer varvtalet komma upp i de utlovade 6100 och därmed ökad toppfart? Något annat som kan vara fel? 


Tacksam för tips!

 

Trevlig båtsommar på er!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenmålat? Mer last? Annan temp. i vatten och luft? Naturliga variationer på motorerna?

Du har definitivt inte samma propeller som i körfaktat....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat på proppen och det är inristat 19-k på den och är i stål :) Så jag skulle säga att det är samma som i testfakta.

 

Samma last, 2 personer ombord, testat i olika förhållanden men inget har gett mig resultatet som jag önskar. Båten är inte bottenmålad. Naturliga variationer förstår jag inte vad du menar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thule:

Kollat på proppen och det är inristat 19-k på den och är i stål :) Så jag skulle säga att det är samma som i testfakta.

 

Samma last, 2 personer ombord, testat i olika förhållanden men inget har gett mig resultatet som jag önskar. Båten är inte bottenmålad. Naturliga variationer förstår jag inte vad du menar? 

Det är inte samma propeller, den testade sitter väl förmodligen kvar på testbåtens motor....😀

 

Alla motorer (och även båtarna) är individer även om de är av samma modell. Dock är 200 rpm kanske för stor skillnad, allt annat identiskt, även om det är bara drygt 3%.

 

Vad är det för båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ok jag ger mig - det är inte exakt samma.. 

 

Det är en yamarin cross 62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thule:

Haha ok jag ger mig - det är inte exakt samma.. 

😀

 

Hittade den i körfaktat nu. Väldigt nytestad är den ju.

Är din båt helt ny? Vad säger säljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma du; att det helt och hållet beror på förhållanden, inkörningsperiod osv. Båten är helt ny och av 2019 årsmodell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade nog gnällt lite till ändå på säljaren. Är det en stor affär bredvid Nynäsvägen?

 

Hur gick det förresten med snedmonteringen av motorn?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har mätt och konstaterar att motorn var korrekt monterad - nu är det ett garantiärende mot yamarin om tar kostnaden för ett trimplan. Ska fortsätta gnälla! Men man blir förvånad över hur lågt intresset är från handlarna efter affären är avslutad.. dock är nynäsvägen oskyldiga i detta fall 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har också en ny motor (F130) på en Husky R6. Min varvar 5900 rpm och når en fart på knappt 37 kn. Dock har jag upptäckt att propellern som följer med (BS 13x19K) har riktigt dåligt grepp vid svängar. Kommer testa en powertech ptr3 (13.5x18) så får vi se vad som händer. Förhoppningen är mer grepp och kanske att båten planar upp lite snabbare genom att gå ner en storlek i pitch. Förövrigt riktigt trevlig motor. 

Redigerad av ulinS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ulinS:

 Kommer testa en powertech ptr3 (13.5x18) så får vi se vad som händer. Förhoppningen är mer grepp och kanske att båten planar upp lite snabbare genom att gå ner en storlek i pitch. 

Vem har rekommenderat den nya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samråd med Propellertrim och tidigare  egna erfarenheter av just den propellern. Har du nån egen erfarenhet av ptr3 tillsammans med en Yamaha f130 aetx?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ulinS:

I samråd med Propellertrim och tidigare  egna erfarenheter av just den propellern. Har du nån egen erfarenhet av ptr3 tillsammans med en Yamaha f130 aetx?

Nej.

Är bara nyfiken på vilka du pratat med då jag själv skall labba lite med propellern till min F300. Får inte upp varvet tillräckligt på den jag har nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ulinS:

Kommer testa en powertech ptr3 (13.5x18) så får vi se vad som händer. Förhoppningen är mer grepp och kanske att båten planar upp lite snabbare genom att gå ner en storlek i pitch.

Säkerställ att du har bytesrätt på proppen, man kan behöva prova sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Freez:

Säkerställ att du har bytesrätt på proppen, man kan behöva prova sig fram.

Jobbar inte så......😀

Propeller på väg hem från USA🤠

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎06‎-‎30 vid 16:54 skrev Thule:

Men man blir förvånad över hur lågt intresset är från handlarna efter affären är avslutad.. dock är nynäsvägen oskyldiga i detta fall 😀 

Det beror på att de har inga som helst krav på sig ifrån sina generalagenter eller tillverkare.

Hade de varit som hos  de tyska biltillverkarna så hade de fått på skallen om de inte gjort uppföljningar.

Där räcker det med att du inte följt upp en offert så får du böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huskyn och Cross 62 har ju ungefär ca samma vikter (cross var visst några cm längre) - hur var du lastad när du fick upp den i 37? Väderförhållande? 

 

Frågan är om man vill ge sig in i propeller träsket :) Verkar vara en hel vetenskap! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, Jorgen01 said:

Det beror på att de har inga som helst krav på sig ifrån sina generalagenter eller tillverkare.

Hade de varit som hos  de tyska biltillverkarna så hade de fått på skallen om de inte gjort uppföljningar.

Där räcker det med att du inte följt upp en offert så får du böter.

Har aldrig köpt ny båt innan och detta är första och sista gången. Helt sjukt det du skriver - man blir ju mörkrädd. Särskilt då båtar generellt kostar mer än bilar.. Känns som det är en öppen marknad att konkurrensutsätta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den erfarenheten jag har så har inte båtsäljarna någon som helst säljutbildning eller produktutbildning.

De kan nog knappt konsumentköplagen.

De är nog folk som gillar båtar och som tar jobbet för att det är kul med båt.

Tyvärr är det stora flertalet av de yngre bilsäljarna samma sort av folk.

Men de har ju i alla fall kravet på sig, och då brukar de inte bli så gamla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite nyfiken på om det tidigare nämnt om sned montering. Min motor har fått nått skumt slitage som tyder på att nått är snett. Skulle uppskatta om ts kolla om det ser likadant på sin motor?

 

Gått 45 h. Är detta normalt?

 

 

20200811_202333.jpg

20200811_202351.jpg

20200811_202442.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norska tester av Yamarin Cross 23 år2019  med F130 sägs det 38 knop.

I test kom dom nästan upp i 38kn, om vädret hade varit lite bättre så...

 

Möjligtvis är detta då som testat - dom gör 37-38 kn!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 22:31 skrev ulinS:

Blir lite nyfiken på om det tidigare nämnt om sned montering. Min motor har fått nått skumt slitage som tyder på att nått är snett. Skulle uppskatta om ts kolla om det ser likadant på sin motor?

 

Gått 45 h. Är detta normalt?

 

 

20200811_202333.jpg

20200811_202351.jpg

20200811_202442.jpg

Det där ser inte normalt ut! Och dessutom på båda sidor.

Nu blir man orolig, måste kolla min egen motor nästa gång.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 22:31 skrev ulinS:

Blir lite nyfiken på om det tidigare nämnt om sned montering. Min motor har fått nått skumt slitage som tyder på att nått är snett. Skulle uppskatta om ts kolla om det ser likadant på sin motor?

Hade båten uppe i morse och kollade då min motor, F300. Lite skrapmärken, lika mycket på båda sidor, var det. Den skall in på höstservice framöver och då skall jag fråga om det.

 

20200902_083733.jpg

20200902_083740.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hos min handlare idag och de hade en F130 inne på service. Den hade ingen nötning alls eller ja kanske nåt märke likt din Kane. 

Men inte i närheten av hur det ser ut på min där metall har nöts bort. Detta borde vara ett garantiärende? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ulinS:

Men inte i närheten av hur det ser ut på min där metall har nöts bort. Detta borde vara ett garantiärende? 

 

Absolut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej såg att denna tråd levde vidare och även skrapmärken på min motor på ena sidan. Någon som fått en förklaring på vad det beror på? Täckte garantin?

 

 

9D2B4553-342F-43F7-90D4-CD9A96125757.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, fick precis svar från min återförsäljare att detta är något man kan förvänta sig då det beror på tiltningen upp och ner och detta är funktionen som gör att motorn ligger rakt.. Något man kan förvänta sig på samtliga motorer, Någon som vet om detta stämmer? Kan verifiera? 

 

Tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter för mig som dumheter... Lackerade delar skall inte ha kontakt på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Låter för mig som dumheter... Lackerade delar skall inte ha kontakt på detta sätt.

Håller med, rent skitsnack. Jag skulle kontakta generalagenten och skicka bilder på installationen på de skavda delarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkstaden ska titta på min vid höstservice. Men att poängtera, vill man att detta ska bytas på garantin så innebär det en totaldemontering av hela utombordaren. På nåt sätt känns oskruvat bäst.. Men såklart vill man inte ha framtida problem med detta. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...