Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Har ni gasoltub reserv?

Rekommendera Poster

Första båten med gasol för vår del.

 

Vill inte riskera att få slut på gasol mitt i semestern.

 

Har ni en flaska i reserv? Eller väger ni kontinuerligt? Var fyller man på / byter billigast/smidigast?

 

Det går ju inte att se på tuben hur mycket

som finns kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid en flaska i reserv då de alltid tar slut precis när man är långt från närmsta mack. 
Förvarar min i en dränerad stuv och byter på sjömackarna. De ska ju leva de också och för många år sedan köpte jag en på en landmack och den var dyrare än det jag betalt på sjömacken. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har numera tre gasolflaskor ombord, och det är den lilla tvåkilosmodellen, 2012.

Vis av erfarenhet vet jag att det är svindyrt att byta längs kusten och ”nästan gratis” hemmavid.

Jag har tidigare bytt flaskor på Allgas på Ringön, men nu när det är en massa uppgrävda hål och konstiga tillfälliga gator som går åt fel håll samt trängselskatt har jag bytt flaskor på Byggmax, Byggmax är litet dyrare än Allgas, men det blir ingen trängselskatt att åka åt det hållet.

Statoil och liknande kan ta dubbelt så mycket som Allgas gör.

 

Jag gör åt ungefär två och en halv flaska per säsong, i förra båten litet mer då den hade en ugn ombord.

 

Till trådskaparen, ja köp in dig på en flaska till, gasen tar ju slut vid sämsta möjliga tillfälle, i naturhamn, när potatisen är halvkokta och när köttet eller fisken, eller vad man nu har i stekpannan fortfarande är kallt i mitten.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en PA6 gasoltub som väger 11 kg fylld och kan rymma 6 kg gas.

Gasoltuben väges och fylls på vid behov. Hitintills har vi inte behövt fylla på under pågående semesterseglats.

Men har man stor förbrukning och framförallt en liten gasoltub så kan det vara bra med en extra tub ombord.

Ett tips är att använda en tryckkokare, tex Tefal 5 NEO 6L, vid matlagning då tillagningstiden förkortas jämfört med en kastrull varvid det går åt mindre mängd gas.  

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tidigare bytte jag 2012 flaskorna hos Gasolmästarna eller Gamas i Sisjön/Askim, hade 3 st 2 kg i en 34 fotare som bara hade plats för 1 flaska i gasolstuven....snål design av Hanse varvet. Ankarboxen är inte helt saltfri.

 

(Idag har jag 2 Danska 3 kg flaskor bra mtp segling söderut (standard  i Europa söder om Skanör).

Får fundera på hur jag skall fylla dom nu när vi inte är välkomna utomlands.
En del långseglare fyller svenska flaskor själva från lokala flaskor utomlands, utnyttjar temperatur och höjdskillnad.)

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej.

Jag bytte till en femkilos kompositflaska som man kan se nivån på.

Samma här. 
Byter hellre lite i förtid, och kör inte tvär-slut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skuten:

Första båten med gasol för vår del.

 

Vill inte riskera att få slut på gasol mitt i semestern.

 

Har ni en flaska i reserv? Eller väger ni kontinuerligt? Var fyller man på / byter billigast/smidigast?

 

Det går ju inte att se på tuben hur mycket

som finns kvar.

 

Vad har du för flaska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tre stycken gasolflaskor, PC5, med oss ombord. Vi är ute på långsegling nu, men vanligtvis har vi två ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två PC5 och startar alltid säsongen med flaskorna nyfyllda (båda ryms i ankarboxen). De gasolmackar som poppat upp lite varstans toppar upp halvtomma flaskor och tar betalt för de fyllda kilona.

 

Har försökt hålla lite koll på förbrukningen, min erfarenhet är att spis med välanvänd ugn förbrukar ca ett hekto gasol om dan. Mina två flaskor räcker med ett nödrop en säsong (ca 100 övernattningar). Så fort en flaska är tom så fylls den när vi kommer i närheten av en gasolmack. Är det riktigt nära till gasolmacken (som t.ex. i Nyköping) så passar vi även på att toppa upp halvfull flaska. De gasolmackar som poppat upp lite varstans toppar upp halvtomma flaskor och tar bara betalt för de fyllda kilona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev skippeer:

Tidigare bytte jag 2012 flaskorna hos Gasolmästarna eller Gamas i Sisjön/Askim, hade 3 st 2 kg i en 34 fotare som bara hade plats för 1 flaska i gasolstuven....snål design av Hanse varvet. Ankarboxen är inte helt saltfri.

 

(Idag har jag 2 Danska 3 kg flaskor bra mtp segling söderut (standard  i Europa söder om Skanör).

- - -

Var förvarar du reservflaskan? Inte i stuvfack utan dränering av ev gasol hoppas jag.

 

Några bekanta var på väg över Gotska sjön för ett antal år sedan när en inombordsförvarad flaska läckte gasol och de fick en explosion inne i båten. Värst skadad blev den i besättningen som hade frivakten o låg o sov. Han fick hämtas med helikopter. Båten flöt så övriga besättningen kunde ta sig iland med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ankarboxen stod reserverna trots saltet.

Min poäng var att det är snål design av Hanse varvet att inte ha ventilerad stuv med plats för 2 flaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flaska i reserv förvarad i ankarboxen i fören.

Gasolen tycks alltid ta slut vid fel tillfälle annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plats för 2 st Blå 2kg i Gasolfacket, samt 1 st 5 kg till Muurikan/Grillen.

Skönt att veta att det finns reserv, så man får i hop till morgonkaffet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mani-32_Hilda:

Har plats för 2 st Blå 2kg i Gasolfacket, samt 1 st 5 kg till Muurikan/Grillen.

Skönt att veta att det finns reserv, så man får i hop till morgonkaffet.

Idag köpte jag mig även en reduceringsventil i reserv. Började semestern med en trasig, blev inget kvällskaffe. Det var bryggsegling i hemmahamnen första natten, men det var planerat eftersom det var en vaktnatt. Så det blev en tur till Erlandssons på morgonen innan avfärd, ångrade att jag bara köpte en ventil, så idag stannande vi till i en ovanligt välutrustad tillbehörsbutik i Havstenssund, så då blev det en ventil till. Nånstans finns det ny gasolslang ombord också, i reserv, ligger på ett mörkt ställe, men bäst-före-datum hinner väl gå ut innan det är dax för byte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade haft plats hade jag kanske bytt till en större flaska, men nu står flaskorna i en kistbänk  på akterdäck som är väl ventilerad, även uppifrån, så det hade runnit ned regnvatten på den gamla reduceringsventilen, varför den pajade. Har löst det tillfälligt med ett plastlock, det blir väl en rostfri plåt på insidan av locket till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två P6:or. Hade enbart en tidigare men den tog slut vid fel tillfälle (de tar iofs alltid slut vid fel tillfälle) så det fick bli ytterligare en.

Kan/orkar man inte ha koll på hur mycket gas man har i flaskan behövs två flaskor, om man inte tycker att kallt kaffe är en delikatess. Om man nu tillhör det klientel som dricker den svarta sörjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev McLasse:

Vi har två P6:or. Hade enbart en tidigare men den tog slut vid fel tillfälle (de tar iofs alltid slut vid fel tillfälle) så det fick bli ytterligare en.

Kan/orkar man inte ha koll på hur mycket gas man har i flaskan behövs två flaskor, om man inte tycker att kallt kaffe är en delikatess. Om man nu tillhör det klientel som dricker den svarta sörjan.

Kallt kaffe kan gå an, värre är det med okokta potäter.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kallt kaffe kan gå an, värre är det med okokta potäter.😉

Äääsch, man får bara ta i lite när man tuggar. 😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev McLasse:

Äääsch, man får bara ta i lite när man tuggar. 😖

Al dente, visst!
 

Men om nu inte trådskaparen redan köpt in sig på en extra gasolflaska så har han säkert förstått att det är mer än bra att ha minst en till, då som redan nämnts flera gånger, att gasen tar alltid slut vid fel tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/30/2020 at 1:41 PM, Georg_Ohm said:

Vad har du för flaska?

En sån här. Vad kallas den? 

Kan man handla en likadan i reserv och bara koppla över enkelt när denna tar slut?

Säljes denna typ på vanliga mackar etc?

 

Aldrig handlat gasol i hela mitt liv.

Skall åka till båten imorn igen och tänkte försöka få tag i en på förmiddagen imorn.

 

Vill inte riskera nåt krångel långt bort  i naturhamn!

IMG_20200703_114132.thumb.jpg.0b35a37f92af61f908d2195318f7b519.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Skuten:

En sån här. Vad kallas den? 

Kan man handla en likadan i reserv och bara koppla över enkelt när denna tar slut?

Säljes denna typ på vanliga mackar etc?

 

Aldrig handlat gasol i hela mitt liv.

Skall åka till båten imorn igen och tänkte försöka få tag i en på förmiddagen imorn.

 

Vill inte riskera nåt krångel långt bort  i naturhamn!

IMG_20200703_114132.thumb.jpg.0b35a37f92af61f908d2195318f7b519.jpg

 

Det ser ut som en tvåkilosflaska, i såfall heter den ”2012” En bra fiskevåg som mäter omkring två och ett halvt kilo som max kan vara bra att ha med för att väga flaskan.

Den rödorangea grejen heter ”reduceringsventil”. Trycket i flaskan är större än vad kökets brännare vill ha, därför skall man ha en sådan.
Kolla årtalet som står tryckt på slangen, byt vid behov.

 

Ja du kan handla en sådan litet varstans, men kolla upp priserna. Nu vet jag inte var du bor, men i Göteborg är Allgas på Ringön troligen billigast, Statoil tar det dubbla. Men Byggmax har bra priser och dom finns ju i hela(?) landet.

Men du får ju då ”köpa in dig i systemet” om du vill ha en ny flaska, sedan betalar du bara för bytet, förr fyllde man flaskorna, men idag byter man ut dem.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det ser ut som en tvåkilosflaska, i såfall heter den ”2012” En bra fiskevåg som mäter omkring två och ett halvt kilo som max kan vara bra att ha med för att väga flaskan.

Den rödorangea grejen heter ”reduceringsventil”. Trycket i flaskan är större än vad kökets brännare vill ha, därför skall man ha en sådan.
Kolla årtalet som står tryckt på slangen, byt vid behov.

 

Ja du kan handla en sådan litet varstans, men kolla upp priserna. Nu vet jag inte var du bor, men i Göteborg är Allgas på Ringön troligen billigast, Statoil tar det dubbla. Men Byggmax har bra priser och dom finns ju i hela(?) landet.

Men du får ju då ”köpa in dig i systemet” om du vill ha en ny flaska, sedan betalar du bara för bytet, förr fyllde man flaskorna, men idag byter man ut dem.

Tack så väldigt mycket för svaret!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det ser ut som en tvåkilosflaska, i såfall heter den ”2012” En bra fiskevåg som mäter omkring två och ett halvt kilo som max kan vara bra att ha med för att väga flaskan.

 

Tankevurpa av alltid hjälpsamma @Georg_Ohm

Vågen måste klara mer än drygt 2 kg eftersom flaskan väger några kilo också.

Vet inte vad flaskan väger men vikten är stämplad på flaskan (Taravikt eller TW eller Tara eller TV)

Denna vikt + 2 kg så blir det bra.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Tankevurpa av alltid hjälpsamma @Georg_Ohm

Vågen måste klara mer än drygt 2 kg eftersom flaskan väger några kilo också.

Vet inte vad flaskan väger men vikten är stämplad på flaskan (Taravikt eller TW eller Tara eller TV)

Denna vikt + 2 kg så blir det bra.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

Just det, vad jag egentligen menade var att det finns billiga vågar som är så oexakta att det kan kvitta, har har en femkilosvåg som är rätt värdelös, man kunde lika gärna slänga den överbord, i vågorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt en flaska 2012 vilken ser identisk ut med min andra. Tack för hjälpen.

 

Fick den för det billiga priset totalt  590kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, gasolfyllarna hjälper med fyllning till betydligt bättre pris än statoil och sjömack. Särskilt om du vill toppa upp innan semester. Kan även ge tips om tekniken. Finns bla i Haninge, Nyköping. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev saltpeter:

Tips, gasolfyllarna hjälper med fyllning till betydligt bättre pris än statoil och sjömack. Särskilt om du vill toppa upp innan semester. Kan även ge tips om tekniken. Finns bla i Haninge, Nyköping. 

Ett tips till - bor man inte nära en Gasolfyllarna, kostar det ungefär lika mycket att byta gasolflaskan på Byggmax som att fylla hos Gasolfyllarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ett tips till - bor man inte nära en Gasolfyllarna, kostar det ungefär lika mycket att byta gasolflaskan på Byggmax som att fylla hos Gasolfyllarna. 

Bra tips, 259:- kronor för en 2012:a känns okej om man inte kan få den fylld för 175:- kronor.

 

Gasolfyllarna finns bla. Barkarby och Alby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...