Jump to content
Wednesday 08 July 2020
c-oma

Ännu en byta/jämföra batteritråd.

Recommended Posts

Förutsättningarna ser ut enl följande. Båten är en nimbus från 88 med en 31a under locket. Idag sitter 4st Varta 75ah professional dual purpose från år 2013.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/varta-marinbatteri-75ah

Dom har Uppenbart hållit väldigt bra för att vara billiga batterier. Två st är start och 2st förbrukare. Men nu har förbrukarna dött då jag hade 10 volt i lördagsnatt. 2018 klarade jag 3 dygn utan laddning och utan solpanel vilken monterades 2019. Det enda som drivs är i princip kylskåpet och sen några spolningar med eltoa samt färskvattenpumpen. Solpanelen är på 180w med en victron bluetooth regulator. 
 

Skulle gärna slänga in 4 nya likadana batterier igen men vill utöka förbrukarna lite så kollat på Biltemas SMF på 90ah. https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593

 

Vad säger proffsen om detta? Någon som har referenser mellan detta Varta-batteri och Biltemas? Är det värt att lägga de extra slantarna? Eller kan det vara ett option att stoppa dit ytterligare ett Varta 75ah så det blir tre st? Eller är det alternativ att lägga i ett större AGM batteri?

 

Tacksam för tips och info!

 

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser mig inte som något av proffsen men undrar varför du har två batterier till en 31:a? Är den svårstartad?

Ett alternativ är ju att ha ett startbatteri med lite mer kräm i och sedan låta de andra platserna (det är ju ofta utrymme och plånbok som styr hur mycket batterier man har) upptas av förbrukarbatterierna. 
Men blanda inte AGM och vanliga bly/syra. 
Jag kör på ett Varta 95 Ah AGM som start och har ytterligare 6 likadana som förbrukare. Har en D4 260 under golvet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser mig inte som något av proffsen men undrar varför du har två batterier till en 31:a? Är den svårstartad?

Ett alternativ är ju att ha ett startbatteri med lite mer kräm i och sedan låta de andra platserna (det är ju ofta utrymme och plånbok som styr hur mycket batterier man har) upptas av förbrukarbatterierna. 
Men blanda inte AGM och vanliga bly/syra. 
Jag kör på ett Varta 95 Ah AGM som start och har ytterligare 6 likadana som förbrukare. Har en D4 260 under golvet. 

Både bogprop och ankarspel går även på startbatterierna. Missade skriva det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev c-oma:

Både bogprop och ankarspel går även på startbatterierna. Missade skriva det. 

Borde inte vara problem med att gå ner till 1 startbatteri som ChristerN skriver eftersom du har väl motorn igång när dessa tillbehör körs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I två båtar har jag nu med väldigt gott resultat haft två seriekopplade 6volts batterier på 240 respektive 260 Ah kopplade som förbrukningsbatterier.

Detta är traktionära batterier avsedda för golfbilar. Ordentligt gammldags med bly/syra, men fungerar väldigt bra och många Ah för varje investerad hundralapp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev 5st nya Varta 75ah idag. Två till start som tidigare och tre förbrukare. Har jag klarat mig fint förr med två innan dom haverera så blir det nog kanon med tre nu. 
 

En annan fundering jag haft länge gäller laddning från min solpanel. Den är kopplad direkt på batteripolerna (med regulator och säkring imellan såklart). Funderingen går i att sätta en betteriomkopplare efter regulatorn och sedan från den till både start och förbrukarbank för att även kunna ladda start ibland. Stället jag köpte panel och regulator från rekommenderar inte att göra så pga spänningsfall. Men det lilla fallet där ev blir i en omkopplare borde vara försumbart. Eller vad säger panelen här?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I förra båten hade jag en vanlig tvåläges , trepolig omkopplare mellan batteribankerna och regulatorn, antingen laddades förbrukarbanken eller startbatteriet. Jag använde aldrig möjligheten att ladda startbatteriet med solcellspanelen. Eftersom det var en 50W panel blev aldrig strömmen större än att det var tillräckligt med en vanlig omkopplare, och den satt monterad alldeles i närheten av både batterier och regulator så spänningsfallet var försumbart.

 

I nuvarande båt finns det sedan förra ägaren, en 50W panel som via ett skiljerelä laddar förbrukarbanken och startbatteriet, tror jag... 

Sedan har jag kompletterat med 200W paneler som enbart laddar förbrukarbanken.

 

Startbatteriet behöver man i normalfallet inte ladda med solceller, det sköter ju generatorn om omedelbart efter start, men i nödfall kan det ju vara bra med en annan laddning förstås, även som solladdning kommer att ta långt tid för ett urladdat startbatteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej låter bra. Grejen är att jag nästan aldrig ligger vid landström. Och jag kör oftast inte mer än 30-60 minuter enkel resa. Aldrig haft problem med startström men hamnar man i läge att ankarspelet får kämpa en stund och även nyttjar lite bogpropp så misstänker jag att min korta körtid inte alltid lyckas fulladda startbanken. Därav tanken på möjlighet via solpanelen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev c-oma:

Okej låter bra. Grejen är att jag nästan aldrig ligger vid landström. Och jag kör oftast inte mer än 30-60 minuter enkel resa. Aldrig haft problem med startström men hamnar man i läge att ankarspelet får kämpa en stund och även nyttjar lite bogpropp så misstänker jag att min korta körtid inte alltid lyckas fulladda startbanken. Därav tanken på möjlighet via solpanelen. 

Exakt samma funderingar hade jag när jag hade Nimbusen.

Men handen på hjärtat, kör du bogpropeller och ankarspel någon gång då motorn är avstängd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Exakt samma funderingar hade jag när jag hade Nimbusen.

Men handen på hjärtat, kör du bogpropeller och ankarspel någon gång då motorn är avstängd?

Såklart inte...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Tackar! Bra tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Ja det kan vara så. Men jag har av misstag kopplat ut panelerna och någon minut senare kopplat in dem igen och regulatorn har kommit igång direkt, kansk nån stor kondensator som håller spänningen en stund.

 

-Då i Nimbusen hade jag en enklare PWM-regulator och dom funkar ju på ett annat sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag har av misstag kopplat ut panelerna och någon minut senare kopplat in dem igen och regulatorn har kommit igång direkt,

Ja, fast att koppla ur panelerna en stund brukar inte göra något. 
Var det inte det jag föreslog?

1 timme sedan skrev ChristerN:

Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy