Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
c-oma

Ännu en byta/jämföra batteritråd.

Rekommendera Poster

Förutsättningarna ser ut enl följande. Båten är en nimbus från 88 med en 31a under locket. Idag sitter 4st Varta 75ah professional dual purpose från år 2013.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/varta-marinbatteri-75ah

Dom har Uppenbart hållit väldigt bra för att vara billiga batterier. Två st är start och 2st förbrukare. Men nu har förbrukarna dött då jag hade 10 volt i lördagsnatt. 2018 klarade jag 3 dygn utan laddning och utan solpanel vilken monterades 2019. Det enda som drivs är i princip kylskåpet och sen några spolningar med eltoa samt färskvattenpumpen. Solpanelen är på 180w med en victron bluetooth regulator. 
 

Skulle gärna slänga in 4 nya likadana batterier igen men vill utöka förbrukarna lite så kollat på Biltemas SMF på 90ah. https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593

 

Vad säger proffsen om detta? Någon som har referenser mellan detta Varta-batteri och Biltemas? Är det värt att lägga de extra slantarna? Eller kan det vara ett option att stoppa dit ytterligare ett Varta 75ah så det blir tre st? Eller är det alternativ att lägga i ett större AGM batteri?

 

Tacksam för tips och info!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser mig inte som något av proffsen men undrar varför du har två batterier till en 31:a? Är den svårstartad?

Ett alternativ är ju att ha ett startbatteri med lite mer kräm i och sedan låta de andra platserna (det är ju ofta utrymme och plånbok som styr hur mycket batterier man har) upptas av förbrukarbatterierna. 
Men blanda inte AGM och vanliga bly/syra. 
Jag kör på ett Varta 95 Ah AGM som start och har ytterligare 6 likadana som förbrukare. Har en D4 260 under golvet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser mig inte som något av proffsen men undrar varför du har två batterier till en 31:a? Är den svårstartad?

Ett alternativ är ju att ha ett startbatteri med lite mer kräm i och sedan låta de andra platserna (det är ju ofta utrymme och plånbok som styr hur mycket batterier man har) upptas av förbrukarbatterierna. 
Men blanda inte AGM och vanliga bly/syra. 
Jag kör på ett Varta 95 Ah AGM som start och har ytterligare 6 likadana som förbrukare. Har en D4 260 under golvet. 

Både bogprop och ankarspel går även på startbatterierna. Missade skriva det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev c-oma:

Både bogprop och ankarspel går även på startbatterierna. Missade skriva det. 

Borde inte vara problem med att gå ner till 1 startbatteri som ChristerN skriver eftersom du har väl motorn igång när dessa tillbehör körs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I två båtar har jag nu med väldigt gott resultat haft två seriekopplade 6volts batterier på 240 respektive 260 Ah kopplade som förbrukningsbatterier.

Detta är traktionära batterier avsedda för golfbilar. Ordentligt gammldags med bly/syra, men fungerar väldigt bra och många Ah för varje investerad hundralapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev 5st nya Varta 75ah idag. Två till start som tidigare och tre förbrukare. Har jag klarat mig fint förr med två innan dom haverera så blir det nog kanon med tre nu. 
 

En annan fundering jag haft länge gäller laddning från min solpanel. Den är kopplad direkt på batteripolerna (med regulator och säkring imellan såklart). Funderingen går i att sätta en betteriomkopplare efter regulatorn och sedan från den till både start och förbrukarbank för att även kunna ladda start ibland. Stället jag köpte panel och regulator från rekommenderar inte att göra så pga spänningsfall. Men det lilla fallet där ev blir i en omkopplare borde vara försumbart. Eller vad säger panelen här?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag en vanlig tvåläges , trepolig omkopplare mellan batteribankerna och regulatorn, antingen laddades förbrukarbanken eller startbatteriet. Jag använde aldrig möjligheten att ladda startbatteriet med solcellspanelen. Eftersom det var en 50W panel blev aldrig strömmen större än att det var tillräckligt med en vanlig omkopplare, och den satt monterad alldeles i närheten av både batterier och regulator så spänningsfallet var försumbart.

 

I nuvarande båt finns det sedan förra ägaren, en 50W panel som via ett skiljerelä laddar förbrukarbanken och startbatteriet, tror jag... 

Sedan har jag kompletterat med 200W paneler som enbart laddar förbrukarbanken.

 

Startbatteriet behöver man i normalfallet inte ladda med solceller, det sköter ju generatorn om omedelbart efter start, men i nödfall kan det ju vara bra med en annan laddning förstås, även som solladdning kommer att ta långt tid för ett urladdat startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej låter bra. Grejen är att jag nästan aldrig ligger vid landström. Och jag kör oftast inte mer än 30-60 minuter enkel resa. Aldrig haft problem med startström men hamnar man i läge att ankarspelet får kämpa en stund och även nyttjar lite bogpropp så misstänker jag att min korta körtid inte alltid lyckas fulladda startbanken. Därav tanken på möjlighet via solpanelen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev c-oma:

Okej låter bra. Grejen är att jag nästan aldrig ligger vid landström. Och jag kör oftast inte mer än 30-60 minuter enkel resa. Aldrig haft problem med startström men hamnar man i läge att ankarspelet får kämpa en stund och även nyttjar lite bogpropp så misstänker jag att min korta körtid inte alltid lyckas fulladda startbanken. Därav tanken på möjlighet via solpanelen. 

Exakt samma funderingar hade jag när jag hade Nimbusen.

Men handen på hjärtat, kör du bogpropeller och ankarspel någon gång då motorn är avstängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Exakt samma funderingar hade jag när jag hade Nimbusen.

Men handen på hjärtat, kör du bogpropeller och ankarspel någon gång då motorn är avstängd?

Såklart inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Tackar! Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Man ska komma ihåg att de flesta regulatorer vill ha spänningen från ett batteri inkopplad någon minut innan man ansluter panelerna. Har man en vanlig omkopplare är risken stor att regulatorn blir frånkopplad från batteriet en kort stund. Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn. 

Ja det kan vara så. Men jag har av misstag kopplat ut panelerna och någon minut senare kopplat in dem igen och regulatorn har kommit igång direkt, kansk nån stor kondensator som håller spänningen en stund.

 

-Då i Nimbusen hade jag en enklare PWM-regulator och dom funkar ju på ett annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag har av misstag kopplat ut panelerna och någon minut senare kopplat in dem igen och regulatorn har kommit igång direkt,

Ja, fast att koppla ur panelerna en stund brukar inte göra något. 
Var det inte det jag föreslog?

1 timme sedan skrev ChristerN:

Bra är då om man kan koppla bort panelerna först och sedan byta ”destinationsbatteri” för att därefter koppla in panelerna till regulatorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...