Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Graniten

Har jag blivit lurad!?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag har köpt min första nya båt som jag fick levererad i helgen. Det är en Ryds 628 mid-c med en Honda 115hk och det känns jättebra utefter de behov vi har :)

 

MEN; efter de första turerna jag hunnit med känns båtens gång inte helt hundra där det vid lite tvärare girar känns som propellern släpper. Detsamma hände också en gång vid en lite kraftigare acceleration. Dessutom ska båten enligt Ryds hemsida komma upp i runt 40kt med en 115hk medans jag når runt 34... inser såklart att jag inte är någon trimfantom, men 6kt är ju ganska mycket...

 

Efter att tidigare ha läst om betydelse av rätt propeller på detta forum (tack!) så blev jag nyfiken och kollade på min... och på min motor sitter en fyrbladig aluminiumpropeller när alla bilder jag sett på motorn på Hondas hemsida är med en trebladig stålpropeller (tror jag iaf)...

 

Kommer motorerna med andra propellrar än de som visas på hemsidan eller har marinan bytt ut propellern till en billigare variant!? Eller kan jag inte vänta mig mer av en originalpropeller?
 

Jag känner mig lite misstänksam i och med den i mitt tycke dåliga prestandan och skulle gärna vilja få detta utrett 😶

 

Tacksam om någon har några vettiga synpunkter som kan hjälpa mig att få klarhet i detta. Tack på förhand!

 

 

 

Redigerad av Graniten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger säljaren? Vilken bestyckning är det på båten som Ryds säger gör 40 knop?

I Hondas körfakta för olika båtar (dock ej Ryds) och motorer är de tre olika proppar på de 3 båtar som testas med 115 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är din standard propp i aluminium, av en standardpropp kan du nog inte förvänta dig ett magiskt grepp i tvära girar.

Då får du kika på en stålpropp - eftermarjnadspropp och egen uppdatering. Avseende fartresurserna så skulle jag ta upp det med ÅF, speciellt om dom oxå påtalat detta. Det är stor skillnad i en 4bladig stål propp och en tre bladig alu propp (eller vad som sitter). 

 

Orsaker som kan ge lägre toppfart är vikten - hur många var ni i båten? Mycket packning? Kraftig motvind? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gångerna jag har gått från orginal 3 bladig, till fyrbladig har det tagit någon/några knop på toppen. Men jag har fått andra egenskaper som jag uppskattar mer.

 

Bättre lyft bak

Bättre manöverförmåga

Mindre vibrationer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker som RickardE att säljaren skall se till att båten når de "utlovade" 40 knopen. Ser också att Marindepån har 40 knop som max i körfaktat med Mercury 115.

 

Vilket max varv nådde du med Hondan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara Hondas småmotorer, de mellan 8–20 hk, som kommer standardutrustade med 4-bladig propeller. På lite större motorer så följer det inte ens med en propeller när man köper motorn utan man väljer och köper propeller separat beroende på vilken båt man har.

 

Det normala brukar vara att ha en 3-bladig propeller och väljer man en 4-bladig så har man gjort ett aktivt val att offra lite av toppfarten för att istället få bättre acceleration i mellanregistret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är motorn monterad på rätt höjd? Kavitationsplattan (vågräta plattan ovanför propellern) ska vara över den förlängda bottenlinjen så att plattan går fri vid planning. Men den ska inte vara för högt över heller för då kan propellern få för dåligt grep vid start och tvära svängar. Har tyvärr just konstaterat att en kompis nyleverans var monterat fel av försäljaren. De hade bara ”hängd på” motorn, som därför sitter för djupt.

 

Redigerad av Anjens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Graniten:

Dessutom ska båten enligt Ryds hemsida komma upp i runt 40kt med en 115hk medans jag når runt 34... inser såklart att jag inte är någon trimfantom, men 6kt är ju ganska mycket...

Jag skulle nog säga att 40 knop är lite ett önsketänkande med den kombon. Runt 35 känns ganska rimligt beroende på last. 

 

9 timmar sedan skrev Graniten:

Efter att tidigare ha läst om betydelse av rätt propeller på detta forum (tack!) så blev jag nyfiken och kollade på min... och på min motor sitter en fyrbladig aluminiumpropeller när alla bilder jag sett på motorn på Hondas hemsida är med en trebladig stålpropeller (tror jag iaf)...

Fyrblad ger oftast bättre grepp och acceleration men på bekostnad av toppfart. Har kan du ha en del av förklaringen.

image.png.0c26f3d440546e0d3f05f0bb467d5e42.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte att förglömma är motortrimmet. Man ser alldeles för många båtar som ligger och hoppar med fören eller plöjer med fören för djupt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När propellern släpper vid kraftig gir hur var motorn trimmad då? Testa igen med intrimmad motor. Jag tror också att en bättre propeller är lösningen. Sedan är man ju kanske lite extra misstänksam med en ny båt. Jag har ägnat en stor del av min ungdom åt vattenskidor och kört många olika båtar på ett aggressivt sätt. De flesta släpper vid någon punkt. Var din gir provocerande tvär så skulle jag nog acceptera det. Om du släpper lite snabbt på gasen och sedan gasar igen, hittar den grepp då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter och frågor! Ska ut kolla lite mer ikväll om vädret tillåter och återkommer med så många svar som möjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-30 vid 08:33 skrev Anjens:

Är motorn monterad på rätt höjd? Kavitationsplattan (vågräta plattan ovanför propellern) ska vara över den förlängda bottenlinjen så att plattan går fri vid planning. Men den ska inte vara för högt över heller för då kan propellern få för dåligt grep vid start och tvära svängar. Har tyvärr just konstaterat att en kompis nyleverans var monterat fel av försäljaren. De hade bara ”hängd på” motorn, som därför sitter för djupt.

 

Intressant! Ska kolla detta när jag tar upp båten nästa gång

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-30 vid 09:10 skrev excel319:

Inte att förglömma är motortrimmet. Man ser alldeles för många båtar som ligger och hoppar med fören eller plöjer med fören för djupt. 

Tack och du har säkert rätt😃 som jag skrev har jag säkert mycket att lära där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-30 vid 10:59 skrev rejas:

När propellern släpper vid kraftig gir hur var motorn trimmad då? Testa igen med intrimmad motor. Jag tror också att en bättre propeller är lösningen. Sedan är man ju kanske lite extra misstänksam med en ny båt. Jag har ägnat en stor del av min ungdom åt vattenskidor och kört många olika båtar på ett aggressivt sätt. De flesta släpper vid någon punkt. Var din gir provocerande tvär så skulle jag nog acceptera det. Om du släpper lite snabbt på gasen och sedan gasar igen, hittar den grepp då?

Har varit ute och testat mellan regnskurarna nu och så här känner jag (även om jag verkligen inte är någon expert):

•vid fullgas från stillastående rakt fram har båten en för mig överraskande bra acceleration
•båten når ca 34kt relativt snabbt och varvar då ca 5200-5300 varv/ min. Igår låg jag dock kvar lite i fullgas och kom efter en stund upp i ca 5800 varv/ min men fick då bara ytterligare en(!) knop..?

•i girar släpper propellern relativt lätt speciellt om jag ger lite gas i utgången av svängen. Min känsla är att nertrimmad motor har bättre grepp än när det är lite upptrimmad.


Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom mina tankar kring propellern har jag nu ett par saker som ligger och skaver där jag gärna skulle vilja förstå om jag förväntar mig för mycket eller om det är något jag bör påpeka för säljaren. Jag har som sagt ingen riktig referens själv, men känner mig helt enkelt inte helt nöjd...
 

•hydraulstyrningen trodde jag skulle innebära mjuk och glappfri styrning. Dock är det sladdrig och ojämn i motståndet (typ ”ryckig”) när jag girar. Och igår I högfart svängde jag också ratten typ 60 grader utan att det ens ledde till en riktningsförändring. Båten går heller inte helt rakt/ kursstabilt när jag håller ratten still och det känns som att man kan vrida ratten 20-30 grader åt båda håll innan det ger roderutslag. I jämförelse är min 20 år gamla Askeladden 445 betydligt stabilare att köra även om själva svängandet såklart är trögare.

•Vid tomgångsfart ålar sig båten fram och med styrningen jag beskrivit ovan innebär det ett konstant rattande fram och tillbaka för att hålla kursen någotsånär. Igen är min lilla Askeladd en dröm i jämförelse...
 

Förväntar jag mig för mycket eller är detta något som kan/ bör åtgärdas?
 

Tacksam för synpunkter från er med mer erfarenhet och referenser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du behöver göra ett besök hos återförsäljaren. 
Vad jag förstår av din beskrivning är det fel på hydraulstyrningen och den propp du fått är inte optimal för ekipaget. 
Säkert har du också en del att lära vad gäller motortrim, liksom de flesta med ny båt men det lär du dig efterhand. 
Att båten ormar sig vid krypfart är dock vanligt men styrningen ska reagera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det verkar som du behöver göra ett besök hos återförsäljaren. 
Vad jag förstår av din beskrivning är det fel på hydraulstyrningen och den propp du fått är inte optimal för ekipaget. 
Säkert har du också en del att lära vad gäller motortrim, liksom de flesta med ny båt men det lär du dig efterhand. 
Att båten ormar sig vid krypfart är dock vanligt men styrningen ska reagera!

Ok, tack ChristerN!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit tidigare skulle jag säga att 35 knop är en rimlig toppfart för denna kombo båt och motor med 4-bladig propeller. En fyrblads propp ger dig bättre grepp och acceleration men oftast på bekostnad av toppfarten. Men eftersom du åker många i båten vill du hellre ha accet än toppfarten. Här kan du läsa lite mer om propeller val, http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/?page=3.

 

Att den "ålar" sig i låga farter är normalt. Hydralstyrningen verkar det dock vara fel på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer och reflektioner! Då avskriver jag "ålning vid lågfart" som ett problem utan något jag får lära mig leva med:)

 

Jag har idag skickat ett mail till ÅF om frågat kring varför de valt den propeler de valt samt delat mina kommentarer om styrningen.

 

Hoppas de kommer att svara på ett positivt sätt och återkommer med deras respons.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu ikväll också att färgen släppt på propellern... är den bara taskigt lackad eller vad är detta!?

F6E1D784-668D-4B7A-B1A8-B8CE1F6ED573.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitation..? Beror det på felaktig propeller eller felmonterad motor, eller båda och..? Och är det skäl nog för att åka tillbaka till säljaren och be dem fixa till något som funkar bättre?

 

Då antar jag att min känsla att propellern släpper/ slirar kanske inte var helt fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Graniten:

Kavitation..? Beror det på felaktig propeller eller felmonterad motor, eller båda och..? Och är det skäl nog för att åka tillbaka till säljaren och be dem fixa till något som funkar bättre?

 

Då antar jag att min känsla att propellern släpper/ slirar kanske inte var helt fel...

Ja

Ja

Ja

Ja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat nu och propellern är en E4x14.75x15R. Jämfört med andra proppar i Hondas körfakta så känns diametern rimlig, men stigningen som ganska liten.

 

Det, tillsammans med med att den är 4-bladig, förklarar förmodligen den lägre toppfarten. Men min fundering är om en för liten diameter i förhållande till stigning kan göra att den släpper..? Kan en ”övermotorisering” göra att den lixom vrider proppen ur greppet i vattnet?

 

Eller tänker jag galet och detta endast borde resultera i ett makalöst grepp? Vill bara lära mig och förstå mer kring detta🙂
 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...