Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej på er!

vår Forbina 10000 summrar på laddningen när vi åker på tomgång o när vi tex slussar generatorn är ny ?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta vad det är för generator eller motor, så tipsar jag ju sig om att kolla remspänningen av generatorns drivrem. Om det slirar där blir inte laddningen fullgod på låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan att veta vad det är för generator eller motor, så tipsar jag ju sig om att kolla remspänningen av generatorns drivrem. Om det slirar där blir inte laddningen fullgod på låga varv.

Ok motorn är en kad 44 o jag tycker att remspänningen är ok, var inne på det med!...,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Forbinlovis:

generatorn är ny ?

Hej, 

Vad har du bytt till för generator? Jag bytte på en VP 2003T, köpte en från Biltema som passade men den krävde högre varv för att börja ladda. Så det kan vara idé att kolla vilket varv den kräver kontra original generatorn. 

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Forbinlovis:

Ok motorn är en kad 44 o jag tycker att remspänningen är ok, var inne på det med!...,

Då kan det vara så att batterierna är väldigt ”törstiga” efter start och kräver mer än vad generatorn kan leverera på det låga varvtalet. Du kanske har en för litenremskiva på generatorn. En mindre ger större utväxling...?

Hur är det med batteristatus? 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok får kolla upp batteri statusen i det här fallet var det en Volvo penta mek som böt generatorn......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Forbinlovis:

Ok får kolla upp batteri statusen i det här fallet var det en Volvo penta mek som böt generatorn......

Då får man ju hoppas att det är en originalgenrator.

Du ser lätt om remmen slirat, då blir det ett fint svart mjöl runt remskivorna. Man hör det också som ett gnisslande ljud. Remmen blir varm.

 När batterierna suger i sig mycket ström går generatorn tyngre, det är då det börjar slira, om den inte slirar utan får jobba hårt på låga varv kan det tänkas att den inte orkar leverera tillräckligt mycket ström, då flämtar kontrollampan och larmet kan ljuda.

 

MEN du skall absolut kolla en annan enkel sak! Det är den runda multikontakten som ansluter i motorns kontrollbox, se till att den sitter i ordentligt, det händer att låsningen runt kontakten inte drar fast ordentligt, och vid dålig kontakt kan allehanda mystiska fel uppstå. Jag fick generatorlarm när den kontakten hade lossat någon millimeter.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du solceller monterade? Solceller kan hålla spänningen högre än vad generatorn gör på tomgång, när batterierna är fulladdade, och då börjar summern låta. Jag satte in ett relä som kopplar bort solcellerna när motorn går, just för att det var irriterande att komma i hamn och lägga till med tjutande larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min generator (konverterad

bilgenerator) laddar för fullt, 70 A redan vid låga varv. 

 

Detta gjorde att generatorn kylning inte räckte till, utan den blev mycket het. 

 

Med visst besvär lyckades jag 

byta plats på de båda fläkthjulen som sitter monterade inuti generatorn. Och nu är temperaturen helt ok, även på tomgång. 

 

Problemet uppmärksammades när jag bytte till AGM-batterier, som laddas med större ström än vanliga typ fritidsbatterier. 

 

Med det vill jag säga att det är viktigt att kolla så att generatorn går åt rätt håll, om man inte köper en originalgenerator. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Min generator (konverterad

bilgenerator) laddar för fullt, 70 A redan vid låga varv. 

 

Detta gjorde att generatorn kylning inte räckte till, utan den blev mycket het. 

 

Med visst besvär lyckades jag 

byta plats på de båda fläkthjulen som sitter monterade inuti generatorn. Och nu är temperaturen helt ok, även på tomgång. 

 

Problemet uppmärksammades när jag bytte till AGM-batterier, som laddas med större ström än vanliga typ fritidsbatterier. 

 

Med det vill jag säga att det är viktigt att kolla så att generatorn går åt rätt håll, om man inte köper en originalgenerator. 

 

Du kanske redan har läst denna artikeln?

 

Jag bytte också generator i våras, men flyttade över både fläkt och renskriva från den gamla.

Men glömde en distans så att remmen kom någon millimeter snett så det fick jag fixa till senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/30/2020 at 8:15 AM, Georg_Ohm said:

Då får man ju hoppas att det är en originalgenrator.

Du ser lätt om remmen slirat, då blir det ett fint svart mjöl runt remskivorna. Man hör det också som ett gnisslande ljud. Remmen blir varm.

 När batterierna suger i sig mycket ström går generatorn tyngre, det är då det börjar slira, om den inte slirar utan får jobba hårt på låga varv kan det tänkas att den inte orkar leverera tillräckligt mycket ström, då flämtar kontrollampan och larmet kan ljuda.

 

MEN du skall absolut kolla en annan enkel sak! Det är den runda multikontakten som ansluter i motorns kontrollbox, se till att den sitter i ordentligt, det händer att låsningen runt kontakten inte drar fast ordentligt, och vid dålig kontakt kan allehanda mystiska fel uppstå. Jag fick generatorlarm när den kontakten hade lossat någon millimeter.

kanonbra tips här

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev eddman:

kanonbra tips här

Tack!

Ja den där multikontakten kan ställa till en hel det ”el-lände” en enkel grej som kan ställa till mycket huvudbry, det är ju vanligtvis inte där man felsöker i första 🖐.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...