Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Aegs

Trasig generator på aqad40b?

Rekommendera Poster

När vi var ute och åkte med vår båt (med en AQAD40B) så kunde vi helt plötsligt inte stänga av motorn på den. Det visade sig att batteriet hade blivit helt urdraget under tiden vi åkt. Efter en hel del felsökning konstaterade jag att kabeln som går till pluspolen på batteriet från generatorn (jag tror att den går direkt till generatorn men mer eller mindre omöjligt att se om den går via någon annan komponent mellan generator och batteri eftersom generatorn sitter så dumt till) är jordad och därmed det blivit kortslutning av batteriet.

 

Är detta något som kan hända, dvs att generatorn går sönder så att den jordas på pluspolen eller är det mer troligt att pluspolen på generatorn kommit åt något annat som är jordat (som sagt, man ser inte själva generatorn utan att mer eller mindre lyfta ur motorn 😕 ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi bena ut detta:

Du kunde inte stänga av eftersom båten var strömlös och solenoiden till bränslepumpens ventil inte då gick att manövrera?


Du tror att plusledningens kabel från generatorn till batteriet har blivit skadad och kortsluten? 
Och då även om det kan ha skadat generatorn?

 

Tja om nu denna kabel blivit kortsluten bör du ha upptäckt det, det skulle i så fall resultera i en ordentlig kabelbrand. Möjligen kan då denna kabel ha förlorat kontakten med batteriet eller generatorns utgång. 
Har du laddat upp batteriet och företagit nya felsökningar? Om inte gör det och se om den röda laddningslampan på panelen lyser då du slår på tändningen. Oftast är den direkt nödvändig för att generatorns skall kunna ladda,

 

Det är ju klart att generatorer kan gå sönder, precis som allting annat.

Generatorer som förlorar kontakten med sitt batteri kan gå sönder, i vissa fall.

Men du kan ju enkelt mäta spänningen på batteriet med nylagdare batteri och avstängd motor, samt med motorn igång försatt se om det blir någon skillnad. Jag förutsätter att du listat ut hur man stänger av motorn manuellt om nu den elektriska avstängningen inte funkar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag löste avstängningen med att temporärt koppla in ett annat batteri, då stannade motorn på en gång då spänningen blev tillräckligt hög.

 

Jag kopplade bort kabeln som gick från generatorn, laddade sedan upp startbatteriet och sen funkade allt igen, förutom att jag då inte har någon generator som laddar batterierna, men vi har kört så en semestervecka eftersom jag har solpaneler till förbrukningsbatterierna och även laddade startbatteriet med en batteriladdare när vi låg i hamn, dock är det ju ingen långsiktig lösning att vara utan generator.

 

Anledningen att jag säger jag ser att det är kortslutning är att jag får nollresistans med multimetern mellan en jordpunkt (t.ex. startbatteriet) och pluspolskabeln som går till generatorn. Spänningen på batteriet sjönk även drastiskt när jag testade att temporärt sätta tillbaka kabeln vilket ju även det tyder på kortslutning. Tycker bara det verkar märkligt att generatorn kan kortslutas om den går sönder, trodde bara de gick sönder och därmed slutade ladda, men jag är bara lekman på detta område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan väl bli kortis i en generator också, jag råkade ut för det i en bil en gång, det var en del rökutveckling från generatorn.

 

Det bästa vore väl om du kunde kolla loss kabeln som du skriver om, B+ och mäta igen. Minuskabeln kan du ju mäta på eller med den bortkopplad.
 

Svårt att komma åt... då har du svårt att komma åt impellern också?
I min båt har jag en lucka i motorrumsskottet så att jag kan komma åt motorns framsida inifrån båten. Det är väldigt praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Det slutade med att jag fick ta hjälp av en båtmekaniker för att byta generatorn i slutändan. Hoppas bara att det inte händer igen med den nya...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...