Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
VK1

Nybörjare vid köp av båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag och min pojkvän har länge drömt om att köpa en båt, men vi är båda helt gröna på båtar.. Vi kikar nu på att köpa en begagnad Nimbus 21DC och efter att ha kikat runt lite i forumet här har vi nog fått en bra bild om vad man bör checka/fråga för frågor innan köp. Däremot undrar jag om ni kan tipsa om någon kunnig besiktningsman eller liknande i Göteborg man kan anlita för att göra en ordentlig check av båten innan köp? Vad är ett rimligt pris för detta? 

 

Några andra tankar om just Nimbus 21DC som första båt välkomnas :) 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda tips jag kan ge är inte så roligt men sätt av 100000kr för oförutsedda utgifter.

Om inte båten är i bevisligen toppskick med nyare motor och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nimbus 21 dc har lika skrov med Coronet 21DC / Explorer II, då nimbus köpte formarna av Coronet när dom gick i KK.

 

Coronets 21 fots skrov var på sin tid ett av dom bättre när det kommer till sjöegenskaper, och håller än i dag.

 

Vad man ska vara vaksam på är fukt i akterspegeln. Lite fukt i nerkant på akterspegeln kan man nog acceptera på en gammal båt, men det får inte vara blött.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akilleshälen när det gäller begagnade motorbåtar rent generellt är ju motorn.

Vad är det för maskin i den tilltänkta båten, bensin eller diesel? Hur många driftstimmar? Ibland fungerar timräknaren i Volvo-Pentas varvräknare... (men inte så ofta).

Man räknar väl med ungefär 50-75 driftstimmar för en fritidsmotorbåt per säsong.

Allmänskicket skvallrar en hel del hur båten är skött, hur ser det ut i byssan (=köket), inne på toan? motorrummet? Hur är kapellet? textilier ombord etc, etc. Flashig navigationselektronik skall man inte bländas av, bra om det finns, men blir snabbt omodern. Titta hellre på dyrbara och tunga tillbehör såsom bogpropeller och ankarspel.

Visst, en professionell besiktningsman är bra att anlita!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Titta hellre på dyrbara och tunga tillbehör såsom bogpropeller och ankarspel.

Dynor är också dyrt att få sytt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten har jag tidigare anlitat Bo Peders och Peter Isaksson. Båda finns på https://www.batbesiktningsmannen.org/presentation/

Jag tycker att Peter Isaksson gjorde ett riktigt bra och proffsigt jobb! Han håller till på Orust men det är värt att betala lite extra för att få honom till Göteborg. Träffade en annan nybliven båtägare häromveckan som hade samma erfarenhet om Peter.
 

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt en nimbus 21 DC och är jättenöjd. 

Tittade idag in i batteri och motorrummet och undrar vad detta är för något, se bilder.

Någon sorts skrovgenomföring men vad? Någon som vet?

 

IMG_2574.HEIC IMG_2573.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så ladda gärna upp jpg filer istället för Iphones heic format. Inte alla som kan öppna dessa om man sitter med windowsdator eller android.

 

Vilket fall som helst så ser det ut som givare till en logg och ett ekolod. Ekolodet sitter väl på insidan av skrovet i en burk med vätska.

Medans logggivaren i en genomföring, verkar ligga en blindplugg där bredvid. Man kan alltså dra upp givaren och sätta dit pluggen istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Dynor är också dyrt att få sytt nya.

Kapell kostar en hel del också! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gelis:

För det första så ladda gärna upp jpg filer istället för Iphones heic format. Inte alla som kan öppna dessa om man sitter med windowsdator eller android.

 

Vilket fall som helst så ser det ut som givare till en logg och ett ekolod. Ekolodet sitter väl på insidan av skrovet i en burk med vätska.

Medans logggivaren i en genomföring, verkar ligga en blindplugg där bredvid. Man kan alltså dra upp givaren och sätta dit pluggen istället.

Tack för tips och svar. Det var som du sa. Logg som var trasig och ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...