Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anje

Timräknardisplay med dålig synlighet

Rekommendera Poster

Hej,behöver lite hjälp med följande,vi har en Yanmar 4-cylindrig motor från 2010 vars timräknare ifjol började med att vara lite otydlig på den display som finns,i år syns den inte alls i dagsljus men vid hemfärd senast då det började skymma kunde jag urskilja ett svagt fladdrande med siffrorna,min fråga är alltså,vad beror det på att displayen inte visar siffrorna tydligt och vad är att göra åt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem!

Drevdelar.se säljer ersättningsdisplayer, det är litet småmeckigt att byta men inte så där jättesvårt.

Du förlorar inte antalet timmar då detta ligger lagrat i en krets i själva varvräknaren.

https://drevdelar.se/display-vdo-volvo-penta-varvraknare
Denna bör även passa även din varvräknare. Läs texten på Drevdelars sida,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,tack för tipset,har kollat hos drevdelar som har semesterstängt till 3 aug men har tel -tid 10-14 ska kolla med dom imorn,vi har en duktig elektronikreparatör i Tanumshede som hjälper mig med pillet i varvräknaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anje:

Hej igen,tack för tipset,har kollat hos drevdelar som har semesterstängt till 3 aug men har tel -tid 10-14 ska kolla med dom imorn,vi har en duktig elektronikreparatör i Tanumshede som hjälper mig med pillet i varvräknaren

Jag köpte min en gång av en firma som heter boatstuff.se, kan tänkas den firman har öppet och fortfarande har sådana i lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in på boatstuff.se men hemsidan var nedlagd men det fanns en mailadress så jag skickade ett mail o får hoppas på positivt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anje:

Gick in på boatstuff.se men hemsidan var nedlagd men det fanns en mailadress så jag skickade ett mail o får hoppas på positivt svar!

Njae... jag pratade sent i våras med nuvarande ägare, det förefaller inte som om han i framtiden satsar på just den sortens tillbehör eller reservdelar, men kanske skall öppna butik på Styrsö.

Men om han har något kvar i lager är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu löst sig till belåtenhet,letade på nätet lite till o hittade då Marinexpress i Lysekil som har öppet hela sommaren,dom har samma display,så det blev en tur dit, visserligen lite dyrare men inget att orda om,så nu fungerar timräknaren igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anje:

Har nu löst sig till belåtenhet,letade på nätet lite till o hittade då Marinexpress i Lysekil som har öppet hela sommaren,dom har samma display,så det blev en tur dit, visserligen lite dyrare men inget att orda om,så nu fungerar timräknaren igen.

Den som letar finner. Tack för tipset på firman, alltid bra att känna till sådana utefter kusten ”utifall att” de behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Har samma problem på våran 3YM20, den fladdrade igår vid sjösättning och när jag kom till platsen ett par minuter senare var den helt livlös.
Hur gick bytet till? Finns det någon instruktion eller har du några tips om bytet?
Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-03 vid 13:32 skrev anje:

Har nu löst sig till belåtenhet,letade på nätet lite till o hittade då Marinexpress i Lysekil som har öppet hela sommaren,dom har samma display,så det blev en tur dit, visserligen lite dyrare men inget att orda om,så nu fungerar timräknaren igen.

Hej
Har samma problem på våran 3YM20, den fladdrade igår vid sjösättning och när jag kom till platsen ett par minuter senare var den helt livlös.
Hur gick bytet till? Finns det någon instruktion eller har du några tips om bytet?
Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Hej
Har samma problem på våran 3YM20, den fladdrade igår vid sjösättning och när jag kom till platsen ett par minuter senare var den helt livlös.
Hur gick bytet till? Finns det någon instruktion eller har du några tips om bytet?
Tack på förhand!

 

14 timmar sedan skrev Peter_K:

Hej!

Det är inte så svårt att byta, men jäkligt pilligt. Jag såg en annons på AliExpress, och möjligen en på Ebay också, det ser ut som om det är likadana displayer i några olika fabrikats varvräknare, men kolla för säkerhetsskull!

Annars har drvedelar.se sådana displayer, och dom finns nog på fler ställen att köpa.

Minnet sitter i en krets på ”moderkortet” om det nu heter så i varvräknaren, så när du monterar en ny display får du upp ditt ”gamla” värde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Hej!

Det är inte så svårt att byta, men jäkligt pilligt. Jag såg en annons på AliExpress, och möjligen en på Ebay också, det ser ut som om det är likadana displayer i några olika fabrikats varvräknare, men kolla för säkerhetsskull!

Annars har drvedelar.se sådana displayer, och dom finns nog på fler ställen att köpa.

Minnet sitter i en krets på ”moderkortet” om det nu heter så i varvräknaren, så när du monterar en ny display får du upp ditt ”gamla” värde.


Tack!
Denna hade jag inte hittat, kollade igenom ett par youtubeklipp.
jag har låga timmar på min maskin så ville gärna att timräknaren fungerar:).
Ja jag såg att SSbilbehör här i göteborg hade den hemma. 
Får bli nästa veckas projekt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...