Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johanna-12

Larm mercruiser 4.3MPI

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Mercruiser 4.3MPI som under årets tredje tur började bråka... 

När jag startar motorn så kommer det lite sporadiska pip som slutar efter några minuter.

Utan växel kan jag gasa utan att den piper men så fort som jag skall gasa (med växel) så blir det ett konstant pip tills jag släpper gasen.

Har bytt IAC ventil samt drevoljegivare utan framgång...

Tempmätare oljetrycksmätare är ok.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara för problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det kan finnas flera orsaker till detta hade kontaktat en Mercruiser aukt servicefirma/motsvarande för felsökning och diagnos. 

 

"Motorns övervakningssystem övervakar viktiga givare på motorn för tidiga indikationer av problem. Systemet svarar på ett problem genom att sända ut en kontinuerlig ton och/eller reducera motoreffekten för att skydda motorn. Om övervakningssystemet är aktiverat, minska gashastigheten. Hornet stängs av när gashastigheten är inom det tillåtna gränsområdet. Kontakta en auktoriserad Mercury MerCruiser-återförsäljare för hjälp."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag skall fortsätta att försöka få tag på en specialist men dom är lite upptagna just nu...:)

Var sitter givaren för vattentryck?

I och med att Tempmätare och oljetrycksmätaren är ok men signalen piper så funderar jag på vad som triggar pipen... finns det tempgivare och oljetrycksgivare som är fristående från de analoga givarna som ger värden till mätarna?

Det kanske blev en konstig fråga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivå på drevolja i den lilla cisternen som sitter till höger om motorn? Om den är låg så kan det pipa precis så som du beskriver. Det är en fyrkantig plastbox på några deciliters storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-03 vid 11:25 skrev gusvo085:

givare för vattentryck på kylvattnet? 

Någon givare för kylvattentryck finns inte.

Larmet indikerar hög temperatur, lågt oljetryck eller låg nivå på drevoljan.

Kan också, vid mer moderna system finnas andra indikationer på felsignaler från moduler. Brukar vara pip med en regelbundenhet som går att slå upp i manualen.

Hur gammal är motorn?
troligen är det en givare i endera systemet som spökar.

Som animap skriver kan låg nivå i drevoljebehållaren ge signal, det är en av funktionerna i systemet.

Ibland kan det också hjälpa att göra rent behållaren, avlagringar och goja där kan störa sensorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket för idéerna!

Motorn är från 2004.

Jag har bytt hela drevoljebehållaren inklusive givare så den borde vara ok.

Min hjärna kan inte förstå varför motorn envisas att pipa när.

1. Drevolja inkl givare = OK

2. Oljetrycksmätare (inkl. Check av oljestickan) =OK (45 PSi)

3. Tempgivare = OK (80 grader)


Tänkte testa att bygla dessa en och en i hopp om att kunna lokalisera vilken givare som visar att den är ok men ändå orsakar larm... 

Går det att bygla tempgivare och oljetrycksgivaren och i så fall var gör man det bäst?

Redigerad av Johanna-12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur relevant denna dokumentation är för din motor, men där finns fler orsaker till larm:

 

sshot-2.png.caac151a5b0cd38b437daeeca2aac09e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst! Vattentrycksgivaren var problemet. När den blev bytt försvann larmen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...