Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
binke05

utombordare parsun 5hk 4takt självdör nästan direkt

Rekommendera Poster

Hej

har köpt en begagnad parsun 5hk 4takt. Den startar bara vid max gaspådrag och självdör efter en kort stund. Gjort rent förgasaren, bytt förgasaren ifrån en reservdelsmotor efter gjort ren den också. Samma beteende. Bytt tändstift, hela tändsystemet, alla slangar.  Det ända jag inte bytt ännu är bensin pumpen men det kommer bensin fram till förgasaren. Kan det vara för lite bensin som kommer fram och det är därför den bara startar vid max gas dvs fel på pumpen.  

Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen,

 

Inkluderar "alla slangar" enligt ovan även ny tankslang, blåsa och anslutningar (hona/hane) vid tank och motor? Har du tillgång till en annan tank och möjlighet att koppla den direkt på soppapumpen går det att isolera in felet vidare.

 

Går den normalt även på lägre varv om du kör in startgas?

 

Hur ser stiftet ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör på interntanken och har tyvärr ingen extern tank.  Jag kollat alla slangar och de såg ok ut men för säkerhetsskull bytte jag ut slangarna med en reservdelsmotor.  Om motorn är helt kall så startar den och går i ca 1-2 min och lägger av sen. Därefter får jag bara igång den med fullt pådrag men det går i  bara sekunder därefter innan den stannar igen och så kan jag hålla på.  Motorn har transporterats liggande innan det här problemet och den gav ifrån  sig svart rök ifrån början men inte längre.  Kan det vara kompressionsproblem pga att den transporterades fel dvs liggande?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, skruvar själv knappt 4t mer än gränsklipparen och ja de kan ju vara kinkigt om den legat på fel sida. Lämnar svar och hypoteser angående åkommor som kommer sig av just det till andra.

 

Personligen gillar jag att spana på stift och utröna om det är tändning eller bränsle/luft-relaterat. Det förra görs genom att skruva ur och kolla, är det torrt och grått känns det som där inte kommer fram tillräckligt med bränsle. Det senare brukar jag kolla genom att se om förgasarkoppen är tom eller full när den dör samt om allt är frid och fröjd på fuskbränsle/startgas.

 

Bytte du även (den förmodade) reedventilen när du skiftade förgasare från reservdelsmotorn? Kan den vara igenkletad och inte öppna som sig bör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du kollat bränslefilter?
Liknande sympton kan man få med igensatt bränslefilter.
Prova annars med startgas när den dör, går den då är felet i alla fall bränslerelaterat!
Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...