Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Windy22_GBG

Batterifråga -Nybörjare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har letat ihjäl mig på detta forum och på Google , men hittar inte svaret , hoppas ni kan besvara en nybliven båtägare :) med ett 70-tals kylskåp i ruffen.

 

okej , förbrukningsbatteriet har tex, 12,5v visar min display , så fort kylskåpet går igång så sjunker den till 12v under tiden den kör för att sen hoppa upp igen till 12,5 när kylskåpet står still.

Då det är stor skillnad på 12,5v och 12v är min fråga om detta är normalt och kan jag lita på att batteriet har 12,5v när den dippar så lågt?

 

Tack på förhand för simpla svar då det är en amatör som läser dom :)

Redigerad av Windy22_GBG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri under belastning dyker i spänning. Ju sämre batteriet är desto mer dyker spänningen. Ju fräschare och ju större batteriet är desto mindre dyker det. 
För att veta mer exakt vilken spänning batteriet har så behöver man ett bättre instrument än de som vanligtvis sitter i en båt. Ett vanligt sådant är en multimeter som man kan handla billigt på Biltema eller Classe. 
Nu blev det en del bakgrundsinfo men jag skulle säga att om ditt förbrukarbatteri är några år gammalt och på typ 75 Ah (och inte fulladdat vilket 12,5V tyder på) så är det fullt normalt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 👍

stämmer 75 ah, årtal okänt då den kom med båten, men laddar fint och håller igång förbrukningen på båten i c:a 1 dygn , inkl kylskåp , sen jag har solcellspanel som stöttar upp vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Windy22_GBG:

Tack för svar. 👍

stämmer 75 ah, årtal okänt då den kom med båten, men laddar fint och håller igång förbrukningen på båten i c:a 1 dygn , inkl kylskåp , sen jag har solcellspanel som stöttar upp vid behov.

Se till att ladda batteriet fullt då och då så håller det bättre. Och ta aldrig ut mer än 50%. Din förmodade laddnivå på 12,5V (spänningen är en dålig mätare på hur laddat ett batteri är! Bäst är ju en batteritankmätare men det kanske är overkill i ditt fall.) indikerar att batteriet är runt 50% laddat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Ett batteri under belastning dyker i spänning. Ju sämre batteriet är desto mer dyker spänningen. Ju fräschare och ju större batteriet är desto mindre dyker det. 
För att veta mer exakt vilken spänning batteriet har så behöver man ett bättre instrument än de som vanligtvis sitter i en båt. Ett vanligt sådant är en multimeter som man kan handla billigt på Biltema eller Classe. 
Nu blev det en del bakgrundsinfo men jag skulle säga att om ditt förbrukarbatteri är några år gammalt och på typ 75 Ah (och inte fulladdat vilket 12,5V tyder på) så är det fullt normalt. 

Sedan beror det lite på var mätaren är inkopplad hur stort spänningsfall den visar.

 

En bra sak att ha ombord är som sagt en multimeter och med den kan du mäta direkt mellan batteripolerna. 0,5 volt dropp låter mycket tycker jag, men...

 

Det viktiga är ju att du har en vettig vilospänning (efter några timmar utan laddning eller belastning) och det verkar ju vara okej även om den inte är exemplarisk.

 

Det är lite olika på olika typ och fabrikat hur mycket laddning batteriet har, men ungefär så här. När batteriet är äldre når man inte 12,7 volt ens med ett fulladdat batteri.

grundmall-156x300.jpg.bb211a6975c3da86a08a90edbfb3a8bc.jpg

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Välkommen hit!

@ChristerN och @Mackeyhar redan skrivit det viktigaste!

Men en ”batteritankmätare” Är väldigt bra! Det finns några olika, varav flera av oss här på forumet har Nasa BM-1. Men det finns även andra. Du har koll på hur mycket laddnings om finns kvar, hur lång tid du kan förbruka med nuvarande förbrukning innan det är dax att ladda, och tvärt om, hur länge du behöver ladda till det är fullt, ja även aktuell spänning i volt och aktuell förbrukning/laddning i ampere.

 

Som nybliven båtägare med en Windy 22 (?) så kanske du på sikt skall uppdatera elsystemet litet, gamla kylskåp kan ju funka bra, men vanligtvis drar som kanske mer ström än vad dom ger kyla, en enkel kyltermometer i skåpet är bra! Jag skall senare berätta en annan sak...

 

Batterier ombord är ett annat kapitel, batterier kan bli 10-15 år gamla om som sköts om på rätt sätt och inte djupurladdas. 75Ah låter som litet i underkant om du kör kylskåp, men det kan funka.

 

Jo ”en annan sak” du tipsades om att köpa en billig multimeter, det är bra, bättre är att köpa en kombinerad multimeter/tångamperemeter som kan mäta likström. Då kan du mäta strömmen som olika apparater förbrukar eller laddar bara genom att omfamna pluskabeln eller minuskabeln med tångens käftar. Var bara uppmärksam på att de billigaste sådana inte mäter likström, men väl växelström en sådan funkar inte ombord (däremot mäter dom både lik-och växelspänning). 
 

Förr eller senare under sådana här diskussioner brukar någon tipsa om solcellspaneler, lika bra att jag tipsar dig med en gång.... Nu vet jag inte hur du använder båten, som dagtursbåt eller som bobåt? Hursomhelst kan en 50w solcellspanel med regulator tillsammans med minst en timmas motorgång per dygn hålla ett modernt kylskåp igång, om batteriet, batteribanken är ok.

Med 100w solceller är du inte lika beroende av motorgång varje dygn, om nu solen skiner en del.

 

Du skriver inget om vad du i övrigt har för batterier ombord. Du har väl minst ett till startmotorn/motorn. Och då nämnda 75Ah till förbrukarna. En generator som genom antingen laddningsdördelare eller skiljerelä laddar båda batteriebankerna. Samt då en ”huvudströmbrytare” (=batterifrånskiljare) till varje batteribank?

 

Så som tips inför nästa säsong, om du avser att behålla båten och satsa på den, och använda den mer frekvent än bara som dagstursbåt; 

Köp ett eller flera nya förbrukarbatterier, 100Ah minst.

Köp ett nytt strömsnålt kompressorkylskåp (Isotherm är bäst!).

Köp minst 100W solceller med passande MPPT-regulator (beror på hur stor plats du har ombord).

Och det viktigaste, köp och installera en ”batteritankmätare”.

Mellan båda handens tummar kan det bli en hål på bankkontot som motsvarar 11-12000 kr kanske billigare. Kylskåpet är ungefär halva den summan. Men då får du en helt problemfri kyla ombord.


Sedan kan ju resten av båtens elsystem behöva ses över, allt från generatorn till den lilla läslampan i ruffen...

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Köp ett nytt strömsnålt kompressorkylskåp (Isotherm är bäst!).

Om du har ett kompressor-kylskåp/-box så skulle jag behålla den och lägg några hundralappar på bättre isolering istället.

 

Vår Isotherm-kompressor är väl nästan 20 år och drar i snitt över dygnet knappt 1 A, dvs. 24 Ah förbrukas varje dygn. En 20 år nyare kompressor har mycket lika spec. som vår. Det är inte värt fyra till sex tusen kronor att byta och framför allt inte 10 000:- kronor att köpa en med ASU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Mackey:

Om du har ett kompressor-kylskåp/-box så skulle jag behålla den och lägg några hundralappar på bättre isolering istället.

 

Vår Isotherm-kompressor är väl nästan 20 år och drar i snitt över dygnet knappt 1 A, dvs. 24 Ah förbrukas varje dygn. En 20 år nyare kompressor har mycket lika spec. som vår. Det är inte värt fyra till sex tusen kronor att byta och framför allt inte 10 000:- kronor att köpa en med ASU.

Men om nu trådskaparens kylskåp är från 1970–talet som hen skriver inledningsvis är det nog en fundering på sin på sin plats att byta detta 50 år gamla skåp, om det verkligen är så gammalt och har kvar något kylmedium, kan man ju förstås få ifrågasätta sig..

Men om det funkar och håller livsmedelsvänlig kyla på 4-6° (8° kan man väl acceptera ombord) så skall man ju behålla det och be en bön till högre makter att det håller någon säsong till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men om nu trådskaparens kylskåp är från 1970–talet som hen skriver inledningsvis

Sorry, kan nog inte skylla på min dyslexi i detta fallet. 🙂

Det kan absolut vara läge att byta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att köpa nytt kylskåp och annat i samband med någon båtmässa då det brukar finnas kampanjpriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Mackey:

Ett tips är att köpa nytt kylskåp och annat i samband med någon båtmässa då det brukar finnas kampanjpriser.

Ja eller i december eller runt den svarta fredagen, då brukar båttillbehörsbutikerna ha priskrig. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylskåpet är från 70-talet är risken stor att en del anslutningar, kabelskor och sockerbitar (?) också är det. Att kablarna är gamla behöver inte alltid betyda utbyte (om de är tillräckligt grova), men anslutningarna är absolut en sak att se över.

 

Och som redan nämnts - är inte din voltmeter inkopplad direkt på batteriet (dvs inte via x meter kabel som andra förbrukare går på också) så är det inte batterispänningen du mäter, utan spänningen senare inkluderat alla gamla anslutningars spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exakt... 

 

Skippa denna sommar, ivänta mässor och erbjudande och rusta inför nästa😇

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder på skönheten :)

Tack för alla svaren och tipsen, framtiden får visa om det blir ett nytt kylskåp :)

Modellen passar in i stilen med båten som är från 74 :)

93E691EA-62E2-4AC0-935F-7093C3F1DD7C.jpeg

6F472B14-9858-4386-91F6-BF224A9A6EC0.jpeg

E74E514E-1EFC-40A3-B81B-7750517FC1E9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...