Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
J3n5

Nybörjare har funderingar över rigg/böjda vantskruvar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag har precis köpt min första egna segelbåt, en fin Bellona 23.

 

Som nybörjare tycker jag att det är klurigt att få till riggen rätt. Det viktigaste för mig är säkerheten och att man känner sig trygg i sin utrustning. Så jag har lite funderingar.

 

Efter vi mastat på la jag märke till att två av väntskruvarna är sneda. Skruvarna tillhör två av de kortare stagen på båten, de som fäster under spridarna vet ej namnet på dessa stag. Är dessa skruvar något jag borde byta innan jag vågar mig ut och segla eller håller de?

 

Undrar även hur hårt jag kan spänna riggen. Vill inte skruva för hårt så nåt går sönder. Vill heller inte ha skruvat för löst ifall masten blir känslig mot stampig sjö och hårda vindar.

 

Oroar jag mig i onödan? Tänker egentligen att båten är rätt liten så krafterna på denna båt borde vara relativt små i förhållande till andra båtar som är ute med betydligt större segelyta osv.

 

Tacksam för alla tips!

Fotade skruvarna så ni får en uppfattning om deras krökning.

71DCDAB0-D7A4-43D2-98B3-0441ACBF2319.jpeg

66E128F2-0282-488C-AB0B-787A2544D3A3.jpeg

Redigerad av J3n5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut ha bytt dessa vantskruvar.

Det kan finnas sprickor i dem och även om dessa inte märks/syns nu så kan de fortsätta att växa till skruven går av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Jag ska fortsätta svara på resterande frågor och ge lite vägledning i all välmening.

 

52 minuter sedan skrev J3n5:

Skruvarna tillhör två av de kortare stagen på båten, de som fäster under spridarna vet ej namnet på dessa stag.

Stag som sitter på sidan kallas för vant.

Man har förstag och akterstag och styrborsds och babords vant.

De nedre vanten kallas underkänt.

 

56 minuter sedan skrev J3n5:

Undrar även hur hårt jag kan spänna riggen. Vill inte skruva för hårt så nåt går sönder. Vill heller inte ha skruvat för löst ifall masten blir känslig mot stampig sjö och hårda vindar.

Du ska sätta än vanten och stegen riktigt hårt. Vanten ska inte slacka när du seglar bidevind (kryssar). Det farliga för masten är om sen kan röra sig.

Läs mera här, 

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Skaffa vantskruvsolja så att inte vantskruvarna skär när du sätter an riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Jag skulle absolut ha bytt dessa vantskruvar.

Det kan finnas sprickor i dem och även om dessa inte märks/syns nu så kan de fortsätta att växa till skruven går av.

Tack för svaret! Anser du det är nödvändigt att åka in till mastkranen för att stötta upp innan man byter, eller räcker det med att skruva upp dem försiktigt och byta i hamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du har ett vant på vardera sidan som sitter fast så är det inget problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Så länge du har ett vant på vardera sidan som sitter fast så är det inget problem

Och har du en relingslist i sidan kan du dessutom om du är orolig sätta fock- eller storfallet i den intill vantskruven som en extra säkerhet. Se också till att akterstaget inte är löst utan att det också hjälper till att hålla masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det Ida? Min gamla bellona som jag sålde för 7 år sen, såg att hon var till salu på blocket nyss, de är inte så vanliga med svart överbyggnad.
 

Och för att svara på frågan, byt vantskruvar.

Redigerad av matt1as

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Du ska sätta än vanten och stegen riktigt hårt. Vanten ska inte slacka när du seglar bidevind (kryssar). Det farliga för masten är om sen kan röra sig.

 

- Hårt o hårt... Ja, du vad är hårt, och riktigt hårt? 

 

- Vanten ska inte slacka alls på läsidan, när du kryssar. 

 

Vet i vart fall, att vant med olika tillverkningssätt och diametrar, sätts an olika hårt. 

 

 

Vad kan ha hänt med vantskruven? De är ju inte direkt mjuka... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

 

- Hårt o hårt... Ja, du vad är hårt, och riktigt hårt? 

 

- Vanten ska inte slacka alls på läsidan, när du kryssar. 

 

Vet i vart fall, att vant med olika tillverkningssätt och diametrar, sätts an olika hårt. 

 

 

Vad kan ha hänt med vantskruven? De är ju inte direkt mjuka... 

 

 

 

Det framgår av Seldens skrift som Mackey länkade till ovan hur man bär sig åt för att korrekt spänna vanten. Där förklarast hur man mäter vantens förlängning med tumstock så att man spänner dom till 20% av sin brottlast. Metoden fungerar oavsett dimension på vanten, det är 20% man vill uppnå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...