Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
McLasse

How to hund ombord

Rekommendera Poster

32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu är vi väl snart uppe i hund-ra inlägg i denna tråden?🦮

Fast det är väl inte så katt-astrofalt många?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peka67:

Det som är häftigt med F-rib är att den hårda V-formade båtten går att vika i tre delar så att man får ett paket på ca 90×90×50cm.

Smart! Det har jag missat helt och hållet. Visserligen är jag inte så insatt i nutida gummibåtskonstruktioner. Jag kan egentligen inte påstå att jag är det i de gamla heller med annat än den gamla zodiacen jag tillbringat osedvanligt mycket tid att limma på.

En f-rib hade varit kanon men får jag tag på en vanlig rib till rimlig peng blir jag en lycklig hundägare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om trådskaparen köpt hundbajspåsar?

Utan att utveckla detta, så anser jag att Biltemas sådana påsar är för små hundar med små behov. I övrigt är som i bra kvalitet för det ändamålet.

Tro det eller ej, men stora hundar kräver större påsar.

Jag köper alltid ”Four Friends” men knythandtag finns i ”Katt-och hundbutiken”

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om trådskaparen köpt hundbajspåsar?

Utan att utveckla detta, så anser jag att Biltemas sådana påsar är för små hundar med små behov. I övrigt är som i bra kvalitet för det ändamålet.

Tro det eller ej, men stora hundar kräver större påsar.

Japp, det har trådskaparen gjort. På...Biltema... Vi använde en vanlig enliterspåse häromdagen och jag förstår vad du menar med att stora hundar=stora lass. Påsen blev väldigt full i alla fall. Biltemas är på två liter om jag inte minns fel. Oavsett känns det som att även två liter är i minsta laget. En matkasse hade varit lagom men de är så hiskeligt dyra nu för tiden.

Skall kolla in ditt tips om fyra vänner.

 

Tack för att du tänkte på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev McLasse:

Japp, det har trådskaparen gjort. På...Biltema... Vi använde en vanlig enliterspåse häromdagen och jag förstår vad du menar med att stora hundar=stora lass. Påsen blev väldigt full i alla fall. Biltemas är på två liter om jag inte minns fel. Oavsett känns det som att även två liter är i minsta laget. En matkasse hade varit lagom men de är så hiskeligt dyra nu för tiden.

Skall kolla in ditt tips om fyra vänner.

 

Tack för att du tänkte på det.

Se om du finner påsar med knythandtag, med sådana är det svårare att kontaminera sina fingrar.
Det finns även parfymerade påsar...

 

På vissa orter längs kusten är det väldigt glest mellan papperskorgar, eller publika soptunnor.

På andra orter, exempelvis i Hamburgsund finns det speciella soptunnor för hundägarna, där finns även en dispenser med påsar så man kan fylla på sitt förråd. Dessa är vanligtvis av något förmultningsvänligt material, majsstärkelse eller någonting sådant.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På andra orter, exempelvis i Hamburgsund finns det speciella soptunnor för hundägarna, där finns även en dispenser med påsar så man kan fylla på sitt förråd. Dessa är vanligtvis av något förmultningsvänligt material, majsstärkelse eller någonting sådant.

Jag inser att vi måste åka till Hamburgsund! 😇

 

Är det de här du använder?

Screenshot_20200707-231102_9141.jpg.d08dabc2e7637e34fde8db3f97fa0c0e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Jag inser att vi måste åka till Hamburgsund! 😇

 

Är det de här du använder?

Screenshot_20200707-231102_9141.jpg.d08dabc2e7637e34fde8db3f97fa0c0e.jpg

 Nej, jag köpte på mig Forur Friends med knythandtag, röd och gröna, utan parfym.

Det var nedbrytbara påsar i Hamburgsund, och jag har sett det på andra ställen också, minns nu inte var. 
I Hamburgsund är restaurangen Sunnegabet och Pipers Glass hundvänliga, På uteserveringen till Sunnegabets restaurang får hundar följa med, och deras Fish ’n Chips rekommenderas. På andra sidan gatan ligger kustens bästa glasskafé med många olika sorters glass, ja även med leversmak, kycklingsmak och renslakteriet, dessa tre är främst till hundar, alltså hundglass, kanske litet dyrt, 50 kr, men något gott skall väl den fyrbenta kompisen ha på semestern också, eller hur!?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

På andra sidan gatan ligger kustens bästa glasskafé med många olika sorters glass, ja även med leversmak, kycklingsmak och renslakteriet, dessa tre är främst till hundar, alltså hundglass, kanske litet dyrt, 50 kr, men något gott skall väl den fyrbenta kompisen ha på semestern också, eller hur!?

Helt kanon! Det måste definitivt tas en sväng dit! Om det är sådan matte sådan hund som gäller kommer vovven älska glass. Tyvärr lär vi väl konka på kuppen. Men det är ett fint sätt att konka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Helt kanon! Det måste definitivt tas en sväng dit! Om det är sådan matte sådan hund som gäller kommer vovven älska glass. Tyvärr lär vi väl konka på kuppen. Men det är ett fint sätt att konka på.

”Rensmak” skulle det vara, jäkla stavningsfunktion, mig veterligen slaktar man inte renar i detta landskap. Vår hund slickade i sig renglassen av ren glädje.

 

Hamburgsund är ett bra ställe att fylla på förråden på. Antingen ett snabbstopp inne i labyrinten med flyttbryggona, eller så lägger man sig långsides på Hamburgön vid minigolfen och färjeläget, och tar linfärjan över till andra sidan, landets kortaste linfärjeled. Vid denna brygga är det bra utsikt och det är viss underhållning att se när klantiga båtförare med risk för sin säkerhet och sitt liv kommer för nära den uppspända vajern.
 

Hamburgö erbjuder jättefina hundpromenader både norrut till orten med namnet Vänd igen, eller söderut på olika stigar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hamburgsund är ett bra ställe att fylla på förråden på. Antingen ett snabbstopp inne i labyrinten med flyttbryggona

Att tänka på då är att dom vill ha hamnavgift 80 kronor även om du bara gör ett snabbstopp.

En tråkig trend som fler verkar hänga på tycker jag  😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ABC:

Att tänka på då är att dom vill ha hamnavgift 80 kronor även om du bara gör ett snabbstopp.

En tråkig trend som fler verkar hänga på tycker jag  😕

Och det är aldrig någon som betalar dagsavgiften, och då slänger dom hushållsavfallet i papperskorgarna avsedda för hundbajspåsar och glass/godispapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var premiärturen avklarad. Vi slussade ut i Vänern för en dagstur. Hunden var fundersam och orolig, framförallt när det lutade, men det löste sig bra med lite närhet och enbart försegel och mesan. Det tuffade på bra ändå.

Det har nu framkommit att han inte åkt båt tidigare (vilket vi trott).

Nästa helg styr vi mot hemmahamnen. Då går turen nerför Göta älv och sedan norrut. Om vädret tillåter givetvis.

 

Tack alla för tips och råd. Det hjälpte mycket och har stillat många funderingar.

 

Och ja, landgången (plankan) var läskig, han hoppade ombord i stället. Första gången hamnade bakbenen utanför relingen men jag hade ett bra tag i selen så det gick bra ändå. Nu har han lärt sig och skuttar i och ur, med lite tvekan men utan större problem.

 

IMG_20200712_192708209_HDR_3222.thumb.jpg.0607b3198d4093f7b7205aa941c5ccf2.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller kunna berömma och inte förstärka oro och rädsla.
Hunden lär sig snabbt. Om han får vara ute på däck eller i sittbrunnen så förstår han vad som händer runt om kring och kan förstå orsaken varför det lutar och gungar.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går förvånansvärt bra med hunden. Han nyttjar walk arounden frekvent. Stannar gärna en stund på fördäck vid varje varv och "nosar" med höjt huvud. Det verkar vara många och intressanta dofter som rör sig i vinden. När det börjar luta för mycket är det fortfarande jobbigt tycker han.
Han tycker tyvärr också att det är läskigt att åka jolle. Hoppar gärna ur och simmar själv i stället. Att kliva i och ur jollen från båten var ingen höjdare för honom eftersom han behövde lyftas upp och ner från däck.
Det går lättare att kliva i nu när vi hänger jollen i kutterfallet på utsidan av båten i nivå med relingen. En av grabbarna och vovven går i jollen och sedan sänker vi hela klabbet till vattnet. Tillbaka till båten har jag inte hittat något bättre sätt än att fortsatt lyfta upp honom. Jollen är inte den stabilaste plattformen att lyfta från så det blir lite rangligt.

 

På det hela taget går det bättre och bättre. Det verkar handla mycket om att vänja sig, både för vovven och för oss.

 

Någon renglass har det inte blivit än men hoppet lever att vi skall hinna med det i år.


Tack igen för ovärderlig hjälp!

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blev glass med laxsmak senast.

 

Vår hund gillade inte heller gummibåten, men har vant sig efterhand. 
Båda barnbarnen var med ombord i två veckor dom 2,5 och 6,5 år på ett ungefär.

Det vaktades väldigt mycket på barnen, ja på hela besättningen var under övervakning, kunde bli litet jobbigt ibland. Men flocken skulle hållas ihop. Hon gillade inte när våra eller andras barn badar, barn är landlevande djur och skall hålla sig på land, så det så! Så om någon ur egna eller annan besättning trillar i vattnet markerar hunden detta omedelbart med all önskvärd tydlighet.

 

När jag var ute och åkte med barnbarnen i gummibåten var det lugnast att ha hunden med också, då gick det jättebra, hon satt längst fram och höll utkik och som din hund, ”fjärrluktede”. 
Det kom en säl vid ett tillfälle rätt nära, det var ju spännande jag tror vare sig hunden eller sälen sett ett sådant djur tidigare, en hel del nyfikenhet från båda hållen. Hunden kände sälens lukt långt innan vi såg sälen och markerade på samma sätt som hon markerar rådjur iland.

 

Minsta barnbarnet var väldigt närgången på hunden, men hon tog det med ro. Brydde sig inte om att flytta sig eller markera. Han fick göra vad han ville. Men han är hundvan, dom har också en schäfertik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 18:19 skrev Georg_Ohm:

”Rensmak” skulle det vara, jäkla stavningsfunktion,

Jag har flera ggr. rekommenderat dig att stänga av "felstavningsfunktionen".

Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 😉

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 19:50 skrev ABC:

Att tänka på då är att dom vill ha hamnavgift 80 kronor även om du bara gör ett snabbstopp.

En tråkig trend som fler verkar hänga på tycker jag  😕

Skärhamn har en avgiftsfri brygga (tror jag iallafall) där man kan ligga några timmar för att handla. Vi utnyttjade den bryggan i somras, och hamnväradarna stod på patrull längst ut på samma brygga, bredvid vår båt och sade ingenting om dagisavgift. En yngre hamnvärden bjöd barnen på godis, att sparas till lördagen..

 

Hamburgsund, Kungshamn och Skärhamn är ypperliga orter att handla i, med välsorterade ICA-butiker och annat, i Skärhamn och Kungshamn finns det dessutom båttillbehörsbutiker, ja nåja Seasea i Smögen är väl bättre än järn- och sportfiskebutiken i Kungshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har flera ggr. rekommenderat dig att stänga av "felstavningsfunktionen".

Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 

Ipaden lär sig nya ord efterhand, nu kan den även ”laxsmak”, efter inlägg i hundgården, nej, jag menar ”hundtråden”....🦮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 😉

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi utnyttjade den bryggan i somras, och hamnväradarna stod på patrull längst ut på samma brygga, bredvid vår båt och sade ingenting om dagisavgift.

Mackey har rätt, det faktiskt lite kul med din felstavningsfunktion 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Skärhamn har en avgiftsfri brygga...

Vi låg i Skärhamn för ungefär tre veckor sedan...eller i alla fall på svaj två vikar söderut. Min bror som bor i Borlänge, som jag inte träffat på två evigheter, ringde när jag var i land med jycken på en pinkpromenad. Telefonen var givetvis kvar i båten.

"Du skall ringa din bror. De ville komma och hälsa på men jag sade att vi var ute och seglade."

"Japp, jag ringer sedan."

 

"Sedan" blev till några dagar innan jag kom på att: "Just ja, jag skulle ju ringa."

Brorsan med fru hade varit ute med husbilen och befann sig i Skärhamn när han ringde till oss, två vikar bort. 5 min på cykel. Vad är oddsen för det?

Fast vad hjälpte de oddsen när minnet svek... 😒

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

 

Mackey har rätt, det faktiskt lite kul med din felstavningsfunktion 😄

Märkligt att det inte blev "förskoleavgift" då hade jag upptäckt det.

 

Dom har väl fina ställplatser för husbilar i Skärhamn?

Och be att brodern flyttar hit är väl ingen idé, för i den staden bor dom länge.

Och naturligtvis var du förvissad om att du ankrat upp i rätt vik...

Ordvitsandet börjar bli krystat, men det finns en finns sandholme utanför Skärhamn, men jättefin leksand… för barnen ett bygga sandslott och sådant i.🙊

 

Jag var ute i hamnen igår och tittade till båten, hunden är nästan alltid med mig runt om på olika aktiviteter, så även igår, hon intog favoritplatsen på fördäck och ville ogärna åka med hem.

Innan det hade hon gått runt i båten och kollat allting, kanske hade något av barnbarnen blivit kvarglömt... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ordvitsandet börjar bli krystat,

Ordvitsar är bland de bästa vitsarna! Fler sådana tack, de uppskattas.

 

19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

det finns en finns sandholme utanför Skärhamn, men jättefin leksand...

Tack! Sandholmen skall helt klart besökas! Dessutom ligger det fyra sxk-bojar utanför som bara väntar på att bli använda. Fast de är antagligen redan upptagna, som vanligt, så det får väl bli kapten Krok i fören som får hålla i båten.

 

29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Innan det hade hon gått runt i båten och kollat allting

Det är något jag inte hade en susning om. Att ha koll, hålla utkik, hålla ihop flocken, varna osv osv. Är någon kvar inne som han tycker skall vara med när det vankas promenad blir han sittandes på verandan och bara tittar. Han kan vara hur kissnödig som helst men ALLA skall vara med.

Att vara med och vara delaktig är viktigt. Är jag tex ute och gräver vill han vara med, och tur är väl det för han gräver bättre än jag gör. Att jorden hamnar precis överallt när han gräver gör inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

Ordvitsar är bland de bästa vitsarna! Fler sådana tack, de uppskattas.

 

Tack! Sandholmen skall helt klart besökas! Dessutom ligger det fyra sxk-bojar utanför som bara väntar på att bli använda. Fast de är antagligen redan upptagna, som vanligt, så det får väl bli kapten Krok i fören som får hålla i båten.

 

Det är något jag inte hade en susning om. Att ha koll, hålla utkik, hålla ihop flocken, varna osv osv. Är någon kvar inne som han tycker skall vara med när det vankas promenad blir han sittandes på verandan och bara tittar. Han kan vara hur kissnödig som helst men ALLA skall vara med.

Att vara med och vara delaktig är viktigt. Är jag tex ute och gräver vill han vara med, och tur är väl det för han gräver bättre än jag gör. Att jorden hamnar precis överallt när han gräver gör inte så mycket.

Dom "dåligaste" ordvitsarna är bäst!

 

Tja, Sandholmen är kanske överskattad, inget fel på den som badplats, men som du redan förstått är det omöjligt att komma intill annat än med extra grundgående kajak under högvatten. Det är väldigt långgrunt, så det är ju en perfekt badplats för väldigt små barn.

 

Jo hundar beroende på ras är väldigt noga med att hålla ihop familjen/flocken/besättningen. Vallhundar är ju extra bra på det, liksom andra hundar med vallningsegenskaper. Jag hade för många år sedan en serie med mellanpudlar, och iallfall en av dessa hade utpräglade sådana egenskaper.

 

När  antingen husse eller matte tar fram koppel och sådant är väl reaktionen, "ok, då går vi ut igen, klart att jag följer med". Om både matte och husse tar på sig ytterkläderna och tar fram kopplet "Yippiii, nu går vi ut jag har inte tid att vänta, snö, hagel, eller ösregn, spelar ingen roll", ock så springer hunden runt i huset och viftar ned saker från soffbordet med den "långa yviga svansen".

Ett beteende vi tränat på att få bort, med någorlunda resultat.

 

Hunden har även koll på vilka kläder som vi tar på oss, stövlar och vildmarksjackan, eller båtkläderna och ffa de kassar ock påsar vi tar med oss till båten, eller de kassarna vi tar med till min gamla mor när vi skall handla åt henne, jo för hos "farmor" får man skinka och köttbullar...

 

Grävmaskin och flistugg.

Vår nuvarande schäfer gräver bara på två ställen, på sandstränder där stenar och snäckskal grävs upp, och i ett hörne i trädgården där vi tidigare har haft problem med att råttor grävt tunnlar.

Förra schäfern frågade alltid om lov innan hon fick gräva, och gillade att gräva fram olika saker i snödrivor, testades som räddnings/lavinhund med gott resultat, men var egentligen en militär skyddshund innan pensioneringen.

Sedan kan vilken "pinne" gren, mindre trädstam, planka, bjälke som helst tuggas ned till flis, tuggandet och hembärandet av sådana fynd till lyan tillhör tydligen det naturliga beteendet. Men är inte alltid så bra för tänder och munhälsa.

 

Jo det där med dåliga ordvitsar och pudeln...

Det var en väldigt fin hund som uppfödaran/försäljaren krävde att vi ställde ut.

-Hur gick det då?

-Inget vidare, han sprang in igen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...