Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oyster

Design av NMEA-nätverk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska dra in ett nytt NMEA-nätverk i båten och undrar om man kan ha flera enheter på en och samma drop-kabel? I Garmins dokumentation tolkar jag det som att det är 1:1 förhållande mellan en enhet och varje T-koppling på back-bone kabeln. Medans i det här exemplet tolkar så kan man grena en drop-kabel med flera T-koppling eller en multi-port box. Någon som gjort något liknande?

 

 

 

Untitled.png.81b222696de0fa9a83c8c008bffad374.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt så ska du bara ha en enhet per drop-kabel och för att få ett robust nätverk med minimalt med störningar är det viktigt att man följer designreglerna. Det blir ekon och andra konstigheter om man bygger ett slumpmässigt nät med enheter lite här och där, typ spindelnät.

 

Antar att du lånat bilden från Maretrons beskrivning. Där säger dom explicit "Multiport boxes are also available where instruments tend to be clustered, around the helm for example."

 

Observera att en sådan multiport box innehåller elektronik som t.ex Actisense QNB-1 - Multiport-modul för 1,700 SEK, det är alltså inte samma som Garmins multi-port skena som bara ersätter ett antal vanliga T-kopplingar och som är till för stamnätet:

bild.png.3c3bda01b45e04044616d75ffd41b983.png

 

Det finns även en del instrument som tillåter att man drar vidare droppkabeln till fler instrument. Kommer dock inte ihåg var jag såg det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för info, då kanske det får bli en sån multiport-box så slipper man dra så många drop-kablar om man t.ex vill ha både multi-displayer och plotters inkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ kan kanske vara att dra stamnätet vidare till multidisplayerna?

Tror f.ö. att även Raymarine har multiport-boxar dock med sina egna kontakter (SeaTalk NG).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, ABC said:

Alternativ kan kanske vara att dra stamnätet vidare till multidisplayerna?

Tror f.ö. att även Raymarine har multiport-boxar dock med sina egna kontakter (SeaTalk NG).

Precis som ABC säger. Dra stamkabeln förbi vina enheter. Vär börjar i piedestalen med både plotter, autopilot och flera multidisplayer. Den slutar i fören där ekolodsgivare och ais sitter. De passerar navigationsplatsen inne på vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, den ska förbi förarplatsen. Men sen ska jag upp till flybridge också och då blir det enklare med en drop eftersom jag varken vill starta eller sluta stamkabeln där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev oyster:

Absolut, den ska förbi förarplatsen. Men sen ska jag upp till flybridge också och då blir det enklare med en drop eftersom jag varken vill starta eller sluta stamkabeln där.

Den kan ju också gå dit och tillbaks för att sedan fortsätta till andra platser i båten.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, oyster said:

Absolut, den ska förbi förarplatsen. Men sen ska jag upp till flybridge också och då blir det enklare med en drop eftersom jag varken vill starta eller sluta stamkabeln där.

Har du en skiss på båten och var enheterna sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bara i huvudet 🙂 Men nu har jag allt klart för mig så det blir nog bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...