Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nodeer

Evinrude 50 vro 1990, går ej på högvarv

Rekommendera Poster

Hej som rubriken lyder har jag en evinrude vro 50hp -90

Jag har bytt ut vro pumpen till en utbytes pump som också går på vevhusventilationen.

motorn går hur bra som helst på tomgång och är lätt startad, samma om jag gasar upp den i neutral.

men då jag kör så går den bara upp till 1/3 gas sen blir den orkeslös. då måste jag sänka gasen, sen går den på tomgång och om man tom varvar. men kör jag framåt blir de samma visa igen.

min felsökning

Rengjort förgasare (ultraljud)

kollat alla bränsle slangar och tank blåsa och filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har typ samma problem.

Har bytt blåsan på soppaslangen, kollat så det inte blir undertryck i tanken, lossat soppaalangen vid förgsarna och dragit runt med startmotorn, det sprutar ut soppa, rengjort förgasarna. Om jag laborerar med luft/bränsle blandningsskruven, om de står fel startar inte motorn, vid olika inställninngar går motorn lite bättre/sämre, choken funkar och ger massor av blårök. Så bränslet verkar inte vara problemet. Varvar upp vid friläge men inte med växel i.

 

Har monterat nya stift, kollat gnista, mätt förtändning vid tomgång - rätt. Laborerar med olika förtändning men felet visar sig på samma sätt. Alltså vid gissningsvis 2000 varv lägger den av och går ner i varv, till kanske 1000.

 

Har jobbat med länkaget frän gas och växelvajrar till förgasarna och förtändningen, allt står rätt och det blir ingen större skillnad om länkagen står lite fel.

 

Nu funderar jag på om det ändå kan vara:

 -bränslet

- eller om det kan ha med den automatiska avstängningen vid överhettning och för låg nivå i premix oljetanken?
- eller är det trasig tändspole, trasig powerbox (cdi) eller någon spole under svänghjulet?

 

Bränslepumpen (premixen är borttagen och jag får blanda 2t olja i bensinen) har bara anslutningen från vevhuset via en slang, sitter inte monterad på motorblocket. Kan det vara så att bränslepumpens funktion försvinner vid högre varv om Den inte är monterad på motorblocket?
 

Är det något skit med 2500 varv-avstängningen? Eftersom premixen är bortkopplad så finns inte givaren för låg oljenivå. Om den signalerar låg nivå vid bruten kontakt kan det vara den?

2500 varv-avstängningen ska väl också bryta om temperaturen blir för hög, jag har provat med att ta bort anslutningen till temp-givaren, ingen skillnad.

 

Återstår nog även att kolla tänsdspole och powerboxen, blir att byta till nya och se om det hjälper.
 

 

Tacksam för uppslag och inspel 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...