Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Macina

Mercury F50 4-takt förgasare -99 problem

Rekommendera Poster

2020-07-04 vid 07:01 skrev guestsson:

Kollade manualen tidigare och denna verkar inte ha något krav på att utföra synkningen i vattnet. Justering av blandning skall normalt göras under belastning på tomgång, så om manualen inte säger annat skulle jag göra så. 

 

Jo jag såg att det skiljde mellan cylindrarna och kanske kan du tänka på detta lite när du synkar. Jag förstår inte varför detta skulle vara nödvändigt och är ganska övertygad om att lika inställning ger ett fullgott resultat om du använder en bra synkmätare som t.ex. Carbtune som jag har.  

 

Carbtune är fyrkanalig, vilket är en förutsättning för att lyckas med detta. Att bara använda en mätare ger inte ett fullgott resultat, då trycket tenderar förändras långsamt under inställningen. Men det kanske blir tillräckligt bra för dig. 

Ska man ställa blandningen med växel i eller bara i vattnet på tomgång? Har lagt i båten nu. Om med växel, funkar det med backen då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med växel i. Back borde var ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Med växel i. Back borde var ok.

Nu har jag suttit ett par timmar och skruvat och ställt in...

Jag får fan inte till det. Först ställde jag blandningsskruvarna så bra jag bara förmådde, sen koppla jag på vakuumklockorna, jag fick lugnat ner mätarna genom att böja slangarna och sätta stripes så det gick riktigt bra.

Jag utgick från förgasaren i botten då den inte har någon ställskruv, började nerifrån och upp, gick jättefint att ställa vakuumet så det matchade någorlunda, det var ganska ordentligt olika.

När jag kommer till sista (översta) förgasaren så ställer jag vakuumet efter de andra men då börjar motorn gå som en potta skit, bluddrar och hackar vid allt under 1000rpm.

Jag höll varven vid 1000rpm under justeringen. 
Hur som, jag tänker att eftersom den översta förgasaren var helt ute och cyklade så prövar jag låta det vara eftersom vakuumet är jämt över alla nu och provar justera blandningsskruvarna igen ifall den behöver mer el mindre soppa nu men det hjälper tyvärr inte.

 

Antingen ljuger min varvräknare för allt under 1000rpm låter som en tändkulemotor på min motor eller så är jag helt enkelt sämst på att justera förgasare... 😖
 

SUCK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du jobbar rätt. Det tar en stund att få till det, men så svårt som du beskriver det skall det inte vara.

 

7 timmar sedan skrev Macina:

jag fick lugnat ner mätarna genom att böja slangarna och sätta stripes så det gick riktigt bra.

Jag är mycket tveksam till denna metod att tröga ned mätarna, då du aldrig kan veta om du stryper lika mycket på varje mätare och detta kommer att påverka resultatet.

 

Om du stryper slangen helt kommer mätaren visa noll tryck. Öppnar du strypningen sakta så kommer det uppmätta trycket sakta att börja öka. Med en elektrisk analogi har du med strypningen infört en resistor i kretsen, olika stor för olika slangar, med det du skulle behöva är en kondensator, dvs en liten tank som ökar volymen, storleken på denna är inte lika kritisk. I en Carbtune utnyttjar man istället den tröghet mot rörelse som följer av massan i i de stålstavarna som visar trycket. 

 

Har du testat att skifta slangarna mellan cylindrarna för att kontrollera att mätarna visar lika oberoende av vilken cylinder de är kopplade till. Gör de inte det så lyckas du kanske bättre med en mätare som flyttas mellan cylindrarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Du jobbar rätt. Det tar en stund att få till det, men så svårt som du beskriver det skall det inte vara.

 

Jag är mycket tveksam till denna metod att tröga ned mätarna, då du aldrig kan veta om du stryper lika mycket på varje mätare och detta kommer att påverka resultatet.

 

Om du stryper slangen helt kommer mätaren visa noll tryck. Öppnar du strypningen sakta så kommer det uppmätta trycket sakta att börja öka. Med en elektrisk analogi har du med strypningen infört en resistor i kretsen, olika stor för olika slangar, med det du skulle behöva är en kondensator, dvs en liten tank som ökar volymen, storleken på denna är inte lika kritisk. I en Carbtune utnyttjar man istället den tröghet mot rörelse som följer av massan i i de stålstavarna som visar trycket. 

 

Har du testat att skifta slangarna mellan cylindrarna för att kontrollera att mätarna visar lika oberoende av vilken cylinder de är kopplade till. Gör de inte det så lyckas du kanske bättre med en mätare som flyttas mellan cylindrarna. 

Ska se om jag får till det idag, har sett många syncverktyg som använder ställventiler för att lugna ner flödet, borde vara samma princip?

 

Tänkte köpa sånna ventiler idag så jag kan strypa helt exakt, kostade 19:- för två st i plast, gjorda för akvarium egentligen. 😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-11 vid 07:24 skrev guestsson:

Du jobbar rätt. Det tar en stund att få till det, men så svårt som du beskriver det skall det inte vara.

 

Jag är mycket tveksam till denna metod att tröga ned mätarna, då du aldrig kan veta om du stryper lika mycket på varje mätare och detta kommer att påverka resultatet.

 

Om du stryper slangen helt kommer mätaren visa noll tryck. Öppnar du strypningen sakta så kommer det uppmätta trycket sakta att börja öka. Med en elektrisk analogi har du med strypningen infört en resistor i kretsen, olika stor för olika slangar, med det du skulle behöva är en kondensator, dvs en liten tank som ökar volymen, storleken på denna är inte lika kritisk. I en Carbtune utnyttjar man istället den tröghet mot rörelse som följer av massan i i de stålstavarna som visar trycket. 

 

Har du testat att skifta slangarna mellan cylindrarna för att kontrollera att mätarna visar lika oberoende av vilken cylinder de är kopplade till. Gör de inte det så lyckas du kanske bättre med en mätare som flyttas mellan cylindrarna. 

Känns som jag äntligen fått ett genombrott idag. Har diskuterat mitt problem i en Mercury grupp på Facebook också. Fick tipset att ställa högvarvs tomgången innan jag ställer blandningsskruvarna samt synkar, så idag plocka jag loss förgasarbryggan och gjorde enligt instruktion i bifogade bilden, ställde även ner den översta förgasarens ”vakuumskruv” till ursprungsläge som jag skruvade ut väldigt mycket vid mitt misslyckade förra synkningsförsök.

 

Vips så ligger jag nu på en mycket jämn 900rpm tomgång för tillfället. Ska ut imorgon och prova lite på sjön men om den går som vid bryggan kommer jag nog vara nöjd här, väldigt jämnt och fint samt inga skakningar som innan.

Kanske gör en koll på blandningsskruvarna igen, får se efter provturen imorn.

5C417C97-E870-4353-807A-E103F04061DC.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra, då får du nog ordning på det 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev guestsson:

Så bra, då får du nog ordning på det 🙂

 

Återigen, tusen tack för all hjälp!

Håller tummarna för imorn! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-12 vid 21:45 skrev guestsson:

Berätta gärna hur det gick.

Har varit ute en fin sväng eftermiddag/kväll nu. Den går kanon fint, känns som den blivit rappare också och tomgången går fin fint. Liiite vibrationer finns det så det går säkert att justera lite samt tomgången ska ju ner lite till då jag ligger på ca 900 rpm nu. Men jag vet inte om jag gör så mycket mer.

 

Jag bytte propp också till en ny då den gamla var sliten och lite naggad, samma lika som innan men typiskt nog drog frun (på riktigt frun, inte jag) i den när vi var på väg in i hamn...

Laga eller köpa ny det är frågan!

968D33FF-3662-4BB7-B2CF-A32F6A170D50.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att allt löste sig till sist. S

Lite smolk i bägaren med propellern. Lite svårt att avgöra i denna vinkel men skadan ser ut att vara grund och all Al finns kvar. Din fru är inte den första att råka ut för detta.

Liknade skador har hänt mig. Jag brukar försiktigt kallsmida skadan till så nära ursprunglig form som möjligt med målet att sedan fila bort minsta möjliga för att jämna till. Sedan lite färg så är det klar.

Du kan säkert själv utifrån skadans utseende avgöra om detta är en framkommlig väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du dokumenterat det här.Det verkar vara många här som kan ha användning av det.

Skadan ser liten ut på bilden så gör som guestsson skrev.Var försiktig med hammaren bara så det inte spricker och fila efteråt.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brawn:

Tack för att du dokumenterat det här.Det verkar vara många här som kan ha användning av det.

Skadan ser liten ut på bilden så gör som guestsson skrev.Var försiktig med hammaren bara så det inte spricker och fila efteråt.//Thomas

Givetvis, så många trådar man läser med problem och sen tar dom slut mitt i utan några lösningar. 😖

 

Det blev en ny propeller med en tum lägre stigning efter inrådan från proppelerservice här i Göteborg, så blir den lite rappare upp ur vattnet när jag kör med mycket last/folk.

Så reparerar jag den gamla och har som reserv. Eller om det inte blir bra med den nya får den gå i retur.

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...