Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Macina

Mercury F50 4-takt förgasare -99 problem

Rekommendera Poster

Hej på er! Ny på forumet samt nybliven båtägare på västkusten.

Har köpt en Askeladden 475 fighter med en 50hk mercury 4-takt förgasare -99.

Motorn går fint och låter bra men tomgången känns lite låg, tror inte jag kan lita på varvräknaren riktigt så exakt vet jag inte.

Den dör efter ett tag på tomgång samt den dör gärna på riktigt låga varv med växeln (både fram och back) i som när man ska lägga till vilket kan vara problematiskt, speciellt när man är ovan, vid de tillfällen den dör så kan den ibland vara lite svårare att få igång igen.

När den är kall så har den högre tomgång och dör inte förrän efter en stund.

Någon som har något tips?
Funderar även på om den ger riktigt allt, med mig och frun i båten så toppar vi ca 23-24 knop och enligt min kanske inte helt tillförlitliga varvräknare så ligger den på 6000 varv.

Även om jag trimmat upp motorn något så vi planar fint.

Är även lite tufft att ta sig över planingströskeln om man är 3 stabila vuxna i båten. 
Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din beskrivning av motorns prestanda tycker jag stämmer med vad man kan förvänta sig. Kanske skulle du kunna öka toppfarten något med en propeller med ett snäpp högre stigning. 6000 rpm ligger nog i överkant av fartområdet. Men, detta skulle göra det svårare att komma upp i plan med mycket folk i båten, så sannolikt har du rätt propeller. Tänk på att trimma in motorn max när du skall upp i plan och sedan trimma ut när nu kommit upp i närheten av marchfart.

 

Det finns vanligen tre saker att skruva på vid tomgångsinställning.

1. Minsta gasspjällsöppning (påverkar alla förgasare samtidigt)

2. Blandningsskruvar (en på varje förgasare)

3. Synkroniseringsskruvar (en på varje förgasare, men ofta saknar förgasaren överst eller underst denna skruv, då denna förgasare funkar som normal för övriga förgasare att synkroniseras med. Denna "normal"förgasare är då vanligen försedd med skruv 1 ovan.

 

I ditt fall skulle det kanske kunna räcka att justera 1, men detta får inte leda till attt varvtalet blir för högt i neutralväxel. 

 

Själva motorenheten i din utombordare är tillverkad av Yamaha. Jag har kollat sprängskisser men inte hittat justerskruven för 1. Du skall leta efter en skruv som påverkar stoppet för gaspådraget på alla förgasare samtidig. 

 

Skruva inte på något annat och håll noga koll på hur du skruvar så att du kan återställa till utgångsläget.

 

Du kan kolla förgasare och förgasarlänkage i nedanstående sprängskisser.

 

Mercury

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx

 

Yamaha

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx

 

Redigerad av guestsson
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev guestsson:

Din beskrivning av motorns prestanda tycker jag stämmer med vad man kan förvänta sig. Kanske skulle du kunna öka toppfarten något med en propeller med ett snäpp högre stigning. 6000 rpm ligger nog i överkant av fartområdet. Men, detta skulle göra det svårare att komma upp i plan med mycket folk i båten, så sannolikt har du rätt propeller. Tänk på att trimma in motorn max när du skall upp i plan och sedan trimma ut när nu kommit upp i närheten av marchfart.

 

Det finns vanligen tre saker att skruva på vid tomgångsinställning.

1. Minsta gasspjällsöppning (påverkar alla förgasare samtidigt)

2. Blandningsskruvar (en på varje förgasare)

3. Synkroniseringsskruvar (en på varje förgasare, men ofta saknar förgasaren överst eller underst denna skruv, då denna förgasare funkar som normal för övriga förgasare att synkroniseras med. Denna "normal"förgasare är då vanligen försedd med skruv 1 ovan.

 

I ditt fall skulle det kanske kunna räcka att justera 1, men detta får inte leda till attt varvtalet blir för högt i neutralväxel. 

 

Själva motorenheten i din utombordare är tillverkad av Yamaha. Jag har kollat sprängskisser men inte hittat justerskruven för 1. Du skall leta efter en skruv som påverkar stoppet för gaspådraget på alla förgasare samtidig. 

 

Skruva inte på något annat och håll noga koll på hur du skruvar så att du kan återställa till utgångsläget.

 

Du kan kolla förgasare och förgasarlänkage i nedanstående sprängskisser.

 

Mercury

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx

 

Yamaha

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx

 


Tusen tack för ett utförligt svar. Tror du hade svarat i en äldre tråd med liknande problem där fanns det tydligen en plomberad ställskruv också, får ta en titt på min och prova lite som du skriver. Annars får det väl bli en rejäl tvätt av förgasarna.

 

Vad säger du om de här bränsletillsatserna som finns på marknaden? Är det något att satsa på för att förhindra ytterligare problem?

 

Gällande farten så är du nog rätt ute, skulle satsat på en med 60hk som är max för den båten.

Hur ställer sig försäkringsbolag etc om man hänger dit en på 75hk eller dyl?

Det här med att trimma in och ut lärde jag mig pinsamt nog genom att försöka komma upp i plan med baktung båt på grunt vatten med motorn uttrimmad. Belöningen blev en liiiiten skada på ett av bladen, tur som fan att jag har dybotten på väg ut från min plats.

 

Åter igen, tack så mycket för svar, båtfolk är ett hyggligt släkte har jag märkt. 👍😊

3E1BE72A-50D7-4899-962C-16EA7B74A9B4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av tillsatser. Om jag skulle prova något så blir det antagligen Redline, som sägs funka ibland. Annars är det nog rätt mycket så kallad Snake oil på marknaden och oavsett vad man använder är nog utsikterna att lyckas mycket begränsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Har varit nere i båten och kikat lite, hittade nog skruven du pratade om (se bilden med pil).

Jag justerade upp den marginellt, ligger på ca 1100rpm på neutralen nu vilket kanske är lite högt. Fick inte motorn att dö vid bryggan iaf, var inte lägga att gå ut och prova nu men imorgon ser det bättre ut för ett försök. Jag provade lägga i backen på lägsta varv och den gick jämt och fint. Vad jag förstår så reglerar den helt enkelt lägsta varvet både för neutral och växel, så om jag ställer upp den för mycket så tappar jag den riktiga lågfarten med växel i också.


När jag lägger i fram eller back så behöver jag föra reglaget ganska långt innan det händer något, speciellt med backen, kan detta vara något? Kan man spänna upp växelreglaget eller dyl? 
Har ingen erfarenhet från andra båtar så jag har inget att jämföra med. 😬

285CFF4F-0AB1-4C8E-862E-545345172ACF.jpeg

B416B784-021F-4941-8C69-21C609ED4A45.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Macina:

Tack för svar.

Har varit nere i båten och kikat lite, hittade nog skruven du pratade om (se bilden med pil).

Jag justerade upp den marginellt, ligger på ca 1100rpm på neutralen nu vilket kanske är lite högt. Fick inte motorn att dö vid bryggan iaf, var inte lägga att gå ut och prova nu men imorgon ser det bättre ut för ett försök. Jag provade lägga i backen på lägsta varv och den gick jämt och fint. Vad jag förstår så reglerar den helt enkelt lägsta varvet både för neutral och växel, så om jag ställer upp den för mycket så tappar jag den riktiga lågfarten med växel i också.


När jag lägger i fram eller back så behöver jag föra reglaget ganska långt innan det händer något, speciellt med backen, kan detta vara något? Kan man spänna upp växelreglaget eller dyl? 
Har ingen erfarenhet från andra båtar så jag har inget att jämföra med. 😬

 

Jag tror du hittat rätt skruv och den funkar i så fall på det sätt du beskrivit.

Skruven skall stoppa rörelsen nedåt för stången (16) i sprängskissen nedan.

Not: Stången anges i reservdelslistan att ha med choke att göra, men det är säkert fel. 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/carburetor-link

 

Till vänster  om denna stång sitter synkskruvarna på varje förgasare riktade snett uppåt. Jag nämnde dessa som punkt 3 ovan. I din motor är nedre förgasaren "normal".
OBS: Rör inte synkskruvarna om du inte har ett synkinstrument. 

 

Tomgång i neutral skall vara 700-800 rpm, så 1100 varv är för högt. Risken är att växelhuset tar skada vid växling. Om stiften är av okänd kvalitet så byt dessa.  

 

Reglaget beter sig som det skall. Växeln skall kunna läggas i med en bestämd rörelse. Det skall finnas ett spel melaln växel och gas så att växeln säkert ligger i innan gaspådrag kan göras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kika på stiften, pratade med tidigare ägare och de skall vara bytta inför denna säsong.

Pratade med en förgasarguru (MC inte båt). Han trodde stenhårt på slitna nålventiler som inte håller tätt, han finns i närheten av mig så kanske jag monterar loss förgasarbryggan och åker dit med den.

Vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson är nog rätt person att svara på dina frågor.Jag har en likadan motor som går bra sen jag började konservera den med Aspenbensin men jag har även en motorcykel med 4förgasare som jag fasat för att behöva skruva ner på våren.Den brukar hosta och bete sig lite dumt vid uppstarten men efter några dagar med fräsch bensin har den blivit ok igen.På bilprovningen fick jag tips att i någon lång uppförsbacke försöka hålla fullgas för att få genomströmning i samtliga kanaler o munstycken och det har faktiskt funkat.Vet inte om det kan fungera på mercuryn men kan va värt ett försök och ge den lite tid innan du river ner allt//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Macina:

Ska kika på stiften, pratade med tidigare ägare och de skall vara bytta inför denna säsong.

Pratade med en förgasarguru (MC inte båt). Han trodde stenhårt på slitna nålventiler som inte håller tätt, han finns i närheten av mig så kanske jag monterar loss förgasarbryggan och åker dit med den.

Vad tror du om det?

Har sällan hört att nålventilerna skulle ge problem. Oftast är det beläggningar till följd av felaktig höstservice. Men kan han mecka MC så fixar han säkert dina problem på bästa sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Har sällan hört att nålventilerna skulle ge problem. Oftast är det beläggningar till följd av felaktig höstservice. Men kan han mecka MC så fixar han säkert dina problem på bästa sätt.


Jag ska se om jag får lite tid över ikväll att kika på det, tyvärr blåser det för mycket här för en tur.

 

Han förgasarmannen pratade även om att han alltid synkar förgasarna innan han monterar tillbaka på motorn vilket jag tyckte lät märkligt. Men jag har som sagt endast erfarenhet från moppens gamla förgasare för många år sedan.

 

Det han tyckte med nålventilerna var att eftersom den startade lätt när den var kall och sen när man kört ett tag och drar ner på tomgång och den dör så är den svårstartad.

Om inte annat så får jag plocka loss och inspektera så mycket jag kan.

Det ska vara dåligt väder ett tag här nu så tänker att man kan passa på.

 

Är det några fallgropar att tänka på vid bortmontage av förgasarbryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Macina:


Jag ska se om jag får lite tid över ikväll att kika på det, tyvärr blåser det för mycket här för en tur.

 

Han förgasarmannen pratade även om att han alltid synkar förgasarna innan han monterar tillbaka på motorn vilket jag tyckte lät märkligt. Men jag har som sagt endast erfarenhet från moppens gamla förgasare för många år sedan.

 

Det han tyckte med nålventilerna var att eftersom den startade lätt när den var kall och sen när man kört ett tag och drar ner på tomgång och den dör så är den svårstartad.

Om inte annat så får jag plocka loss och inspektera så mycket jag kan.

Det ska vara dåligt väder ett tag här nu så tänker att man kan passa på.

 

Är det några fallgropar att tänka på vid bortmontage av förgasarbryggan?

Att synka förgasarna innan montering låter jättekonstigt, så gör man knappast på MC heller.
För Mercury F90 ÅM 2000 specas att synkning skall ske med motorn i vattnet, dvs med korrekt mottryck i avgassystemet. Så, inte ens med spolmuff anses OK. 

 

Förklaringen kring nålventilerna har jag lite svårt att förstå. Ta ur stiften sedan den stannat. Om de är blöta så kan teorin ev. stämma. Men skit samma förresten, om du gör rent förgasarna så är det enkelt att samtidigt kolla nålventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och kikade ikväll på att plocka loss förgasarna. Blev avskräckt, blir nog till att leta någon som kan lösa detta för mig under morgondagen. Blir helt enkelt ett för stort projekt och jag känner att jag vill få ordning på det snarast för att kunna njuta fullt ut! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du kan hitta blandningsskruvarna på dina förgasare.

 

- Anteckna hur de är inställda genom att räkna antalet varv, även del av varv,  tills de bottnar och sedan återställa till utgångsläget. Dra endast lätt i botten annars kan spetsen på skruven skadas.

- Med varm motor och växel i justera blandningsskruvarna en i taget. Försök hitta den intällning som ger maximalt varvtal. Det finns ett spann, så sikta hellre åt lite mer öppet (utskruvad) än stängd .

Justera efter med gasspjällskruven som du hittade tidigare. Förhoppningsvis skall detta möjliggöra ett lägre tomgångsvarvtal i neutral. 

 

Rör inte synkskruvarna. De är mycket känsliga och du är chanslös att ställa dessa utan ett synkroniseringsverktyg.

 

Att ta bort förgasarna är nog inte så svårt, men du måste ta upp båten och kommer behöva ett synkverktyg efter återmonteringen, men det kan hända att det blir tillräckligt bra även utan detta om bara förgasarna är rena och blandningen justeras enligt ovan. Håll koll på hur alla justeringar står och återställ vid återmonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Kolla om du kan hitta blandningsskruvarna på dina förgasare.

 

- Anteckna hur de är inställda genom att räkna antalet varv, även del av varv,  tills de bottnar och sedan återställa till utgångsläget. Dra endast lätt i botten annars kan spetsen på skruven skadas.

- Med varm motor och växel i justera blandningsskruvarna en i taget. Försök hitta den intällning som ger maximalt varvtal. Det finns ett spann, så sikta hellre åt lite mer öppet (utskruvad) än stängd .

Justera efter med gasspjällskruven som du hittade tidigare. Förhoppningsvis skall detta möjliggöra ett lägre tomgångsvarvtal i neutral. 

 

Rör inte synkskruvarna. De är mycket känsliga och du är chanslös att ställa dessa utan ett synkroniseringsverktyg.

 

Att ta bort förgasarna är nog inte så svårt, men du måste ta upp båten och kommer behöva ett synkverktyg efter återmonteringen, men det kan hända att det blir tillräckligt bra även utan detta om bara förgasarna är rena och blandningen justeras enligt ovan. Håll koll på hur alla justeringar står och återställ vid återmonteringen.

Kan de pluggade hålen jag har pilarna mot vara blandningsskruvarna?

 

A21E96DF-FDCE-440A-99F4-7DC0940F98A8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta är rätt. Om du hittar skruvarna, och min beskrivning inte ger önskat resultat kan du prova att ta bort dem, blåsa t.ex. med en cykelpump i hålen och så testa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allright, jag tog mod till mig eller rättare sagt, jag tog mig tid och drog upp båten och vips så var förgasare loss. Ska till en kompis imorgon som kan mer än mig i frågan som hjälper mig med rengöring.

Nu vill jag bara få tag på ett synk verktyg så jag får gjort allt från grunden! 
 

98FB3A09-9F14-441A-BB37-B7968E4B4A85.jpeg

C7E2BEFE-4520-4A1C-AFA3-D5C401C772FF.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort ett försök med blandningsskruvarna först, men det blir säkert bra när du är klar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra gjort att lossa förgasarna.Har stått och tittat på mina o tänkt att en dag blir man tvungen att göra det med dagens bränsle.Perfekt att kunna följa här nu!Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brawn:

en dag blir man tvungen att göra det med dagens bränsle.

Det tror jag inte. Om man gör en korrekt höstservice och ser till att det inte kommer in vatten t.ex. pga otät tanklock så är dessa problem mycket ovanliga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev guestsson:

Jag hade nog gjort ett försök med blandningsskruvarna först, men det blir säkert bra när du är klar 🙂

Jag misstänker att du kan ha rätt angående blandningsskruvarna. Det såg väldigt rent och fint ut vid en snabb koll. Får se mer i eftermiddag. Hur som helst så får jag se det som en lärdom om

det inte är någon skit i. 👍

Jag bytte även bränsleledningen bara för att ha hela bränslesidan ny, ren och fräsch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allright... Suck!

Jag ska kolla närmre men vid en första anblick ser allt väldigt rent och fint ut, inga avlagringar eller dyl. Nålventilerna håller tätt iaf när

man provar att blåsa igenom bränsleledningen.

Oringarna mellan insug och förgasare såg däremot trötta ut och var väldigt platta, samt nu när jag tänker till så satt skruvarna inte särskilt hårt heller. 
Kanske att den dragit tjuvluft där?

Jag ska även prova det med blandningsskruvarna som guestsson tipsar om här ovanför!

 

Nu till mitt nästa problem, tror ni inte på fan att jag slinter när jag ska lägga upp förgasarna på arbetsbänken.

Plastskeden som reglerar gaspådraget knäcks ju givetvis! Se bild...

Någon som vet vad den heter så jag kan köpa en ny imorgon?

DC6FC4E3-91E9-457E-9BA8-450CF7673E8E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev guestsson:

Tusen tack för all hjälp. Än är jag inte i mål men på väg.

Gick igenom alla förgasare igår, kollade munstycken och nålar. Allt såg rent och fint ut, inga avlagringar eller annat skit. Bytte alla o-ringar och monterade allt.

Den funkar som innan så nu ska jag på blandningsskruvarna samt synka förgasare sen när den är i vattnet igen.

Passar på att fräscha upp med nya dekaler etc nu när vädret är kass och båten är uppe. Man lär sig mycket på detta iaf!
Kommer ge mig på synkningen med en vanlig vakumklocka så det får bli en kanal i taget jag justerar.

 

I manualen står det att om första är typ 30 ska nästa vara 29 och nästa 28 etc medans de flesta instruktioner (youtube) säger att man ska sträva efter att få de så lika som möjligt. När man vara har en klocka, hur gör man då?
 

Kan jag göra blandningsjusteringen på land med spolmuff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade manualen tidigare och denna verkar inte ha något krav på att utföra synkningen i vattnet. Justering av blandning skall normalt göras under belastning på tomgång, så om manualen inte säger annat skulle jag göra så. 

 

Jo jag såg att det skiljde mellan cylindrarna och kanske kan du tänka på detta lite när du synkar. Jag förstår inte varför detta skulle vara nödvändigt och är ganska övertygad om att lika inställning ger ett fullgott resultat om du använder en bra synkmätare som t.ex. Carbtune som jag har.  

 

Carbtune är fyrkanalig, vilket är en förutsättning för att lyckas med detta. Att bara använda en mätare ger inte ett fullgott resultat, då trycket tenderar förändras långsamt under inställningen. Men det kanske blir tillräckligt bra för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Kollade manualen tidigare och denna verkar inte ha något krav på att utföra synkningen i vattnet. Justering av blandning skall normalt göras under belastning på tomgång, så om manualen inte säger annat skulle jag göra så. 

 

Jo jag såg att det skiljde mellan cylindrarna och kanske kan du tänka på detta lite när du synkar. Jag förstår inte varför detta skulle vara nödvändigt och är ganska övertygad om att lika inställning ger ett fullgott resultat om du använder en bra synkmätare som t.ex. Carbtune som jag har.  

 

Carbtune är fyrkanalig, vilket är en förutsättning för att lyckas med detta. Att bara använda en mätare ger inte ett fullgott resultat, då trycket tenderar förändras långsamt under inställningen. Men det kanske blir tillräckligt bra för dig. 

Jag har bara en mätare tyvärr, jag skulle ju kunna köp 3 till är ju ingen större kostnad. 
Han förgasarmannen jag pratade om innan är svensk åf för carbtune men pga Corona finns inga att tillgå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-04 vid 13:12 skrev guestsson:

Jag köpte direkt från tillverkaren i England https://www.carbtune.com/, antagligen betydligt billigare.

Kan han inte hyra ut en till dig?

 

Han hade ingen hemma för tillfället. Men jag köper nog 3 mätare till på biltema och gör en egen. Tror det kommer funka utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mätare du tänkte dig? Det skall vara lite tröga/integrerande annars kan det bli problem med fyra mätare som fladdrar lite som de vill. Men, varför inte låta det vara, du kanske blir nöjd efter lite "grovinställning". If it ain´t broke don´t fix it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Vad är det för mätare du tänkte dig? Det skall vara lite tröga/integrerande annars kan det bli problem med fyra mätare som fladdrar lite som de vill. Men, varför inte låta det vara, du kanske blir nöjd efter lite "grovinställning". If it ain´t broke don´t fix it.

Jag provar ställa blandningsskruvarna först hur som helst så får vi se efter det. 
Jo jag såg det att vissa verktyg har en liten ställventil på slangen för att strypa flödet, det får ju att ordna med antingen en ställventil eller en stripe på slangen som stryper lite.

Hur som, jag provar blandningen först så ser vi! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...