Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tedde1

Md5 tappar kraft och varv. *Löst*

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag startar den här tråden då jag hoppas den kan hjälpa andra med samma problem.

 

Jag har under flera års tid haft ett problem med min Md5b, den har lite då och då tappat kraft och inte orkat varva, den har dock aldrig stannat utan gått på lågt varv en stund och sedan kommit igen och gått som vanligt.

 

Problemet har blivit vanligare och vanligare och när vi sjösatte i våras var det helt hopplöst, det hände hela tiden.

Jag har hela tiden trott att det hade med bränslet att göra och har därför riktat in mig på det.

 

Det första vi dök på när vi började var bränslefiltren, vi bytte dem utan förbättring. 

 

Därefter bytte vi matarpump, ingen förbättring.'

 

Efter det rev vi ut tanken, (ett besvärligt jobb på en Hr26a, men jag fick ner chaufförskroppen i styrbords stuvfack och lyckades med möda och besvär att få upp tanken). Nere i tanken satt en sil som för ögat såg att ha tätat igen, kapade bort den och trodde att problemet var löst, det var det inte. Tanken innehöll heller inga dieselbakterier.

 

Nästa steg blev att leta efter tjuvluft i bränslesystemet, vi sökte med hjälp av startgas och åtgärdade några ställen, motorn hade kvar problemet  med att bli orkeslös men kändes mer lättstartad.

 

Nu kommer vi till lösningen, vi kopplade in en multimeter för att kolla hur generatorn laddade, detta gjorde vi bak på generatorn samt på startbatteriet.

Värdena vi fick var inte bra, de kunde ligga som de ska, strax över 14v, för att sedan gå ner till 12,65v för att en stund senare gå upp över 17v.

När den visade 17v la vi i backen förtöjda vid bryggan, helt orkeslös, när laddningen gick ner mot normala 14v gick motorn normalt igen.

 

Vi bytte laddningsregulator bak på generatorn (ett 5 minuters jobb) och nu både laddar och går motorn  normalt igen.

 

https://www.startmotor.se/sok/?submit=Sök&vad=83316003    400kr var det lätt värt att till slut lösa problemet.

 

Mvh

Tedde

 

Den trasiga regulatorn på bilden.

 

 

 

IMG_20200627_223938.jpg

Redigerad av tedde1
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättefint inlägg. Ofta glömmer vi att dessa små motorer är rätt kraftlösa. En felande regulator är nog inte det första vi tänker på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...