Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Behöver snabbt lära mig reva

Rekommendera Poster

Skall segla hemåt utomskärs imorn. Prognosen säger som värst 8m/s med 13m/s i byar, men oftast lugnare.

 

Saken är att jag har aldrig använt reven tidigare, och tänker att det kan behövas imorn. Båten är 33 fot och det kommer seglas på bidevind mestadels.

 

Jag kan principerna om hur man gör med manövrering av båten mm men behöver se exakta detaljer kring hur man kopplar revlinorna osv. Det är seldens Single Line rev. Nu hänger linorna bara vid bommen.

 

Någon som har en länk till någon tydlig skiss eller sida? Har letat runt lite bland seldens egna dokument och tittat YouTube och hittat en del bra men behöver mera.

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men är det inte olämpligt att testa revning första gången i skarpt läge?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minutes ago, raol said:

Förlåt, men är det inte olämpligt att testa revning första gången i skarpt läge?

Jo 😊

 

Sen är ju livet så att allt inte blir perfekt.

Nu står jag inför 2 val. Strunta i att reva eller åtminstone läsa på så mycket jag kan.

 

Jag kan litegrann om revning och har gjort det  förr, men inte på denna båt. 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Förlåt, men är det inte olämpligt att testa revning första gången i skarpt läge?

Ingen minns en fegis!

Det går säkert bra.

Gör såhär.

 

Ha en fin seglingsdag i morgon.

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl tre val, som jag ser det:

Alt3: reva "the old way"; knyt ner seglet med en tamp i hals(rev-)hornet och en tamp i skot(rev-)hornet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är första gången så är det enklast att reva storseglet innan du börjar segla. Spänn ner skothornet mot bommen samt även se till att underliket blir spänt så att storseglet inte får för stor buk. När seglet är hissat spänn kicktaljan så blir det enklare att segla kryss om man ibland vill släppa på storskotet vid hård vind. Släpp även ner ledvagnen till ytterlägena på storskotskenan samt segla inte med så stor lutning, ca 20 graders lutning kan vara ett riktmärke. Att segla med mer lutning gör att det går långsammare, kolla loggen hur farten påverkas av hur mycket det lutar. Vid hård vind behöver inte hela storseglet vara fyllt utan man kan segla med lite fladder längs masten. Samt hissa ett litet försegel. 

 

Mer info, se Granboken

https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Om det är första gången så är det enklast att reva storseglet innan du börjar segla.

Det är oerhört sant! Mycket trevligare att på en lugn båt förbereda och göra klart allt innan man ger sig av.

 

Det är bättre att reva för mycket än för lite innan man åker iväg. Det är lättare att släppa ett rev än att ta in ett rev, om du har fler rev vill säga. Man kan sätta båda reven så rev 1 är klart om ni vill släppa på rev 2.

 

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet. Att segla i lite blåsigare väder kan upplevas läskigt tidvis, men då har man ofta för mycket segel uppe.

 

Man behöver inte heller råpressa mot vinden i de värsta byarna utan man kan falla av några grader och tappa i höjd mot vinden men få mindre avdrift, bekvämare lutning och högre fart (fast det är redan sagt).

 

Fast det ovan har du säkert redan koll på.

 

En annan sak som är bra att tänka på när det tutar i lite mer än man kanske tycker känns bekvämt:

Att segla när det blåser lite mer, än man är van med, är väldigt roligt. Det kan dock vara lätt att glömma bort det i bland. Då får man påminna sig om det igen. 😀

 

Lycka till!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga revmöjligheter på min båt. Vad är då smartast?

 

Ta ner storseglet helt eller segla på bara storseglet?

 

Med vår Maxi 77 seglade jag ofta med bara förseglat, men med Solingen som har 7/8 dels rigg är det inte lika självklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dava:

Jag har inga revmöjligheter på min båt. Vad är då smartast?

 

Ta ner storseglet helt eller segla på bara storseglet?

 

Med vår Maxi 77 seglade jag ofta med bara förseglat, men med Solingen som har 7/8 dels rigg är det inte lika självklart...

Smartast är att ordna revmöjligheter 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På både vår förra och vår nuvarande är det bara storseglet som är aktuellt om man ska minska segelytan genom att stryka ett segel helt. I alla fall om man ska högre mot vinden än halvvind. Båda partialriggade.


Den förra seglade faktiskt bättre utan försegel, när det gällde att gå högt mot vinden och den var lättare att kontrollera i hårdare vind generellt. Vår nuvarande seglar ganska dåligt med bara storsegel, men det är en enorm skillnad i krängning med fock+revat storsegel och enbart fullt storsegel. Men blåser det mer än 8-9 m/s är det svårt att vinna höjd utan fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Soling revar man inte vid kappsegling. Man trimmar seglen och njuter av hårdvindssegling. 

http://www.solings.co.uk/soling-tuning-guide/

 

Men är det semestersegling så kan man nog prova sig fram hur båten reagerar med enbart ett segel. Med vissa båtar kan det bli svårt att kryssa med enbart fock. På en Soling är fördelningen: storsegel 13,6 m² och fock 8,1 m². Troligen bättre att ta ner focken samt plana ut storseglet och släppa ut ledvagnen om det blir problematiskt i hårdvind.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev per_62:

En Soling revar man inte vid kappsegling. Man trimmar seglen och njuter av hårdvindssegling. 

 

Nja. Vi gjorde det senast, det kändes som att jag fick spendera hälften av tiden med att ösa och pumpa läns. Vi låg två vid rundningen av sista märket men förlorade helt på kryssen, framförallt för att vi inte kunde hålla båten upprätt.

 

Har trimmat in riggen så att båten seglar förvånansvärt bra med bara ett segel. Både endast stor och endast fick fungerar. För höjdtagning är nog endast stor att föredra. 

 

Just nu ser det ut att bli lugnare än befarat så det blir nog fullt ställ som gäller. 

 

Är det inte att förstöra ett fint segel att låta sy in revöglor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycks det så... Är det bara lugna vindar som gäller. 

 

Det ska ju se fint ut också... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Är det inte att förstöra ett fint segel att låta sy in revöglor?

En "riktig" solingseglare tycker säkert det, men...

Nästan alla segel har möjlighet att reva utan att man tycker det fina nyköpta seglet är förstört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har t ex en Soling som inte kan revas så kan man alltid skota storseglet så att man får en ”bubbla” i framkanten  på det mot masten, men man ändå låter aktre kanten dra och inte fladdra. Funkar ungefär som att reva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu menade ja inget illa. 

 

Själv kör jag rullgenua och stor med tre rev, med färdiga sejsningar på första revet. Binder givetvis även ned längst bak mot bommen. 

Ingen vits att det lutar mer än dryga 20 grader. 

 

Är ute i alla vindar. Som värst + 25 m/s, brytande sjö och kopplade livlinor på både mig o hund. Då duger det inte att gå för motor och inte för fulla segel, men nån kraft behövs för att hålla sig på öppet vatten. 

 

Så att fixa rev, som snabbt går att få till, är mer värt än att det ser "rent" ut. 

Ser dessutom medvetet och erfaret ut. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att självläsarna på Solingen inte håller undan inkommande vatten. Det borde fungera om det nu inte flödar in vatten för att båten lutar för mycket. Försök segla med mindre lutning.

En besättning på tre i en Soling bör nog väga kring 255 kg för att burka ner ordentligt när det blåser. Annars får man släppa ner ledvagnen på storskotskenan, segla med plana segel och prova att dra i cunningham på kryssen så att buken drar sig framåt och att akterliket öppnar upp. Samt segla med fladder längs med masten.

Det klart man kan sätta in revmöjlighet även på en Soling men prova först ovanstående. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plana segel!
Ner med skotvagnen för planare stor.
Sträck upp bomliket.
Ta hem på akterstaget.
Sträck Cunningham.
Bak med skotpunkten för förseglet,
Spänn försegelfallet eller förseglets Cunningham.
Räcker inte det så spill lite vind ur storseglet.
Och....Burka, burka, burka!
 

Generellt brukar jag säga att förseglet är motorn och storseglet höjdrodret på båten.

Endast försegel- Relativt fort men dålig höjd.
Endast storsegel- Högt men med sämre fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har oxå frågor om revning, så jag ställer dom här.

 

1. vad ska man göra av all segelväv under bommen, anv buntband eller vad?

(bild1)

 

2. Hur ska man få på kroken vid bom/mast- fästet, utan att riva ner segeltrumslöpare?
(jag anv en m4 bult&mutter, för att stoppa att dessa ramlar ut när jag halar segel, bild2)

 

3. Samt, hur ska man fäst revlinan korrekt?
(finns något märkligt block, som går löpar utmed sidan av bommen, har eget spår på bommen. Denna har dock enbart bra m4-fäste långt utanför någon ögla. Jag anv på bilden lasso-knut runt hela bommen, bild3)

20200903_165908.jpg

20200903_182112.jpg

20200903_165856.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 2.

 

Du ska ha en segelkassett som passar din mast och dina travare.

60010_2237.jpg.2d7c07e89c2a4ada1acd68f7c35fac1b.jpg

 

Då blir det såhär.

DSC_0637.JPG.jpg.276f7c253b5511e7c0510ee07b645113.jpg

 

Benns brukar kunna hjälpa till och det finns säkert även andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett seldens Single Line rev så titta på selden hemsida så ser du hur du skall kopla det reva Det är bara en tamp som man drar i när  man revar ett seldens Single Line rev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 3.

 

Det finns märkliga block och alla möjliga andra beslag som passar i skaran på bommen.

 

Benns igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Normalt sitter det tre, fyra öljetter längs bomliket i höjd med revet. Man rullar ihop överflödig duk och bondet en lina genom öljetten runt bommen. OBS ej för att sträcka seglet utan bara för att samla upp duken.

 

2. Det ser ju kanske inte jätteenkelt ut med den lösningen. Det ser ut som du skulle kunna få dit typ en sån här https://www.benns.se/mast-rigg/segelintag/seldn/sail-feed-large-incl-gate.

 

3. Är seglet lösfotat? I så fall ögla runt bommen, genom ringen i seglet och bak. Ungefär so det ser ut på din bild. Om inte så brukar man ha ett fäste på ena sidan och ett kindblock på andra sidan av bommen vid revet. Från fästet, genom ringen, genom blocket och bak.

 

Hoppas att du fattar något från mina beskrivningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins en skiss på selden hemsida  sida 44 där ser du hur du skall göra med ett Single Line revning, så här fungerar de  ligger  i  bommen det är bara att koppla halsonet  och  akterliket så ära det klart att reva med en tamp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-05 vid 14:37 skrev Mackey:

Svar på fråga 2.

 

Du ska ha en segelkassett som passar din mast och dina travare.

60010_2237.jpg.2d7c07e89c2a4ada1acd68f7c35fac1b.jpg

 

Då blir det såhär.

DSC_0637.JPG.jpg.276f7c253b5511e7c0510ee07b645113.jpg

 

Benns brukar kunna hjälpa till och det finns säkert även andra.

Känns som en onödig grej, skulle den stoppa segeltravare att falla ut?
(något borde man ju kunna snickra ihop själv)

 

2020-09-05 vid 14:48 skrev StyrmanKarlsson:

1. Normalt sitter det tre, fyra öljetter längs bomliket i höjd med revet. Man rullar ihop överflödig duk och bondet en lina genom öljetten runt bommen. OBS ej för att sträcka seglet utan bara för att samla upp duken.

oljot.thumb.jpg.ee6ab09b2bd4360738f266927979dff5.jpg

 

Här är en tydligare bild, där detdär underliga blocket syns uppe till höger. Sitter en på var sin sida, och har enbart spår (m4 skruven), långt utanför öglorna i seglet.

 

Fråga: överflödig segelväv bör komma ut på lä eller lovarts -sidan?

(samt vilken krok vid bom/mast -fästet är lämpligast)

 

Antar det går samla ihop segelväven med buntband, för det finns små tygöglor på mitt segel, 2 ställen utmed varje trimögla (på var sida, så 4st). Dessa antingen för att samla ihopp segelväv vid revning, eller ha småtrådar (för att se hur vinden faller över seglet).

 

2020-09-05 vid 14:48 skrev StyrmanKarlsson:

2. Det ser ju kanske inte jätteenkelt ut med den lösningen. Det ser ut som du skulle kunna få dit typ en sån här https://www.benns.se/mast-rigg/segelintag/seldn/sail-feed-large-incl-gate.

 

3. Är seglet lösfotat? I så fall ögla runt bommen, genom ringen i seglet och bak. Ungefär so det ser ut på din bild. Om inte så brukar man ha ett fäste på ena sidan och ett kindblock på andra sidan av bommen vid revet. Från fästet, genom ringen, genom blocket och bak.

Vet inte om lasso -knuten är optimal/håller.. får lossa den om man vill ha full segel yta...

 

2020-09-05 vid 14:48 skrev StyrmanKarlsson:

Hoppas att du fattar något från mina beskrivningar.

 

2020-09-05 vid 15:04 skrev Medpch:

Det fins en skiss på selden hemsida  sida 44 där ser du hur du skall göra med ett Single Line revning, så här fungerar de  ligger  i  bommen det är bara att koppla halsonet  och  akterliket så ära det klart att reva med en tamp

jajo bläddrade nog i den någon gång, får nog stirra lite mer i den innan nästa revning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Perrr:

Känns som en onödig grej, skulle den stoppa segeltravare att falla ut?
(något borde man ju kunna snickra ihop själv).

När travarna är införda i likrännan monteras "den onödiga grejen". Sedan kan travarna passera "den onödiga grejen" hela vägen ner till bommen utan att falla ur likrännan.

Rät fiffigt, eller hur?

 

Självfallet kan man snickra ihop "den onödiga grejen" själv och spara något i stil med 150:- kronor. Jag har annat att göra som jag tycker är både viktigare och roligare att göra. 😁

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag undrar lite om det verkligen är single Line rev jag har. Jag saknar revlinor i främre delen av bommen. Jag har endast revlinor längst akterut på bommen. Jag ser heller inga trissor på bommens främre del som linor bör löpa på.

IMG_20210728_134912.thumb.jpg.0e1c74ea46e268deb5e4bb7b10c24a83.jpgIMG_20210728_134856.thumb.jpg.a3b56a9d6f1bc8c8be246fb07e5029aa.jpg

 

Redigerad av Skuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Skuten:

Jag undrar lite om det verkligen är single Line rev jag har. Jag saknar revlinor i främre delen av bommen. Jag har endast revlinor längst akterut på bommen. Jag ser heller inga trissor på bommens främre del som linor bör löpa på.

IMG_20210728_134912.thumb.jpg.0e1c74ea46e268deb5e4bb7b10c24a83.jpgIMG_20210728_134856.thumb.jpg.a3b56a9d6f1bc8c8be246fb07e5029aa.jpg

 

Det ser ju ut som du har två revkrokar i bominfästningen? En på var sida som ska hantera rev1 på ena sidan och rev2 på andra? Då har du inte singlelinerevning utan bara i seglets akterlik där den ena, blå eller röd hanterar var sitt rev. Detta gör ju dock att du ändå måste fram till bommens infästning för att koppla revkroken i seglets öljetter för revning fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Skuten:

Jag undrar lite om det verkligen är single Line rev jag har. Jag saknar revlinor i främre delen av bommen. Jag har endast revlinor längst akterut på bommen. Jag ser heller inga trissor på bommens främre del som linor bör löpa på.

IMG_20210728_134912.thumb.jpg.0e1c74ea46e268deb5e4bb7b10c24a83.jpgIMG_20210728_134856.thumb.jpg.a3b56a9d6f1bc8c8be246fb07e5029aa.jpg

 

Du behöver inte linan till båda liken. I din första bild anar man en rostfri krok ovanför bommens infästning i masten (precis till höger om den blåa bården på seglet). Du sätter ett soft-schackel (dyneema) genom rev-öljetten i mastliket och hakar sedan i detta i kroken för att hålla nere den ändan av seglet. Akterliket hålls nere med revlinan. Vi har samma lösning på vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...