Jump to content
Thursday 09 December 2021
Abbe2

Körkort för båt?

Recommended Posts

17 minuter sedan skrev M__G:

Skulle kunna utläsas som att man ska ha både förarintyg och manöverintyg i och med kommatecken eller att man har kustskepparintyg. 

 

Att man normalt sett får behålla högre behörighet när man inför begränsning i körkort m.m kallas farfarsprincipen. Nästan alltid så i någon omfattning. 


Lagtexter skrivs inte så luddiga. Om avsikten hade varit att båda intygen skulle krävas hade det stått "innehar förarintyg och manöverintyg för högfartsbåt, eller kustskepparintyg" eller nåt liknande.

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.

Fast det blir ju väldigt konstig för en som kört tung lastbil yrkesmässigt i 20 år på sitt B-körkort att plötsligt tvingas köra upp för ett C-körkort.

 

Ny lagstiftning bör ha en viss acceptans i befolkningen, eller i alla fall inte upplevas som helt felaktig.

 

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med ett "körkort" för cykel eftersom många cyklister idag inte verkar ha en susning om några trafikregler öht.

Däremot tycker jag det skulle vara orimligt att kräva teoriprov och "uppcykling" av de som har ett körkort AM, A1, A2, A, B, BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E eller DE.

 

En annan sak att ta hänsyn till är att det inte får bli orimliga väntetider för att få sitt körkort eller förarintyg. Av den anledningen är det rimligt att underlätta i en övergångsperiod så att inte skoterförare eller lastbilschaufförer hade tvingats bryta mot lagen (eller förlorat sin inkomst) för att samhället inte hade resurser att genomföra nödvändiga prov på kort tid.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Fast det blir ju väldigt konstig för en som kört tung lastbil yrkesmässigt i 20 år på sitt B-körkort att plötsligt tvingas köra upp för ett C-körkort.

 

Ny lagstiftning bör ha en viss acceptans i befolkningen, eller i alla fall inte upplevas som helt felaktig.

 

En annan sak att ta hänsyn till är att det inte får bli orimliga väntetider för att få sitt körkort eller förarintyg. Av den anledningen är det rimligt att underlätta i en övergångsperiod så att inte skoterförare eller lastbilschaufförer hade tvingats bryta mot lagen (eller förlorat sin inkomst) för att samhället inte hade resurser att genomföra nödvändiga prov på kort tid.

 

Om man går ut med förändringarna i god tid, säg två år i förväg, så hinner alla berörda (det är ju trots allt en mycket liten andel i såna här lägen) lösa ett kompetensprov. Har man kört lastbil yrkesmässigt i 20 år är det ju som en timme vanligt jobb att göra en uppkörning, och sen ett teoriprov på det.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev raol:

Om man går ut med förändringarna i god tid, säg två år i förväg, så hinner alla berörda (det är ju trots allt en mycket liten andel i såna här lägen) lösa ett kompetensprov. Har man kört lastbil yrkesmässigt i 20 år är det ju som en timme vanligt jobb att göra en uppkörning, och sen ett teoriprov på det.

Skulle du gärna vilja göra ett cykelprov + teori vid två olika tillfällen för gissningsvis tusen kronor?

Jag vet ju att du måste svara ja, så varför frågar jag???

 

Liten andel?

Det måste du nog verifiera för att någon ska ta det på allvar.

 

Det fanns runt 150 000 snöskotrar och säkert minst lika många användare när kravet på förarbevis infördes.

Det blir minst 12 500 förarprov och 12 500 teoriprov per månad under vinterhalvåret om övergångsperioden skulle ha varit två år.

Vilken organisation skulle ta hand om detta för att efter två år i princip inte ha något att göra?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev raol:


Lagtexter skrivs inte så luddiga. Om avsikten hade varit att båda intygen skulle krävas hade det stått "innehar förarintyg och manöverintyg för högfartsbåt, eller kustskepparintyg" eller nåt liknande.

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.
 

Det är ju ett förslag så en skarp lag kommer säkert vara tydligare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var det beslut på det omtalade vattenskoterkörkortet.

 

Riksdagen klubbar förarbevis för vattenskoter

Från och med den 1 maj nästa år krävs förarbevis för att köra vattenskoter, efter ett beslut i riksdagen. Lägsta ålder för en förare är 15 år och för att få ett bevis måste han eller hon ha gått en förarutbildning och ha fått godkänt.

Reglerna för utbildare och de som ska utfärda förarbevis gäller redan från den 1 juli i år.

Nyligen fick Riksåklagaren stöd från remissinstanser för ett förslag om att buskörare på vattenskoter ska kunna bötfällas direkt på plats. RÅ:s förhoppning är att det ska kunna träda i kraft i sommar. Då får polisen möjlighet att utfärda böter för “störande och onödig körning” direkt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganska uddlöst med krav, när det inte finns någon kontrollorganisation att tala om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ser framför mig vattenskotrar som är 4.1 meter på marknaden inom kort. Då räknas de inte som vattenskotrar enligt definitionen, och kan köras fritt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Jag ser framför mig vattenskotrar som är 4.1 meter på marknaden inom kort. Då räknas de inte som vattenskotrar enligt definitionen, och kan köras fritt.

 

En lång smal "plastnäsa" påplastad så att skrovet blir längre än fyra meter är allt som behövs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och det kommer, så klart, inte göra nån som helst skillnad. För, som jag påpekat tidigare, folk bryter nästan aldrig mot regler och lagar av okunskap, utan medvetet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Och det kommer, så klart, inte göra nån som helst skillnad. För, som jag påpekat tidigare, folk bryter nästan aldrig mot regler och lagar av okunskap, utan medvetet.

 

Den stora skillnaden är nog tidsåtgången för att arbeta fram bevis för lagbrott i samband med framförande av vattenskoter.

 

Tidigare skulle det bevisas att skotern framförts så det gick att döma för vårdslöshet i sjötrafik.

 

Nu kan det utfärdas böter för den som inte har behörighetsbeviset med under körningen. Det ligger även på uthyrare att kontrollera behörigheten för dem som de hyr ut till, annars blir uthyraren bötfälld.

 

Förutsättningarna för Sjöpolis o Kustbevakare att se ett direkt resultat av ett ingripande kommer att öka enormt i förhållande till de lagrum de haft att tillgå tidigare i sina försök att stoppa galningar på vattenskoter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsen med körkort av alla slag är att de förvandlar en rättighet till ett tillstånd som kan dras in. Man behöver inte ens kräva utbildning för att få körkort, det räcker med att att ansöka och få det första gången, varvid man får mottaga och underteckna vilka regler man skall följa. 
Bryter man sen mot reglerna så mister man tillståndet.
Svårare är det inte.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och eftersom det inte finns hundratals polisbåtar som övervakar alla tusentals ställen det kan köras på, så är det hela tandlöst, eftersom ingen övervakar mer än kanske en procent av tiden. En typisk vattenskoter går nog också ungefär 20-30 knop snabbare än en polis/kbv-båt, så vill nån komma undan är det enkelt.


Nä, detta är en symbolhandling som får nästan noll betydelse i praktiken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:

Nä, detta är en symbolhandling som får nästan noll betydelse i praktiken.

Ser du lika med t ex bilkörkort?

Risken att åka fast för att köra bil utan körkort är ju liten, då kan man ta bort det också med samma argumentation. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Ser du lika med t ex bilkörkort?

Risken att åka fast för att köra bil utan körkort är ju liten, då kan man ta bort det också med samma argumentation. 

Jag har redan förklarat vad skillnaden är där. Förmodligen tidigare i den här tråden, eller en annan på ungefär samma tema. Orkar inte dra det igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Jag har redan förklarat vad skillnaden är där. Förmodligen tidigare i den här tråden, eller en annan på ungefär samma tema. Orkar inte dra det igen.

Vilken skillnad? 
Körkort som körkort, liksom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, raol said:

Och eftersom det inte finns hundratals polisbåtar som övervakar alla tusentals ställen det kan köras på, så är det hela tandlöst, eftersom ingen övervakar mer än kanske en procent av tiden. En typisk vattenskoter går nog också ungefär 20-30 knop snabbare än en polis/kbv-båt, så vill nån komma undan är det enkelt.


Nä, detta är en symbolhandling som får nästan noll betydelse i praktiken.

 

På de ställen där en stor del av problemet är uthyrning av vattenskotrar så kommer det nog göra skillnad. Det blir svårare för personer utan någon som helst vana eller kunskap från sjön att ge sig rakt ut bland badande och fritidsbåtar för att leka.

 

Och det kan isåfall spara resurser, eftersom Kustbevakningen förhoppningsvis inte längre behöver ligga och punktbevaka stränder lika mycket under de soliga helgerna. För idag så har även Kustbevakningen snabba båtar, bl.a. vattenskotrar, och ser inte ut att ha några större problem med att köra ikapp de som buskör.

Edited by Abbe2
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Seawolf:

Vitsen med körkort av alla slag är att de förvandlar en rättighet till ett tillstånd som kan dras in. Man behöver inte ens kräva utbildning för att få körkort, det räcker med att att ansöka och få det första gången, varvid man får mottaga och underteckna vilka regler man skall följa. 
Bryter man sen mot reglerna så mister man tillståndet.
Svårare är det inte.

 

Så fick jag mitt lastbilskörkort 1983 när man skrev på och intygade att man hade kört minst 100 mil.

Så jag har aldrig kört upp för tung lastbil men kör det varje dag, dessutom är det en tankbil med 57 m3 bensin/diesel.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev raol:

Jag har redan förklarat vad skillnaden är där. Förmodligen tidigare i den här tråden, eller en annan på ungefär samma tema. Orkar inte dra det igen.

Jag tycker det är en väldigt relevant liknelse. De flesta "vanliga hyggliga" människor avstår att köra bil när de inte har körkort eller kör inte lastbil när de bara har B-kort, det finns ett visst klientel som inte bryr sig utan kör ändå. Samma klientel brukar ha massa andra fuffens för sig också, inte sällan svårt skilja på ditt och mitt eller rärtshaveristiskt beteende. Så troligen kommer lejonparten rätta in sig i leden, sen kommer det säkert finns ett klientel som struntar i även det. Men resultatet blir säkert en markant förbättring. Och med lite tur bättre ordning på de som hyr om de inte får hyra då de inte kan uppvisa relevant intyg. Utan att ha läst förslaget så kan jag dock ana att det kanske kan komma bli problem om det är en strikt gräns på 4 meter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Och eftersom det inte finns hundratals polisbilar som övervakar alla miljontals ställen det kan köras bil på, så är det hela tandlöst, eftersom ingen övervakar mer än kanske en procent av tiden. En typisk sportbil/värstingmotorcykel går nog också ungefär "20-30 knop" snabbare än en polisbil/polismotorcykel, så vill nån komma undan är det enkelt.

 

Det finns många platser som är lättövervakade - i alla fall här runt Stockholm -  där övervakningen kan klaras av med ett par poliser eller KBV:are på vattenskoter.

 

Det viktiga är ju egentligen inte att fånga alla "skurkar" utan att se till att det är någorlunda lugnt där det bör vara någorlunda lugnt. Om någon racar omkring på en fjärd utan körkort har ju rätt liten betydelse jämfört med de som buskör i trängre vatten med mycket båtar och badande. Målet måste ju vara att lugna ner situationen där den är som värst, inte at dra in så många körkort som möjligt eller stoppa så många körkortslösa som möjligt.

Edited by stavhammar
Tog bort citering av borttaget inlägg.
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Mackey:

Och eftersom det inte finns hundratals polisbilar som övervakar alla miljontals ställen det kan köras bil på, så är det hela tandlöst, eftersom ingen övervakar mer än kanske en procent av tiden. En typisk sportbil/värstingmotorcykel går nog också ungefär "20-30 knop" snabbare än en polisbil/polismotorcykel, så vill nån komma undan är det enkelt.

Exakt, och det är ju också verkligheten. Polisen har mer eller mindre slutat ens försöka få fast MC-åkare som avviker, eftersom de inte har en chans att fånga dem. Samma sak kommer det att vara med vattenskotrar. Ja, KBV har säkert några få vattenskotrar själva, men de flesta fartyg är patrullbåtar som kanske går att skrämma upp i 35 knop. Vattenskotrarna börjar väl runt 60 knop, och kan köra i cirklar runt och håna kustbevakarna, utan att de kan göra ett enda dugg åt det hela.

Tandlös symbolhandling utan praktisk nytta och effekt. Korkat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Polisen har mer eller mindre slutat ens försöka få fast MC-åkare som avviker, eftersom de inte har en chans att fånga dem.

Så… du vill avskaffa körkort för MC-åkare pga detta..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, raol said:

Exakt, och det är ju också verkligheten. Polisen har mer eller mindre slutat ens försöka få fast MC-åkare som avviker, eftersom de inte har en chans att fånga dem. Samma sak kommer det att vara med vattenskotrar. Ja, KBV har säkert några få vattenskotrar själva, men de flesta fartyg är patrullbåtar som kanske går att skrämma upp i 35 knop. Vattenskotrarna börjar väl runt 60 knop, och kan köra i cirklar runt och håna kustbevakarna, utan att de kan göra ett enda dugg åt det hela.

Tandlös symbolhandling utan praktisk nytta och effekt. Korkat.

Kustbevakningen har idag inga problem med att ta fast vattenskotrar som bryter de nuvarande reglerna, varför skulle det bli annorlunda när man infört ett körkort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej i värmen och sommaren!

 

Det verkar vara dags att påminna om att vara vänliga mot varandra även om man har helt olika åsikter. Pajkastning och glåpord är ju som ni vet inte tillåtet eller OK.

 

Så håll er till ämnet och undvik "affektiva namn" på dom som inte tycker samma.

 

Trevlig torsdag och trevlig sommar!

 

//stavhammar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Abbe2:

Kustbevakningen har idag inga problem med att ta fast vattenskotrar som bryter de nuvarande reglerna, varför skulle det bli annorlunda när man infört ett körkort?

Det har man ju sett några gånger faktiskt.

En gång i Skurusundet där det inte är så lätt att avvika med en vattenskoter...

image.png.e5f211674d83721527e8df14075c5438.png

 

Det är nog faktiskt så att det är lättare att avvika från en bilväg med bil/motorcykel än att avvika från en vattenväg. Det är jäkligt tungt att bära en vattenskoter på land.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, raol said:

Exakt, och det är ju också verkligheten. Polisen har mer eller mindre slutat ens försöka få fast MC-åkare som avviker, eftersom de inte har en chans att fånga dem. Samma sak kommer det att vara med vattenskotrar. Ja, KBV har säkert några få vattenskotrar själva, men de flesta fartyg är patrullbåtar som kanske går att skrämma upp i 35 knop. Vattenskotrarna börjar väl runt 60 knop, och kan köra i cirklar runt och håna kustbevakarna, utan att de kan göra ett enda dugg åt det hela.

Tandlös symbolhandling utan praktisk nytta och effekt. Korkat.

 

Du har nog missuppfattat varför polisen nästan aldrig jagar motorcyklar idag. Det är för att riskerna är för stora för motorcykelföraren, inte för att polisen inte skulle klara av det.

https://www.expressen.se/motor/trafik/da-maste-polisen-avbryta-biljakten/

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är jäkligt tungt att bära en vattenskoter på land.

Det är jäkligt tungt att bära en bil på land också, vad det nu har med saken att göra. 
😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är jäkligt tungt att bära en bil på land också, vad det nu har med saken att göra. 
😁

Om man ska fly på vattenskoter ur Skurusundet tänkte jag.

image.png.a6376c65bc6653bff43d3715d0f97b19.png

 

Det är lättare att svänga in på en liten väg med bil eller MC och gömma sig än vad det är att gömma sig med en vattenskoter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy