Jump to content
Tuesday 09 March 2021
Abbe2

Körkort för båt?

Recommended Posts

17 minuter sedan skrev M__G:

Skulle kunna utläsas som att man ska ha både förarintyg och manöverintyg i och med kommatecken eller att man har kustskepparintyg. 

 

Att man normalt sett får behålla högre behörighet när man inför begränsning i körkort m.m kallas farfarsprincipen. Nästan alltid så i någon omfattning. 


Lagtexter skrivs inte så luddiga. Om avsikten hade varit att båda intygen skulle krävas hade det stått "innehar förarintyg och manöverintyg för högfartsbåt, eller kustskepparintyg" eller nåt liknande.

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.

Fast det blir ju väldigt konstig för en som kört tung lastbil yrkesmässigt i 20 år på sitt B-körkort att plötsligt tvingas köra upp för ett C-körkort.

 

Ny lagstiftning bör ha en viss acceptans i befolkningen, eller i alla fall inte upplevas som helt felaktig.

 

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med ett "körkort" för cykel eftersom många cyklister idag inte verkar ha en susning om några trafikregler öht.

Däremot tycker jag det skulle vara orimligt att kräva teoriprov och "uppcykling" av de som har ett körkort AM, A1, A2, A, B, BE, C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E eller DE.

 

En annan sak att ta hänsyn till är att det inte får bli orimliga väntetider för att få sitt körkort eller förarintyg. Av den anledningen är det rimligt att underlätta i en övergångsperiod så att inte skoterförare eller lastbilschaufförer hade tvingats bryta mot lagen (eller förlorat sin inkomst) för att samhället inte hade resurser att genomföra nödvändiga prov på kort tid.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Fast det blir ju väldigt konstig för en som kört tung lastbil yrkesmässigt i 20 år på sitt B-körkort att plötsligt tvingas köra upp för ett C-körkort.

 

Ny lagstiftning bör ha en viss acceptans i befolkningen, eller i alla fall inte upplevas som helt felaktig.

 

En annan sak att ta hänsyn till är att det inte får bli orimliga väntetider för att få sitt körkort eller förarintyg. Av den anledningen är det rimligt att underlätta i en övergångsperiod så att inte skoterförare eller lastbilschaufförer hade tvingats bryta mot lagen (eller förlorat sin inkomst) för att samhället inte hade resurser att genomföra nödvändiga prov på kort tid.

 

Om man går ut med förändringarna i god tid, säg två år i förväg, så hinner alla berörda (det är ju trots allt en mycket liten andel i såna här lägen) lösa ett kompetensprov. Har man kört lastbil yrkesmässigt i 20 år är det ju som en timme vanligt jobb att göra en uppkörning, och sen ett teoriprov på det.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev raol:

Om man går ut med förändringarna i god tid, säg två år i förväg, så hinner alla berörda (det är ju trots allt en mycket liten andel i såna här lägen) lösa ett kompetensprov. Har man kört lastbil yrkesmässigt i 20 år är det ju som en timme vanligt jobb att göra en uppkörning, och sen ett teoriprov på det.

Skulle du gärna vilja göra ett cykelprov + teori vid två olika tillfällen för gissningsvis tusen kronor?

Jag vet ju att du måste svara ja, så varför frågar jag???

 

Liten andel?

Det måste du nog verifiera för att någon ska ta det på allvar.

 

Det fanns runt 150 000 snöskotrar och säkert minst lika många användare när kravet på förarbevis infördes.

Det blir minst 12 500 förarprov och 12 500 teoriprov per månad under vinterhalvåret om övergångsperioden skulle ha varit två år.

Vilken organisation skulle ta hand om detta för att efter två år i princip inte ha något att göra?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev raol:


Lagtexter skrivs inte så luddiga. Om avsikten hade varit att båda intygen skulle krävas hade det stått "innehar förarintyg och manöverintyg för högfartsbåt, eller kustskepparintyg" eller nåt liknande.

Och ja, jag känner till principen, men den är så vansinnigt dum! Samma regler ska gälla för alla.
 

Det är ju ett förslag så en skarp lag kommer säkert vara tydligare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy