Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Abbe2

Körkort för båt?

Rekommendera Poster

Men förarbevis är mest en kurs i navigation och väjningsregler. Den ger inga ledtrådar till hur man framför en viss båt på ett säkert sätt. Ska man ha båtkörkort för att stävja buskörning så är det ju i praktiken körlektioner som krävs.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Men förarbevis är mest en kurs i navigation och väjningsregler. Den ger inga ledtrådar till hur man framför en viss båt på ett säkert sätt. Ska man ha båtkörkort för att stävja buskörning så är det ju i praktiken körlektioner som krävs.

Typ något liknande det här..?

http://www.batagarskolan.se/1/motorbat/manoverintyg_hogfartsbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Ja, precis. Om man nu tror att det är brist på kunskap och färdighet som är problemet, så är kurs motsvarande det den enda lösningen. Förarbevisets kursinnehåll har ingen relevans alls här.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minutes ago, raol said:

Men förarbevis är mest en kurs i navigation och väjningsregler. Den ger inga ledtrådar till hur man framför en viss båt på ett säkert sätt. Ska man ha båtkörkort för att stävja buskörning så är det ju i praktiken körlektioner som krävs.

Jag tycker nog Förarintyg gick igenom ganska bra hur man framför en båt på ett säkert sätt, åtminstone i teorin. Sitter med kursboken Navigering och sjömanskap i knät här och läser man den tycker jag man har rätt bra grundkoll. Det tycker väl för övrigt NFB också, som sätter kunskapskraven?

 

Men i sak har du rätt och därför är Båtpraktik dager numera en integrerad (om än frivillig, men ett krav för Kustskepparintyg) del av Förarintyg. Du blir kanske inte förvånad att jag gärna skulle göra den obligatorisk också

 

Självklart måste man lära känna sin egen båt sen, men så är det ju med bilar också.

 

Edit: okej, ni menar för framförande i hög fart. Då är det Manöverintyg högfartsbåt som gäller, precis som @Peter_K skrev.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Ja, precis. Om man nu tror att det är brist på kunskap och färdighet som är problemet, så är kurs motsvarande det den enda lösningen. Förarbevisets kursinnehåll har ingen relevans alls här.

 

Jag håller inte med om att det saknar relevans, men det är inte fullständigt. Därav anges att man skall ha förarbeviset som förkunskap. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brunnsviken:

Jag tycker nog Förarintyg gick igenom ganska bra hur man framför en båt på ett säkert sätt, åtminstone i teorin. Sitter med kursboken Navigering och sjömanskap i knät här och läser man den tycker jag man har rätt bra grundkoll. Det tycker väl för övrigt NFB också, som sätter kunskapskraven?

 

Men i sak har du rätt och därför är Båtpraktik dager numera en integrerad (om än frivillig, men ett krav för Kustskepparintyg) del av Förarintyg. Du blir kanske inte förvånad att jag gärna skulle göra den obligatorisk också

 

Självklart måste man lära känna sin egen båt sen, men så är det ju med bilar också.


Kan iofs ha lagts till saker på de 27 år som gått sen jag tog det.

Jag har en kursbok för kustskeppare, men den har förarintygsdelen helt sammanblandad, så där går det inte att riktigt bena ut vad som hör till vad. Båtpraktik dager gjorde jag för knappt två år sen, men den var ett bottennapp. Han som höll i kursen hade tecken på begynnande demens och det hade kunnat gå riktigt illa vid ett par tillfällen. Men jag har min "signatur".

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Är det verkligen det?

Skillnaden på en skoter jämfört med en mer traditionell ”båt” är att du sitter OVANPÅ farkosten, inte I farkosten. 
Hur skulle förbudet se ut..?

Det vet jag inte och har inte funderat på det direkt. det är inget som håller mig vaken om nätterna. Kanske effekt/viktenhet eller effekt /längdenhet.

12 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Precis. Det är fantastiskt hur detta gång på gång missuppfattats av de i tråden som är motståndare mot förarintyg.

Nu vet jag inte vem du åsyftar men jag är absolut inte motståndare till vare sig förarintyg eller utbildning. Däremot tror jag inte att ett obligatoriskt "båtkörkort"  på ett magiskt sättskulle lösa problemen med människor på sjön som inte bryr sig eller känner till vilka regler som gäller. Uthyrare och försäljare borde upplysa om detta.

Jag personligen skriver ett förarbevisprov varje år.

12 timmar sedan skrev segelbagaren:

1. Åldersgräns i flera steg för vattenfarkost beroende på vikt/effekt precis som MC.  De snabbaste får alltså åldersgräns 24 år.

Utifrån vad jag sett i och utanför min hemmahamn i år så borde det kanske snarare vara 34 år, eller vad tycker ni andra?

9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det verkar som att @raol har stora problem med vad han kallar ”rättsosäkerhet” i de fall där verkligheten inte överensstämmer exakt med typfallet. Men på samma sätt är det med t ex bilskatt. Skatten på CO2-utsläppen beror av tillverkarens typmätning, sen kan faktiska utsläpp säkert skilja sig mycket beroende på körstil, landsväg/stad etc. I så fall är CO2-skatten lika ”rättsosäker”.

 

Vi har väl förresten samma situation med behörighet för släp till bilar @raol? Tjänstevikt och maxlast bestäms av tillverkaren, sen lite fler parametrar för att avgöra om du behöver BE-kort, kort för tunga släp och/eller helt annan bil för att dra ditt släp. Det kan du förstås strunta i och köra ändå, men löper risken att åka dit saftigt om det visar sig att du kör för tunga släp olovligen. Rättsosäkert för att ens bil, släp och last hamnar precis över gränsen? Nej, det är så det funkar.

Att jämföra bilvärlden med båtvärlden är typ som att jämföra äpplen och päron. Det är inte liknande förutsättningar.

3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ärligt talat tror jag inte myndigheterna vågar sig på obligatoriskt förarbevis för båt, pga att det blir sånt jävla liv. Kolla bara på den här tråden.

Nja, vågar tror jag nog om det finns billiga poäng att plocka. Däremot kan det bli svårt och komplicerat och då tror jag att politikerna backar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:


Nu pratar du om existerande regler medan jag pratar om de eventuellt nya, tillkommande, som vi inte vet nåt om. Bara för att det ser ut på ett sätt i de nuvarande reglerna betyder det inte att det blir så med de nya. Du förutsätter, helt utan grund, att de nya kommer att se ut som de gamla.

 

Det är väl knappast rimligt att tro att ett eventuellt svenskt båtkörkort helt skulle åsidosätta de av Sverige ratificerade IMO (FN:s marina del) konventionerna? 
Det är lika osannolikt att ett fartyg i Sverige skulle behöva flera befälhavare som att alla passagerare i en bil ska behöva ha bilkörkort. 
Man kan också anta att Sverige inte kommer jobba internationellt för att försöka ändra på avsnitten om redar och befälhavaransvar. 
Det är inte precis lokala trafikföreskrifter det handlar om.  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta om jag bryter in men båtkörkort hjälper inte, för de som kör nonchalant kommer fortsättningsvis att göra det. Se i biltrafiken.  Och tyvärr är det unga människor som verkar sakna all respekt för svenska lagar.

Redigerad av stavhammar
Redigerat potentiellt känsliga ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-10 vid 05:47 skrev Jorgen01:

Ursäkta om jag bryter in men båtkörkort hjälper inte, för de som kör nonchalant kommer fortsättningsvis att göra det. Se i biltrafiken.  Och tyvärr är det unga människor som verkar sakna all respekt för svenska lagar.

Vi har redan gått igenom det där tidigare i tråden. Och intyg behövs inte bara för att vissa - oaktat utseende - kör vårdslöst utan för att öka säkerheten på sjön. Nu senast detta (7 juli): https://svt.se/nyheter/sjoraddning

 

Enligt båtbranschens riksförbund har ökningen av sålda båtar varit så extrem att det knappt går få tag i en ny båt. Enligt sjöräddningen märks ökningen av med framförallt många nya sjöovana båtägare.

Redigerad av stavhammar
Redigerat citatet för potentiellt känsliga ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intyg hjälper inte, det finns galningar överallt oavsett nivån på IQ.

Men däremot är det ju lämpligt att gå kurs för att kunna hantera sin nya hobby.

Oavsett vad den består av. Med utbildning kan man få ett större utbyte av densamma.

Det kan räcka med att öva tillsammans med någon erfaren kompis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-10 vid 06:56 skrev Brunnsviken:

Vi har redan gått igenom det där tidigare i tråden. Och intyg behövs inte bara för att vissa - oaktat utseende - kör vårdslöst utan för att öka säkerheten på sjön. Nu senast detta (7 juli): https://svt.se/nyheter/sjoraddning

 

Enligt båtbranschens riksförbund har ökningen av sålda båtar varit så extrem att det knappt går få tag i en ny båt. Enligt sjöräddningen märks ökningen av med framförallt många nya sjöovana båtägare.

Det kan jag intyga.

 

Ett litet experiment för de vågade. Testa hur många som känner till väjningsreglerna på sjön. Även den enklaste styrbordsregeln. Blev spännande sist då jag var nära att offra mitt välpolerade skrov för min rätt. Men till slut girade vederbörande och såg allmänt förvirrad ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

Det kan jag intyga.

 

Ett litet experiment för de vågade. Testa hur många som känner till väjningsreglerna på sjön. Även den enklaste styrbordsregeln. Blev spännande sist då jag var nära att offra mitt välpolerade skrov för min rätt. Men till slut girade vederbörande och såg allmänt förvirrad ut.

Du hade förmodligen fått ta en del av skulden för olyckan då du inte uppvisade gott sjömansskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 22:11 skrev StyrmanKarlsson:

Två frågor.

Vad är det för fel på de lagar som finns?

Varför skulle nya lagar lösa problem när det redan finns lagar som reglerar t.ex. hastighet och vårdslöshet?

Nya lagar kan minska utredningsarbetet vid vårdslösheten. Med slingriga advokater så krävs det mycket arbete för att fälla någon för vårdslöshet i sjötrafik. Med enklare hastighetsgränser, krav på behörighet för vissa klasser av farkoster, mm så blir det fler fällande domar för båtdrullarna. Med otydliga regler där rättsväsendet riskerar att lägga ner mycket utredningsjobb till föga nytta så kommer polis o kustbevakning att ägna tiden åt nyttigare verksamhet.

 

Jämför med vägtrafik där körkortskontroll, nykterhetkontroll, fartkontroll, fordonskontroll (besiktning o fordonsskatt) mm är väldigt lättutredda brott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kane:

Du hade förmodligen fått ta en del av skulden för olyckan då du inte uppvisade gott sjömansskap.

Säkert. Jag hade naturligtvis girat i sista stund. Poängen var hur dålig koll många har på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Poängen var hur dålig koll många har på sjön

Jag förstår det. Och i år är det väl värre än någonsin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Säkert. Jag hade naturligtvis girat i sista stund. Poängen var hur dålig koll många har på sjön

En annan poäng är att om du girar fast du inte ska det så kan du skapa en kedjereaktion av girar för andra fartyg som haft koll på situationen och planerat för att du håller kursen och den andre girar akter om dig.

 

Detta gäller givetvis bara vid tät trafik och numera tycker jag det är mer eller mindre omöjligt att förutse vad den allt större mängden "förvirrade båtkörare" kan tänkas hitta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mackey:

En annan poäng är att om du girar fast du inte ska det så kan du skapa en kedjereaktion av girar för andra fartyg som haft koll på situationen och planerat för att du håller kursen och den andre girar akter om dig.

Absolut. Det går att måla upp många tänkbara scenarion som skulle kunna leda till en incident. Som tur var så hade jag koll på min omgivning (som var nära nog obefintlig) och ville egentligen mest se om vederbörande tänkte väja. 

 

Man kan väl sammanfatta det hela med att man (åtminstone den här sommaren) får förutsätta att väjningsreglerna inte följs och navigera därefter. Oftast flyter det ju på ganska smärtfritt trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu startar regeringen en utredning:

"Regeringen vill ha krav på körkort för vattenskoter. Transportstyrelsen får uppdraget att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning för att få köra vattenskoter.

 

- Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff med sommarregeringen.

 

Transportstyrelsen ska vara klar med sitt uppdrag och ge regeringen förslag senast den 1 oktober i år."

 

De ser också över en högre åldersgräns än dagens. Ministern ser inte ut att ha kommenterat önskemålet att körkortet även skulle gälla för snabba motorbåtar, något som har kommit från flera parter.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-ha-korkort-for-vattenskoter/

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Abbe2 said:

- Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)

Bra sagt för att vara en politiker! Hoppas det blir verkstad också, dvs lag införd senast 1 juli nästa år.

 

2 hours ago, Abbe2 said:

Ministern ser inte ut att ha kommenterat önskemålet att körkortet även skulle gälla för snabba motorbåtar, något som har kommit från flera parter.

Vilket är synd, men jag är inte förvånad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles i mina hemtrakter. Skulle inte förvåna mig om de krockade med en av de där små ekorna som man kan hyra på campingen. Brukar vara många ute runt campingens strand fina sommarkvällar som denna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Alldeles i mina hemtrakter. Skulle inte förvåna mig om de krockade med en av de där små ekorna som man kan hyra på campingen. Brukar vara många ute runt campingens strand fina sommarkvällar som denna.

 

En bålgeting mindre...

Visst är det tragiskt, men jag har senast nu i somras irriterat mig över oväsendet kvällstid när vi vid några tillfällen varit förtöjda på Persholmen och senare på Yttre Huö.

I "kanalen" mellan Huöarna och fastlandet hade dom då något slags dragrace, och senare chickenrace, i det senare fallet kör man mot varandra i hög fart och den som väjer sist har vunnit... Alltså det är inte konstigt att det händer olyckor, mer underligt att det inte händer fler än det verkligen gör.

Så får vi väl se om uthyraren på Ramsvik inför restriktioner?

Sedan kom väl inte alla bålgeingrana från samma bikupa, somliga kom inifrån Hunnebo och någon tillhörde en båt på Alvö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen vill – mot bakgrund av den senaste tidens vårdslösa skoterkörande – få till stånd krav på förarintyg, men det kan dröja två år. Och frågan är om det räcker.
 

 – Mer övervakning gör att det blir mindre vårdslöshet. Vi märker ganska stor skillnad när vi är här och ligger på de områdena som är problematiska, att det dämpar effekten att folk vill visa upp sig, säger Henrik Lundh, stationschef vid kustbevakningen Djurö.
 

https://svt.se/nyheter/inrikes/kustbevakningen-regeringens-skoterforslag-lar-inte-ge-effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Så får vi väl se om uthyraren på Ramsvik inför restriktioner?

Men de där små ekorna och pedalbåtarna är väl inget problem? Jag tror inte de hyr ut vattenskotrar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

En person misstänkt för sjöfylleri... vem blir förvånad?

56 minuter sedan skrev raol:

Men de där små ekorna och pedalbåtarna är väl inget problem? Jag tror inte de hyr ut vattenskotrar...

 

Aha, ja de där pedalbåtarna är ju ett stort bekymmer till sjöss, borde ju också beläggas med körkortskrav, eller trampar man i klaveret om man föreslår det, pedalopedi?

 

Jasså, jag missuppfattade dig och trodde dom hyrde ut vattenskotrar där, men det kanske sker annorstädes, i Hunnebo eller Buvall?

Jag hade inte det tvivelaktiga nöjet att besöka Hunnebo i år, men brukar det inte ligga skotrar och båtar till uthyrning vid sjömacken? 

(Enda anledningen till besök i Hunnebo är fiskaffären, och getterna i blå båten, Buvall som ligger nästgårds är trevligare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...